یادداشت روز

نتایج نهایی انتخابات نیشابور تغییر خواهد کرد؟ دوقلوهایی که در انتخابات نیشابور دردسرساز شدند

کد خبر : 57732

تشابه اسمی چهار نامزد انتخاباتی در شهرستان نیشابور منجر به شکایت یکی از نامزدها در مورد نحوه شمارش آرا و بازماندش از حضور بر کرسی مجلس شد؛ البته طبق شنیده‌ها قرار است هیأت اجرایی به زودی بررسی‌های لازم را انجام و ابهامات ایجاد شده را برطرف نماید .

ایسنا خراسان رضوی نوشت: نامزد دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه نیشابور که نفر سوم شده و از راه‌یابی به مجلس باز مانده ‌است در همین خصوص به ایسنا گفت: اینجانب سید علی حسینی نماینده دوره هشتم مردم شهرستان نیشابور در مجلس شورای اسلامی هستم و در دوره‌های قبلی هم نامزد انتخابات می‌شدم و همیشه رأی اول تا سوم را داشته‌ام.

سید علی حسینی با بیان اینکه حوزه انتخابیه شهرستان نیشابور دو نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد، افزود: امسال برای حضور در عرصه رقابت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام نمودم اما همزمان چند نفر دیگر هم نام من نیز ثبت‌نام داشتند.

وی با اشاره به اینکه با خود من در مجموع چهار نفر با فامیل حسینی و دو نفر نام کوچک‌شان سید علی حسینی در انتخابات حضور داشتند که من یکی از همین عزیزان هستم، عنوان کرد: طبق روال قبلی دو ماه قبل از انتخابات تقاضا دادم بر اساس ماده ۲۳ تبصره ۳ که گفته شده برای حفظ آرای واقعی مردم و جلوگیری از تضییع حق داوطلبین اگر نام و نام خانوادگی و یا نام خانوادگی مشابه باشد بنا به تشخیص هیات اجرایی و نظارت شهرستان اگر فردی مشهور و یا گمنام است صورت‌جلسه کنند.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: طبق قانون، مسئولان برگزاری انتخابات این شهرستان موضوع صورت‌جلسه ماده ۲۳ را انجام دادند و من را به عنوان سید علی حسینی مشهور و دو عزیز دیگر را که دو قلو هستند به نام سید علی و سید محمد حسینی با پسوند دوقلوها معرفی کردند.

وی با بیان اینکه این دو بزرگوار جوان دو قلو که هیچ آشنایی به نیشابور ندارند و تهران هم حضور دارند از این حوزه کاندیدای انتخابات شده‌اند، بیان کرد: این دو نفر هم در ۳۰ بهمن‌ماه فراخوانده شدند و چون گمنام بودند از آن‌ها خواسته شد مشخصه‌ای را برای خودشان تعریف کنند و بر اساس همان تبلیغ کرده و آگهی انتشار اسامی هم بر همین اساس داده شود.

افرادی که سر صندوق‌ها بودند به خوبی توجیه نشدند

حسینی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی انتخابات شهرستان پسوند دوقلوها را برای سید علی و سید محمد حسینی گذاشت، گفت: در لیست اسامی که انتشار یافت، سید علی و سید محمد حسینی مشهور به دوقلوها اعلام شدند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس طبق ماده ۲۳ تبصره ۳ و بر اساس صورت‌جلسه هیات اجرایی و نظارت هر آنچه سید علی حسینی دو قلو باشد به نام آن‌ها و غیر از آن به نام سید علی حسینی مشهور _به نام من _ خوانده شود.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم افزود: هرچند مطمئن بودم این روند اجرا می‌شود اما در روز رأی‌گیری مشاهده شد افرادی که سر صندوق‌ها هستند به خوبی توجیه نشده‌اند و همه آرا به نام سید علی حسینی را به روش مساوی و یا به تناسب تقسیم نمودند و تعدادی را هم باطله اعلام کردند.

وی تصریح کرد: هرچند هر دو دوقلو گمنام بودند اما قل اول به نام سید محمد حسینی ۳۰۰۰ رأی آورده و قل دوم به نام سید علی که هیچ فرقی با یکدیگر نداشتند ۸۰۰۰ رأی آورده است و تفاوت آرای بین این دو نفر دوقلو ۵۰۰۰ رأی است.

برخی از آرا باطله اعلام شده است

حسینی با اشاره به اینکه در این انتخابات ۱۶ هزار رأی باطله اعلام شده است، اذعان کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۶ تا ۷ هزار از آرای باطل شده به نام سید علی حسینی باشد.

وی گفت: برخی از صندوق‌ها آرای سید علی حسینی را باطله اعلام کردند، تعدادی برابر تقسیم نمودند و برخی هم به تناسب آراء را تقسیم کردند در حالی که تمامی سید علی حسینی‌های بدون پسوند دو قلو طبق مصوبه هیات نظارت و اجرایی شهرستان باید به نام من ثبت شود.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: در حالی اختلاف آرای من با نفر دوم این دوره از انتخابات ۶۲۳ رأی است که حداقل ۶ تا ۷ هزار رأی که باید به نام من ثبت می‌شده پراکنده شده و به سمت دوقلوها رفته و یا باطله اعلام شده است.

وی افزود: همچنین در این دوره از انتخابات فردی به نام سید حسین حسینی هم کاندیدا شده بود که طبق صورت‌جلسه هیات نظارت و اجرایی شهرستان قبل از انتخابات، وی را چون بازنشسته یکی از ارگان‌های نظامی بوده گمنام ندانسته‌اند و گفته شد اگر در برگه‌های رأی «حسینی» تنها نوشته شده بود بین من و ایشان به تناسب تقسیم شود که همین را هم برخی صندوق‌ها به تناسب تقسیم نمودند.

حسینی تصریح کرد: هرچند این اختلاف بسیاری ایجاد نمی‌کند اما ۵۰۰۰ اختلاف رأی بین دوقلوها بسیار واضح است و همچنین تعدادی که باطله اعلام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سر هر صندوق نماینده کاندیدا داشته‌ایم مشخص شد آرای بسیار به نام سید علی حسینی بوده که تقسیم کرده‌اند. حتی برخی صندوق‌ها قرعه‌کشی نمودند، به طوری که در ۴۳۵ صندوق اخذ رأی با تفاسیر متفاوتی عمل شده است.

آراء اشتباه محاسبه شده است

وی با بیان اینکه پس از پیگیری‌های بسیار، اکنون هیات نظارت، هیات اجرایی شهرستان و ۴ فرماندار حوزه انتخابیه همه به صراحت اعلام می‌کنند آراء اشتباه محاسبه شده است، اذعان کرد: قطعاً در این دوره از انتخابات هیچ تخلف و تقلبی صورت نگرفته و فقط اشتباه محاسباتی عوامل سر صندوق بوده که هرکدام به تفسیر خود، آراء را تقسیم نمودند.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه ۱۲ اسفندماه اعتراض خود را ثبت نمودم، تصریح کرد: هیات اجرایی و نظارت شهرستان همه معتقدند اشتباه صورت گرفته است، حتی در جلسه‌ای که با شورای نگهبان مشهد و استانداری خراسان رضوی داشته‌ام به آن‌ها هم گزارش‌هایی مبنی بر اعلام نتایج اشتباهی ارائه شده است.

وی با اعلام اینکه تا ۱۷ اسفند اعتراضات نامزدهای انتخاباتی نسبت به روند انتخابات ثبت می‌شود لذا برای اجرای عدالت و شفاف‌سازی پیگیر این اشتباه رخ داده خواهم بود، تصریح کرد: قطعاً بازشماری آراء باید صورت گیرد ولی هر چه نتیجه نهایی اعلام شد تابع خواهم بود و تمکین می‌کنم.

حسینی با بیان اینکه طبق قانون، ۴۳ صندوق از ۴۳۵ صندوق باید شمارش شود و اگر اعتراض ما صحت داشته باشد باقی صندوق‌ها هم رسیدگی خواهد شد، گفت: برخلاف آنچه در فضای مجازی اعلام شده هنوز هیچ صندوقی بازشماری نشده ولی مقدمات کار مبنی بر بازشماری در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه زمان بازشماری آراء مشخص نیست، عنوان کرد: باید روند اداری این موضوع طی شود، اما بر اساس برخی شنیده‌های غیررسمی در همین خصوص امروز هیات اجرایی و نظارت شهرستان جلسه‌ای داشته‌اند؛ قطعاً اگر بازشماری صورت گیرد ۶ تا ۷ هزار رأی به نفع من باز خواهد گشت در حالی که ۶۲۳ رأی برای نماینده شدن کم دارم.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن