اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

پانزدهمین  نمایشگاه قرآن و عترت در تمام مناطق شهر مشهد برپا می‌شود  

کد خبر : 45430

رییس نمایشگاه قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: پانزدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت برای نخستین‌بار در تمامی مناطق شهر مشهد به منظور دسترسی تمامی شهروندان به این نمایشگاه، در ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، محمد حسین‌زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت برپایی پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت افزود: این نمایشگاه در ماه مبارک رمضان و از ۲۱ تا ۳۰ فروردین ماه از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰ در نمایشگاه بین‌المللی مشهد، ۱۳ منطقه شهری و همچنین مرکز نمایشگاهی آستان قدس رضوی دایر خواهد بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر وسعت شهر مشهد بسیار گسترده شده است و اگر فردی بخواهد از نقاط حاشیه‌ این شهر به محل برگزاری دایمی نمایشگاه قرآن بیاید، هزینه زمانی و ریالی بسیاری باید

پرداخت کند، بنابراین امسال علاوه بر نمایشگاه بین‌المللی در سایر مناطق شهر مشهد نیز نمایشگاه قرآن و عترت دایر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برپایی این نمایشگاه ارتباط بیشتر مردم با قرآن کریم از برکات این نمایشگاه است، ادامه داد: بر همین اساس برای برپایی نمایشگاه قرآن و عترت از تمام ظرفیت‌های مردمی استفاده شده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سایر نهادهای دیگر بسترساز برپایی این نمایشگاه هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان خراسان رضوی موظف شد تا با توجه به زیر ساخت مردمی خود اجرای این کار را برعهده بگیرد تا ضمن معرفی توانمندی‌های هر منطقه به ساکنان همان محل، نسبت به آگاه‌سازی ظرفیت های مناطق مختلف شهر اقدام شود.

او گفت: در این نمایشگا ضمن برپایی مراسم ترتیل‌خوانی، جُنگ قرآنی، سخنرانی و همچنین غرفه مشاوره و هنرهای قرآنی، سعی شده است تا به جای آنکه مردم به نمایشگاه قرآن و عترت مراجعه کنند، این بار ما بتوانیم این نمایشگاه بزرگ را به دیدن مردم ببریم.

حسین‌زاده افزود: به خاطر کرونا وقفه‌ای در برپایی این نمایشگاه در ۲ سال گذشته شکل گرفت ولی امسال با توجه به واکسیناسیون گسترده شرایط برگزاری این رویداد فراهم شد و از سوی دیگر با توجه به اینکه اگر قرار باشد پیک کرونایی دیگری شکل بگیرد، خطر ابتلا به کرونا در مراکز پر ازدحام بسیار بیشتر خواهد بود که تقسیم شدن نمایشگاه و برپایی آن در مناطق مختلف، باعث جلوگیری از شکل‌گیری ازدحام نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرآن کتاب زندگی انسان‌هاست و شاید اصلی‌ترین کار متولیان این حوزه تلاش برای ایجاد فرهنگ و سبک زندگی قرآنی است، بیان کرد: بسیاری از معضلاتی که در جامعه با آن رو به رو هستیم به خاطر آن است که قرآن را وارد سبک و روش زندگی خود نکرده‌ایم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: وقفه در برگزاری نمایشگاه قرآن در دوران کرونا باعث شد تا برخی از موسسات با کاستی‌هایی رو به رو شوند، بنابراین برگزاری دوباره آن می‌تواند به بازسازی و همچنین تقویت ارتباط بین مخاطب با مسوولان این موسسه‌ها کمک کند، به همین دلیل به جای برگزاری یک نمایشگاه متمرکز در شهر مشهد تصمیم بر این شد تا در ۱۳ نقطه شهر مشهد به همراه مرکز نمایشگاهی آستان قدس رضوی و همچنین ۱۵ شهرستان این استان نمایشگاه قرآن برگزار شود.

او عنوان کرد: برای برطرف کردن گرههای فکری مخاطبان، عرضه کتاب‌های معرفتی و همچنین سخنرانی‌های در نظر گرفته شده است زیرا جهاد تبیین  فقط سخن گفتن نیست بلکه باید از سایر فعالیت‌های دیگر همچون کتاب خوانی بتوان این جهاد بزرگ را انجام داد.

برپایی ۲۰۰ غرفه در نمایشگاه قرآن و عترت

دبیر اجرایی پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در هر کدام از نمایشگاهها، ۱۰ غرفه برای مخاطبان در نظر گرفته شده است ولی با توجه به استقبالی که از سوی برخی موسسه ها رخ داد، در برخی از مناطق تعداد غرفه ها افزایش پیدا کرد به طوریکه تعداد غرفه ها از ۱۳۰ به بیش از ۲۰۰ غرفه در این نمایشگاه رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین حجت مجیدی بیلندی با بیان اینکه ۱۵۰ فعال قرآنی در این ۱۳ منطقه به فعالیت خواهند پرداخت افزود: نقاط انتخاب شده از بوستانهای مختلف سطح شهر است که در سالهای گذشته مردم برای برپایی سفره افطار خود و تفریح به آنجا مراجعه می‌کردند، به همین دلیل این ظرفیت در این بوستان‌ها برای حضور مردم در نمایشگاه قرآن این مناطق فراهم شده است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر با برپایی نمایشگاه قرآن، باز طراحی فعالیت ها و تشکلهای قرآنی نیز صورت می‌گیرد تا در سال جاری و در راستای گام دوم انقلاب این موسسات بتوانند به سمت و سوی عملیاتی کردن این بیانیه مهم حرکت کنند، به همین دلیل باید از ظرفیت های جدید، در این مناطق آگاه شد تا با هدایت آنها به این خواسته دست پیدا کرد.

مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی در خراسان رضوی گفت: در این اتحادیه ۴۰۰ تشکل مردمی مجوز دار حضور دارند که فعالیت‌های ترویجی و تبیینی خود را در کنار آموزش و سایر فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند.

او ادامه داد: تاکنون سه هزارو ۷۰۰ جلسه هیات قرآن شناسنامه دار و همچنین بیش از پنج هزار فعال قرآنی در سطح استان خراسان رضوی شناسایی شده است.

حجت الاسلام مجیدی با اشاره به اینکه برگزاری این گونه نمایشگاه منجر به معرفی استعدادهای هر منطقه به مخاطبان همان منطقه می‌شود، بیان کرد: بوستانهای بخارایی، حجاب، بهار، ارم، مدافعان حرم، اردیبهشت، بانوان، کوهسنگی، وفا، قاسم آباد، ملت و همچنین آرامگاه فردوسی مشهد برای برپایی این نمایشگاه انتخاب شده اند.

در پایان این مراسم از پوستر این دوره نمایشگاه قرآن و عترت رونمایی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن