اجتماعی

مسئول برنامه‌ی كاهش و كنترل طلاق در بهزيستی استان اعلام کرد:

طلاق در خراسان رضوی رو به افزایش است!

کد خبر : 40233

مسؤول برنامه‌ی کاهش و کنترل طلاق بهزیستی خراسان رضوی گفت: تعداد تقاضاهای طلاق در خراسان رضوی، نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است.

نویسنده: سید محمد محمدی

به گزارش صبح مشهد، حسن حاجی‌پور در گفتگو با خبرنگار ما با بیان که در سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۶۹ نفر تقاضای طلاق خود را در سامانه تصمیم ثبت کرده‌اند که نسبت به سال قبل از آن ۱۵۰۰ نفر بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان تقریبی سازش‌های متقاضیان طلاق، اندکی کاهش داشته گفت: میانگین سازش در متقاضیان طلاق حدود ۱۷ درصد است که نسبت به میانگین سال‌های گذشته، تفاوت محسوسی ندارد.
وی خاطر نشان کرد: تلاش مراکز مشاوره‌ و مددکاری بهزیستی در زمینه طلاق، علاوه بر سازش ۱۷ درصدی زوجین، انصراف یک درصد از آنها را نیز در پی داشته است.

سازش‌ها بیشتر شده است
وی با تأکید بر اینکه میزان کل متقاضیان طلاق نسبت به چند سال قبل، افزایش نسبی را شاهد بوده گفت: بنا بر این داده‌ها، عدد سازش ۱۷ درصدی در متقاضیان طلاق سال۹۹، نشانگر میزان بیشتری سازش نسبت به سال ۹۸ است چون وقتی عدد مبنا بیشتر باشد درصد یا کسر این مبنا نیز بیشتر خواهد بود.
حاجی‌پور توضیح داد: به عنوان مثال اگر تعداد متقاضیان طلاق را همین مبنای ۲۷ هزار و ۷۶۹ نفر بگیریم ۱۷ درصد این تعداد که حدود ۴۷۲۰ نفر می‌شوند سازش کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر مبنا را تقاضای سال ۹۸ که ۲۶ هزار و ۲۶۸ نفر بوده در نظر بگیریم ۱۷ درصد آن ۴۴۶۵ نفر می‌شود که مشخص می‌کند در سال۹۹ تعداد بیشتری از متقاضیان طلاق به سازش دست یافته‌اند.
وی اظهار داشت: باید در نظر داشته باشیم که بخشی از دعاوی و اختلافات زوجین بر سر نفقه و تمکین است که به سامانه تصمیم وارد نشده و به مراکز مربوطه مددکاری ارجاع می‌گردد.

ثبت نام کنندگان سامانه، تصمیم طلاق‌شان قطعی است
وی نتیجه گرفت: به عبارت دیگر، کسانی به سامانه تصمیم وارد می‌شوند قصدشان طلاق است و ابتدائا خیال سازش ندارند اما تعدادی از آنها با تلاش مشاوران و مددکاران ما و حل مشکلات طرفین، راه سازش در پیش می‌گیرند.

وی میزان طلاق‌های توافقی نسبت به کل طلاق‌ها در سال ۹۹ را ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: همچنین ۸ درصد تقاضاها با درخواست زوج و ۳۲ درصد با درخواست زوجه انجام شده است.

مسؤول برنامه‌ی کاهش و کنترل طلاق بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: از کل مراجعین به سامانه تصمیم ۸۸ درصد به مراکز مشاوره و سازش ارجاع شده‌اند، ۱۱ درصد به خاطر بالا بودن و حاد بودن تعارضات طرفین، مستقیما به دفاتر پیشخوان رفته‌اند تا مراحل طلاق را سریع‌تر طی کنند، و یک درصد از مراجعین هم از پروسه طلاق، انصراف داده‌اند.

حاجی‌پور گفت: فعلا سامانه در ۲۱ شهرستان استان فعال و به روز است و در ۱۱ شهرستان دیگر، متقاضیان طلاق مستقیما به ادارات بهزیستی مراجعه می‌کنند و سپس به دفاتر مشاوره همان شهر یا شهر مجاور ارجاع می‌شوند.

۱۱۳ هزار و ۹۷۳ نفر در ۵۷ ماه تقاضای طلاق کرده‌اند
وی در خصوص میزان کلی تقاضای طلاق در طول عمر ۵ ساله‌ی سامانه تصمیم گفت: از خرداد ماه ۹۵ که سامانه تصمیم در خراسان رضوی راه‌اندازی شده تا پایان اسفند ۱۳۹۹ یعنی در فاصله ۵۷ ماه، در مجموع ۱۱۳ هزار و ۹۷۳ نفر در این سامانه تقاضای طلاق خود را ثبت کرده‌اند.

وی تأکید کرد: به جهت اینکه سامانه تصمیم تا مدت‌ها پس از راه‌اندازی در مشهد، در سایر شهرستان‌ها فعال نبود و نیز به جهت اینکه تا چندین ماه پس از آغاز به کار این طرح، هنوز هم در برخی شهرستان‌ها دادگاه‌ها مستقیما به کار طلاق رسیدگی می‌کردند، این آمار کلی، نتیجه‌ی چندانی به دست نمی‌دهد و نشان دهنده‌ی میزان واقعی طلاق در مجموع این ۵ سال نیست.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس برآوردهای ما روزانه به طور میانگین ۱۵۰ نفر در سامانه طلاق ثبت درخواست می‌کنند و برای اینکه افراد پشت نوبت سامانه نباشند ما تا سقف ۲۰۰ نفر در روز سامانه را آماده‌ی بارگذاری نموده‌ایم و به همین جهت، در حال حاضر، هیچ کس پشت نوبت سامانه نیست.

پشت نوبتی نداریم
حاجی‌پور یادآور شد: در حال حاضر، هر کس وارد سامانه شود و ثبت نام کند می‌تواند در همان روز، در نزدیک‌ترین مرکز مشاوره بهزیستی ثبت نوبت کرده و در صورت تمایل، در وقت رزرو شده به همان مرکز مراجعه داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه بهزیستی، به هیچ عنوان تمایلی به طلاق حتی یک زوج هم ندارد گفت: تمام تلاش ما در بین مددکاران و روان‌شناسان و نیز دستگاه قضایی این است که حتی‌الامکان زوجین متقاضی طلاق را به سمت سازش ببریم.
وی ادامه داد: فراهم کردن زمینه‌های روان‌سازی ثبت تقاضا و ارجاع به مشاوره به این خاطر انجام شده که افراد مشکلی در این زمینه نداشته باشند و بتوانند کارشان را به موقع انجام دهند چون ایجاد مانع در این مسیر، ممکن است به آسیب‌های جدیدی منتهی شود.
وی با یادآوری اینکه در سال ۹۹ دست کم سه کارگاه آموزشی برای روان‌شناسان و مددکاران طرف قرارداد برنامه‌ی کاهش طلاق برگزار گردیده گفت: در این کارگاه‌ها که به صورت آنلاین برگزار گردیده حدود یکصد مشاور و مددکار از سراسر استان شرکت کرده‌اند.
ایش
یارانه مشاوره کاهش طلاق برای کم‌بضاعت‌ها
مسؤول برنامه کاهش طلاق بهزیستی گفت: سامانه در ۲۱ شهرستان فعال است و با سایر شهرستان‌ها مکاتبه شده که حداکثر همکاری را داریم تا سامانه را در این شهرها هم فعال کنیم که همه‌ی داده‌های مربوط به متقاضیان طلاق در یک سامانه واحد ثبت گردد.
وی یادآوری کرد: در سال ۹۹ بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به مراکز مشاوره بابت متقاضیان فاقد بضاعت مالی، یارانه پرداخت شده است.
وی افزود: همچنین حدود ۳۰۰ نفر از مراجعین به تشخیص مددکاران مراکز، کم‌بضاعت تشخیص داده شده‌اند که با وجود اینکه این افراد به مراکز پرداخت داشته‌اند در پایان سال، مبالغ پرداختی به حساب آنها برگردانده شده است.
وی در زمینه آمار افزایشی یا کاهشی طلاق در استان گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته جمعیت سیر نزولی داشته و همزمان، نرخ ازدواج نیز کاهش یافته، لذا نتیجه می‌گیریم که طلاق مانند سنوات قبل، روند افزایشی طی می‌کند و با تمام تلاشی که صورت می‌گیرد، هنوز موفق به کاهش این آمار نشده‌ایم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن