اقتصادی

مدیرکل صمت استان:

واحد اصلی الکترواستیل در شهرک صنعتی رضوی مستقر خواهد شد

کد خبر : 53550

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سالن‌های کارخانه الکترواستیل جهت آغاز تولید موقت طی دو ماه آینده در حال بازسازی است؛ قرار بر این است که واحد اصلی الکترواستیل در شهرک صنعتی رضوی مستقر شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، امیررضا رجبی امروز ۱۹ تیر ماه، در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن، اظهار کرد: در سال جاری از ۵۲ واحد نمونه ملی که ۷ واحد از آن در استان حضور دارند، تجلیل شد. در این حوزه به لحاظ تعداد واحدهای نمونه ملی در بین استان‌ها رتبه اول را داریم.

وی افزود: خراسان رضوی در حال حاضر قطب دوم زنجیره فولاد کشور بوده و با تولید ۸ درصد از خودروهای کشور قطب سوم خودروسازی است. همچنین خراسان رضوی با تولید ۱۵ تا ۱۸ درصد از قطعات خودرو کشور در بین سه استان برتر در این حوزه قرار دارد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: بیشترین پروانه بهره‌برداری معدن در کشور متعلق به خراسان رضوی بوده و بیش از ۱۰۰۰ معدن در این استان وجود دارد. برخی از این معادن به دلایل مختلفی فعال نیستند. همچنین ۵۱ ماده معدنی از ۷۰ ماده معدنی موجود در کشور در خراسان رضوی وجود دارد.

رجبی با اشاره به وجود معادن خاص در استان از جمله معدن فیروزه نیشابور، ادامه داد: در دنیا سه کشور معدن سنگ هرکاره دارند که یکی از این معادن، معدن سنگ هرکاره مشهد است. ۷.۵ درصد از ذخایر معدنی کشور یعنی حدود ۳ میلیارد تن در خراسان رضوی وجود دارد.

وی در خصوص حوزه تجارت خارجی استان خاطرنشان کرد: از خراسان رضوی به حدود ۸۶ کشور صادرات انجام شده است. در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ در حوزه صادرات رشد ۱.۱ درصدی داشتیم. همچنین در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از ۴۰ درصدی در میزان صادرات استان ثبت شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: دامنه محصولات صادراتی استان صرفا صنایع غذایی نبوده و محصولاتی از جمله زعفران، خشکبار، ماشین‌آلات، آهن و… نیز صادر شده است. توان ماشین‌سازی و خدمات فنی‌ و مهندسی استان از مواردی است که باید به جامعه صنعتی کشور معرفی شود.

رجبی در پاسخ به این سوال که با توجه به قطعی برق چند واحد صنعتی در سال جاری متضرر شده و چه میزان از نیروی کار به همین علت تعدیل شده‌اند، عنوان کرد: به واسطه قطعی برق هیچگونه تعدیل نیرو نداشته‌ایم. در طول ۸ سال قبل از سال ۱۴۰۰، در حوزه تولید نیرو و افزایش نیروگاه‌ها، سرمایه‌گذاری به اندازه کافی انجام نشد. یکی از دلایل این موضوع تعهد ایران در پیمان پاریس بود که خود کشورهای غربی هر زمان که نیاز دارند از آن خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین ناترازی برق داریم و حتی یک ساعت محدودیت مدیریت بار برای یک واحد صنعتی ضرر دارد، اما در پیک بار نیاز به مدیریت بار وجود دارد. در سال جاری تنها جابه‌جایی زمان کار صورت گرفته و هر بخش صنعتی ۱۲ ساعت در یک هفته باید مدیریت بار انجام دهد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر واحد صنعتی توانایی فعال کردن شیفت شب و کار کردن در روزهای جمعه را دارد. در سال جاری واحدهای صنعتی به واسطه قطع برق تعطیل نشده‌اند.

رجبی در خصوص علت آتش‌سوزی کارخانه الکترواستیل تصریح کرد: بین ۲۰ تا ۲۵ درصد یخچال و فریزر کشور را الکترواستیل تولید می‌کرد که آتش‌سوزی این واحد شوکی به تولید کشور وارد کرد. علت آتش‌سوزی این کارخانه و زمان‌بر شدن اطفاء حریق باید توسط گروه کارشناسی بررسی شود.

وی افزود: جلسات ستاد تسهیل استاتی و کشوری در این خصوص برگزار و مصوباتی جهت راه‌اندازی مجدد این کارخانه اخذ شده است. سالن‌های این کارخانه جهت آغاز تولید موقت طی دو ماه آینده در حال بازسازی است. قرار بر این است که واحد اصلی الکترواستیل در شهرک صنعتی رضوی مستقر شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص عملی نشدن برگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به استان طی سال‌های گذشته، بیان کرد: در طول سال‌های پیش از سال ۱۴۰۱، هیچ بخشی از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان بازنگشت. با پیگیری‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار این ۱۵ درصد به سقف قانون بودجه مجلس شورای اسلامی برگشت.

رجبی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، در کل کشور ۷۰۰ میلیارد تومان در این خصوص به استان‌ها بازگردانده شد که سهم خراسان رضوی از این میزان حدود ۱۱۵ میلیارد تومان بود. این میزان کمتر از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن استان بود اما میزان بازگشتی‌ها تا سقف جداول بودجه خواهد بود که در سال جاری این سقف نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن