یادداشت روز

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، فرصتی برای بازشناسی صنعت گردشگری

کد خبر : 50869

نویسنده: دکتر حسین رضائی فعال حوزه گردشگری و مشاور گردشگری مذهبی کشور

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران که امسال از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارمیشود یک رویداد فرهنگی است، که با هدف تجمیع ظرفیت های صنعت گردشگری و به منظور استفاده بهینه از منابع موجود و برای حضور فعالان بخش خصوصی برگزارمیشود .

نمایشگاه ها عموما بعنوان یک راهکار موثر در بازاریابی و مواجهه عرضه کنندگان، متقاضیان و مصرف کنندگان شناخته شده و نقش موثری برای ارائه خلاقیت ها و نواوری ها دارد. سال گذشته در چنین ایامی مطلبی تحت عنوان “جای گردشگری مذهبی در نمایشگاه بین المللی تهران خالی است” به بررسی ابعاد مختلف گردشگری مذهبی در میان سایر حوزه های گردشگری پرداختیم و اشاره داشتیم که بهتر است ادارات کل حوزه های گردشگری مذهبی بهمراه آستان قدس رضوی، استان مقدس حضرت معصومه (س) و استان مقدس شاهچراغ و سایر حوزه های امام زادگان واجب التعظیم برای اینکه فضای گردشگری مذهبی مورد واکاوی مخاطبین قرار گیرد به ارائه عملکرد و خدمات منظوره در این نمایشگاه بپردازند. امید است امسال نیز به این موضوع توجه و پوشش لازم داده شود.

در ایام ماه های مبارک رجب، شعبان، و رمضان هستیم جشن های رجب و شعبان بخشی از نیازهای فرهنگی است که مخاطبین را بسمت حوزه های زایر پذیر هدایت میکند و پیش بینی میشود تا نوروز اینده سه موج سفر برای علاقمندان به گردشگری مذهبی ایجاد میشود، که میطلبد بخشی از خدماتی که در نوروز ارائه میشود، در این نمایشگاه اطلاع رسانی شود.

بازشناسی صنعت گردشگری انحصارا به ارائه خدمات و تحلیل عملکرد ادارات کل میراث فرهنگی و گردشگری ختم نمیشود بلکه همه عوامل موثر در صنعت گردشگری باید مورد ارزیابی قرار گیرد، از ناوگانهای سفرهای زمینی، هوایی، دریایی تا خدمات جاده ای در مسیر، بررسی امکانات میان راهی و خصوصا بهداشت مراکز خدماتی و رفاهی، گرچه بخشی از این وظایف بعهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است ولی نباید از نگاه نظارتی گردشگری دور بماند.

توجه به هزینه های سفر خصوصا خدمات میان راهی، میزان امادگی شهرها برای پذیرش مسافر، امادگی پلیس راه و رفع خطر از نقاط پر حادثه، نظارت بر فروش بلیط و توزیع بلیط روزانه، تاکسی های مسافر بر و نحوه ارائه خدمات فرهنگی میتواند مسافرت زایرین، مسافرین و گردشگران داخلی و خارجی را اطمینان بخش نمایند.

همچنین انتظار است عوامل موثر در حوزه خدمات سفر چه مستقیم و چه غیر مستقیم به ارائه عملکرد در این نمایشگاه ملزم شوند تا اصحاب رسانه و مردم میزان تاثیر گذاری خدمات انان را در سفرهای نوروزی مورد ارزیابی قرار دهند. انتظار است با اطلاع رسانی بموقع در فضای رسانه ای و تبلیغی کشور علاوه بر ارائه دستاورد های نوین، چشم اندازی از خدمات ؛
* شرکت های موفق در حوزه گردشگری و تور گردانی.
* لیدر تور های موفق.
* رسانه ها حوزه گردشگری
* حوزه های آموزشی در این صنعت.
* خدمات الکترونیک و فناوری اطلاعات در حوزه گردشگری،
* انجمن ها، جمعیت ها وسازمان های مردم نهاد
* شاخه های نوین گردشگری.
* بوم گردی و مراکز اقامتی روستایی.
* هاستل های شهری موفق
*شرکت های چاپ و نشر نقشه های گردشگری.
* واحد های گردشگری شهرداری ها، مناطق ازاد تجاری،
* بانکداری الکترونیکی
* گردشگری بازار و صنایع‌دستی

و همچنین گردشگری بین المللی را از طریق ارائه خدمات توریستی آسان داشته باشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن