پایتخت فرهنگ اسلامی

کتابخانۀ آستان قدس رضوی؛ دارندۀ بیشترین قرآن‌های پوستی جهان

کد خبر : 40417

کتابخانۀ آستان قدس رضوی با ۱۲۰ نسخۀ خطی قرآن کریم و جزوات قرآن از جنس پوست، صاحب بیشترین قرآن‌های پوستی در جهان است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به نگهداری ۲۲هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی در مرکز نسخ خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی از دوران صدر اسلام تاکنون اظهار کرد: حدود ۱۲۰ نسخه از قرآن‌ها و جزوات قرآنی این مرکز بر روی پوست کتابت شده که این بیشترین تعداد قرآن پوستی در جهان است.

وی با اشاره به وجود نسخ قرآنی نفیس و کمیاب، در این مجموعه بخش گسترده‌ای از این نسخ را وقفی دانست و افزود: قرآن‌های منسوب به دست‌خط ائمه معصومین(ع) همانند قرآن‌های منسوب به دست‌خط مبارک امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) از شاخص‌ترین این نفایس است.

سیدرضا صداقت‌حسینی از جزوات قرآنی وقفی ابن سیمجور در شمار دیگر نفایس خطی مکتوب بر روی پوست نام برد و خاطرنشان کرد: این مصحف شریف به شمارۀ ثبت ۱۱۲۲۳ که به خط کوفی ۱۳ سطری در سال ۳۶۳ هجری توسط ابن سیمجور کتابت شده از سوره مبارکه آل عمران آغاز و به سوره مبارکه مائده ختم می‌شود.

وی همچنین به دیگر جزوه وقفی ابن سیمجور اشاره کرد و گفت: این جزوه قرآنی به خط کوفی ۱۳سطری در سال ۳۸۳ کتابت شده و از سوره مبارکه حمد آغاز و به سوره آل عمران ختم می‌شود که به شمارۀ ۱۱۲۲۴ در گنجینۀ رضوی به ثبت رسیده است.

صداقت‌حسینی در پایان بیان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با وجود قرآن‌های بسیار نفیس و کهن منسوب به دست‌خط ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و جزوات کشواد بن املاس، ابن‌سیمجور، ابن‌کثیر، راوندی، یاقوت، طباخ، بایسنقر، علیرضا عباسی و… به یکی از غنی‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام و مکانی برای پژوهش و تحقیق اندیشمندان و قرآن‌پژوهان تبدیل شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن