دانش و فناوری

ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان مسافران غیرانسانی می‌شود

کد خبر : 40879

ایستگاه فضایی بین‌المللی این هفته ۵۰۰۰ موجود میکروسکوپی را تحویل می‌گیرد تا تاثیر جاذبه صفر و سفر طولانی‌مدت فضایی بر بدن انسان را بررسی کند.

صبح مشهد– این محموله توسط موشک اسپیس ایکس، فالکون ۹ (SpaceX’s Falcon ۹ ) ارسال خواهد شد و شامل ۱۲۸ ماهی مرکب ببتیل یا دم‌کل (bobtail) و ۵۰۰۰ موجودات ریز معروف به خرس‌های آبی (tardigrades) است.

شایان‌ذکر است، این موجودات ریز نابودنشدنی بوده و برای تحقیق مفید هستند.

توماس بوثبی، استادیار زیست‌شناسی مولکولی دانشگاه وایومینگ ایالات‌متحده و رهبر این آزمایش اظهار کرد: این موجودات می‌توانند در اثر خشکی، یخ‌زدگی و گرم شدن تا نقطه جوش آب زنده بمانند.

وی ادامه داد: آن‌ها می‌توانند هزاران برابر بیشتر از ما تابش را تحمل کنند و هفته‌ها با اکسیژن کم یا بدون اکسیژن به زندگی ادامه دهند.

بوثبی افزود: ثابت شده است که آن‌ها در حین پرواز فضایی زنده می‌مانند، تولید مثل می‌کنند و حتی می‌توانند مدت مدیدی در خلاء قرار بگیرند.

دانشمندان امیدوارند که درس‌های آموخته شده درباره آن‌ها برای فضانوردان قابل استفاده باشد.

این مسافران فضایی با محموله جداگانه ماهی مرکب ارسال شده توسط دانشگاه فلوریدا همسفر می‌شوند.

این‌ها بخشی از آزمایشی هستند که بر روی میکروب‌های حیاتی برای یک سیستم گوارشی سالم و واکنش بافت انسانی در فضا متمرکز است.

ماهی مرکب دم‌کل، به طول فقط سه میلی‌متر در تاریکی می‌درخشد و ردیابی تاثیر باکتری‌ها بر روی بدن را آسان می‌کند.

جیمی فاستر، مسئول این آزمایش گفت: «حیوانات و همچنین انسان به این میکروب‌ها اعتماد می‌کنند تا سیستم گوارشی و سیستم ایمنی خود را حفظ کنند.»

وی بیان کرد: «ما به‌طور کامل نمی‌دانیم که چگونه پرواز فضایی این تعاملات مفید را تغییر می‌دهد.»

ایستگاه فضایی اولیه چین پذیرای فضاپیما بوده است و انتظار می‌رود این تاسیسات مداری به نام تیانگونگ – یا کاخ آسمانی – سال آینده به‌طور کامل عملیاتی شود. این ایستگاه مملو از تجهیزات، از جمله وعده‌های غذایی مانند گوشت خرد شده با سیر خواهد بود. چین قصد دارد به مدت ۱۵ سال از این ایستگاه برای استقرار فضانوردان در فضا استفاده کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن