اخبار مهماقتصادی

در نشست هم اندیشی کانون زنان بازرگان خراسان رضوی با مسئولین استانی مطرح شد

الگوی مثلث توسعه اقتصادی با هدف ایجاد اشتغال اجرایی شده است/ تاکید بر نقش ویژه بانوان

کد خبر : 21825

دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: ۷۰ معین اقتصادی برای استان تعریف و در طرح مثلث توسعه اقتصادی، خراسان رضوی به ۱۲ منطقه تقسیم شده که تا کنون برای آن ۷۰ معین اقتصادی تعیین شده است.

به گزارش صبح مشهد، «علی اکبر لبافی» امروز(چهارشنبه ۱۹ تیر) در نشست با بانوان بازرگان و کارآفرین استان با بیان اینکه آسیب شناسی را در پیشرفت مدیریت کلان نگاه می کنیم و در شرایط کنونی اقتصاد، شکاف تحقیقات و سرمایه گذاری و آموزش و بازخوانی دولت ها را می بینیم ،گفت:بروکراسی اداری یکی از چالش های کشور است که باید اصلاح شود لذا برای رفع مشکلات قرار شد در مثلث توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، سرمایه گذاری مشارکتی در سایه ارکان حاکمیت به کمک اقتصاد بیاید.

دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اظهارداشت:برخی از مداخله گران اقتصادی بخش خصوصی هستند و اگر چه تاتیرگذاری زیادی در حوزه اقتصاد دارند ولی به هر شکل فعالان اقتصادی انتفاعی هستند که باید بستر سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران غیر انتفاعی هم فراهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه مدل مثلث توسعه اقتصادی قرار است تکثیر شود و موانع اقتصادی را برطرف کند، ادامه داد: در طرح مثلث توسعه اقتصادی، خراسان رضوی به ۱۲ منطقه تقسیم شده که تا کنون برای آن ۷۰ معین اقتصادی تعیین شده است تا در کنار ارکان حاکمیت توسعه اقتصادی را پیش ببریم.

لبافی با اشاره به اینکه استاندار خراسان رضوی تاکید دارند نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی را تشکیل داده تا نواقص احتمالی مثلث اقتصادی را برطرف کنیم، گفت:در شرایط بحران اقتصادی اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی بسیار مطلوب است و در شرایط موجود توسعه را باید از لایه های روستایی شروع تا به دیگر لایه های جامعه برسیم.

دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افزود: اعتماد آفرینی و تسهیل کردن کار بسیار مهمی است که به عنوان حلقه مفقوده در کشور وجود دارد، افزود:امروز برای رشد توسعه اقتصادی در روستاها و حوزه های مختلف باید بستر سازی کنیم، ما هنوز معین هایی داری که مشکلاتی دارند که برای رفع مشکلات آنها باید اقدام کنیم.

نرخ بیکاری بانوان در سال گذشته ۱۴.۳ درصد بوده است

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم با اشاره به اینکه ۴۹.۵ درصد جمعیت استان را بانوان تشکیل می دهند که نقش آفرینی خوبی در توسعه می توانند داشته باشند، گفت: نرخ بیکاری بانوان در سال گذشته ۱۴.۳ درصد بوده است.  با بیان اینکه عامل اصلی توسعه منابع انسانی هستند و تقریبا نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می دهند و زمانی به توسعه می رسیم که از این ظرفیت استفاده کنیم، گفت: ۴۹.۵ درصد جمعیت استان را بانوان تشکیل می دهند که نقش آفرینی خوبی در توسعه می توانند داشته باشند لذا رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری بر نقش بانوان در خانواده و اجتماع دارند.

محمد سنجری با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید هم توجه ویژه ای به حضور بانوان در دستگاههای مدیریتی شده، اظهارداشت:۲۰ درصد نرخ مشارکت اقتصادی مربوط به بانوان است که باید تلاش کنیم حضور بانوان را در حزه اقتصادی بیشتر از گذشته فعال کنیم.

سنجری با بیان اینکه نرخ بیکاری بانوان در سال گذشته ۱۴.۳ درصد بود، ادامه داد:نرخ بیکاری بانوان در پایان سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۴.۱ درصد کاهش پیدا کرده است که در خراسان رضوی و درتمام برنامه هایی که تدوین شده به دنبال کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در ابعاد مختلف بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مثلث توسعه اقتصادی بر استفاده از ظرفیت مردمی و همچنین روستا که کانون توسعه و تولید کشور است تاکید ویژه ای می شود، افزود:در استان ۵۸۷ تعاونی با ۶ هزار نفر عضو وجود دارد که ۴۳ میلیارد ریال هم میزان سرمایه گذاری این تعاونی ها است همچنین امسال تصمیم گرفتیم در راستای اجرای برنامه های توسعه اشتغال با نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی مشارکت ویژه ای داشته باشم.

مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث توسعه اشتغال روستایی اولویت با طرح هایی است که معین اقتصادی در منطقه شناسایی شده باشند، ادامه داد:بخش عمده ای از مجوزهایی که صادر می کنیم در حوزه مشاغل خانگی و بانوان است چرا که برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی مشاغل خانگی ظرفیت خوب یاست.

الگوی مثلث توسعه اقتصادی با هدف ایجاد اشتغال اجرایی شده است

معاونت توسعه مدیریت استاندار خراسان رضوی هم با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی در حوزه توانمندی بانوان در الگوی مثلث اقتصاد مقاومتی وجود درد، گفت: الگوی مثلث توسعه اقتصادی با هدف ایجاد اشتغال اجرایی شده است.

«کوکب موسوی» با بیان اینکه در مدل توسعه اقتصادی نگاه آن بیشتر به بخش خصوصی است و ویژگی های خاصی دارد، گفت:الگوی مثلث توسعه اقتصادی کاملا مردمی و با هدف ایجاد اشتغال طراحی و اجرای شده است و هدف دیگر این الگو ایجاد هم افزایی بین تمام ارکان حاکمیتی است و ناظر آن ائمه جمعه هستند.

معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این الگوی اقتصادی تمامی ارکان حاکمیتی حضور دارند لذا امیدواریم این الگو آغازگر اثرات خوبی باشد، اظهارداشت:الگوی مثلث توسعه اقتصادی به دلیل اینکه تمام مراحل قبل و بعد را دیده می تواند الگوی موفقی در راستای ایجاد اشتغال پایدار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در حوزه تولیدات بانوان است ارائه و عرضه محصولات است که با هم افزایی در این الگو مشکلات رفع خواهد شد، ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در حوزه توانمند سازی بانوان در الگوی مثلث اقتصاد مقاومتی حضور دارد.

موسوی با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی در جلسات مردمی بررسی و از تجربه معین های اقتصادی موفق استفاده می شود، گفت: امیدواریم کمبودی که در گذشته و در سرمایه گذاری، اشتغال و توسعه استان داشتیم با الگوی معین های اقتصادی رفع شود همچنین در راس الگوی توسعه مثلث اقتصادی توجه به سرمایه های اجتماعی هم مطرح است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن