زندگی

۸ مقصر روان‌ شناسانه احساس‌ خستگی

کد خبر : 52786

فردی که در جسم و ذهنش احساس بی‌حالی و بی‌انگیزگی دارد دچار یک اختلال روانی به‌نام «خستگی عاطفی» شده است

نویسنده: سیده‌زهرا جلیلی‌هاشمی| ‌ روان‌شناس

صبح مشهد- «نمی‌دانم چرا امروز این‌قدر خسته‌ام»؛ این یکی از آشناترین جملات برای همه ماست که بارها و بارها در طول زندگی‌ از خودمان یا اطرافیان شنیده‌ایم. همیشه هم دوست داشتیم که باعث و بانی آن را پیدا کنیم تا شرایط را تغییر دهیم. گاهی پیش می‌آید که انسان در جسم و ذهن و روانش احساس بی‌حالی و بی‌انگیزگی می‌کند. در این حالت احساس می‌کند انرژی و توان کافی برای انجام کاری را ندارد. به این حالت روانی، «خستگی عاطفی» می‌گویند. اگر شما هم دچار چنین حالتی هستید، نگران نباشید چراکه در بروز خستگی در جسم و روح عوامل مختلف روانی دخیل هستند که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.

دچار شدن به روزمرگی

داشتن یک زندگی تکراری که باعث می‌شود شما در کار و امور زندگی هیچ تنوع و اقدام جدید و شگفت‌انگیزی نداشته باشید و هر روز همان کاری را انجام دهید که از قبل برنامه‌ریزی کرده بودید، یکی از دلایل بروز خستگی روانی و عاطفی است. پس سعی کنید برای خودتان در امور زندگی یا کار تنوعی ایجاد کنید و مسائل شگفت‌انگیز و متنوع را در برنامه روزانه زندگی‌تان قرار دهید تا دچار روزمرگی نشوید.

داشتن هدف‌های دست‌نیافتنی

انتخاب هدف‌هایی که دست‌یافتن به آن ها به تلاش بسیار بیشتری از حد توان و انرژی شما نیاز دارد یا با شرایط زندگی‌تان همخوان نیست و شما را دچار تعارض می‌کند، قطعا باعث خستگی روحی و روانی شما می‌شود. این خستگی روحی و روانی هم باعث احساس ناامیدی و خستگی در شما خواهد شد. بنابراین برای انتخاب هدف‌هایتان ابتدا روش‌های رسیدن به آن را پیدا و آن‌ها را به گام‌های کوچک و قابل دسترسی تقسیم کنید. سپس برای رسیدن به آن متناسب با انرژی و توان‌تان حرکت کنید.

سبک‌زندگی نادرست

براساس یک ضرب‌المثل قدیمی، عقل سالم در بدن سالم است بنابراین اگر ذهن و روان سالمی می‌خواهید، تلاش کنید بدن سالمی هم داشته باشید. برای داشتن بدن سالم و پرنشاط ضروری است صبحانه کامل و پر انرژی میل کنید و در طول روز هم به جای وعده‌ها و میان وعده‌های ناسالم، غذای سالم و خانگی مصرف کنید.

فرار از خورشید

اگر عادت دارید محیط اطراف‌تان را تاریک کنید، انتظار شادابی زیاد نداشته باشید. خورشید فقط برای جذب ویتامین D نیست. مغز ما وقتی در وضعیت تاریک و روشن قرار می‌گیرد، سیگنال‌هایی به بدن ارسال می‌کند و آن را به حالت خواب می‌رساند. به همین دلیل وقتی چند روز متوالی هوا گرفته و ابری است، احساس افسردگی و خستگی زیاد می‌کنید. حتما هر روز از منزل خارج شوید و پیاده‌روی کنید چون ۱۰ دقیقه راه رفتن در روشنایی بیرون از منزل برای کسب انرژی و خلاص شدن از خستگی کافی است.

بی توجهی به ظاهر

اگر همیشه با شانه‌های آویزان یا حالت‌قوز کرده راه می‌روید یا می‌نشینید نه تنها ظاهرتان خسته به‌نظر می‌رسد، بلکه از درون هم احساس خستگی واقعی خواهید داشت چون در این حالت بیشتر سنگینی‌تان روی پشت، کمر و ران‌هایتان است و احساس خستگی و درد می‌کنید. اما وقتی شانه‌ها را عقب می‌دهید و فرم بدن‌تان را درست می‌کنید، نه‌تنها با انرژی و سرحال به نظر می‌رسید بلکه از شر کمردرد و خستگی هم خلاص می‌شوید.

کار کردن مثل تراکتور

وظایف و مسئولیت‌هایی که بر دوش تک‌تک ماست، گاهی خسته‌کننده و حتی کمرشکن می‌شود. هیچ فردی انتظار ندارد که شما ۲۴ ساعت و هر هفت روز هفته را کار کنید. اصلا جدیت و کارایی بالا به این معنی نیست که بیش از توان‌تان کار کنید چون در این صورت از نظر جسمی و روحی خسته و فرسوده می‌شوید.

نداشتن خواب کافی

داشتن خواب کافی در ساعت مناسب شب تقریبا قبل از ۱۲ شب تا ۶ صبح تاثیر زیادی روی انرژی و روحیه مورد نیاز در طول روز برای شما دارد. پس اگر به انرژی روزتان اهمیت می‌دهید، خواب شب را به هیچ چیز ترجیح ندهید.

 کم نیاورید

باید بدانید که خداوند در تقدیر همه انسان‌ها، لحظات سخت و مشکلاتی را قرار داده است و بخشی از مسیر رشد و شکوفایی نهان انسان مواجهه با مشکلات زندگی است. پس با اولین شکست در زندگی احساس ناامیدی نکنید زیرا احساس ناامیدی انرژی شما را در زندگی می‌گیرد. سپس شما را به سمت خستگی روانی و عاطفی می‌برد بنابراین به جای ناامیدی سعی کنید با مشکلات بجنگید و سعی کنید راهی برای داشتن زندگی بهتر پیدا کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن