اجتماعیاستانیزندگی

مدیر عامل انجمن یاوران سلامت توس شرق؛ آموزش موضوعی تخصصی است و آرایشگران حق آموزش هنرجو را ندارند/ برخی دخالت ها انگیزه را کاهش می دهد!

کد خبر : 18052

معتقدم آموزش یک موضوع تخصصی است و از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال می شود لذا آرایشگران اجازه تربیت هنرجو را ندارند.
ساعتی گفتگو با یک مهربانوى کارآفرین در شامگاه هفدهمین روز مهرماه، خستگی روزانه را از وجودم رفع کرد، چرا که چنان با حرارت و صفای درونی و عشق به آب و خاکش سخن می گفت که گویی چهل سال سابقه فعالیتش در عرض یک روز برایش طی شده است.
به گزارش صبح مشهد، رعنا وثوق که در میان بانوان فعال حوزه مسائل اجتماعی و مسئولین استانى و کشوری چهره شناخته شده ای است در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که از ۲۱ سالگی وارد حرفه آرایشگری شدم، افزود: همیشه یکی از دغدغه هایم ارتقای سطح علمى آرایشگران و رسیدگی به وضعیت معیشتی زنان سرپرست خانوارى بود که از این هنر، زندگی خود را اداره می کردند، چرا که خودم از ۲۱ سالگی سرپرست خانوار شدم و رنج آنها را با تمام وجود درک می کردم.
بنابراین تصمیم گرفتم در کنار امور آرایشگری و آموزش، دست به کارهای بزرگ تری بزنم و در سال ۷۲ در مناطق محروم و حاشیه کلان شهر مشهد مثل مهرآباد و شترگلو به شناسایی زن های سرپرست خانوار آسیب دیده و ایجاد اشتغال و تهیه برخی مایحتاج غذایی برای آنها پرداختم.
وی ادامه داد: با گذشت زمان و هر چه فعالیت هایم افزون می یافت، اندیشه های بزرگ تری به ذهنم خطور می کرد، زیرا تهدیدهایی که بانوان را بویژه در حوزه سلامت با خطر مواجه می کرد، شناختم و با نگاه عمیق به مسئله تصمیم گرفتم، برای نظام و کشورم اقداماتی هر چند به وسع خویش انجام دهم.
رعنا وثوق با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با کالای قاچاق، گفت: در این راستا به دنبال برگزاری همایشی با موضوع کالای قاچاق در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی بودم که الحمدلله با همکاری سرکار خانم مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در برج میلاد تهران، ۵ کارگاه آموزشی برگزار و ۱۸۰۰ نفر از مدیران آموزشگاه های آرایشی برتر کشور را در سال ۱۳۹۰ آموزش دادم.
وی ادامه داد: از سال ۹۱ تا کنون ۱۸ همایش با عنوان ایمنی و سلامت در حوزه آرایشی و بهداشتی برگزار کردم و از ۲۹ نفر تا ۸۰۰ نفر در این دوره ها حضور داشتند.
وی موضوعات مسائل آموزشی را در زمینه مواد مخدر، قرص های انرژی زا، پودرهای ناس، آمپول های لاغری و شیشه بیان کرد و خاطر نشان ساخت: برای اجرای همایش و دوره های آموزشی فقط از جیب هزینه کردم و هیچ اسپانسر یا کمک دولتی نداشتم.
وی ادامه داد: در برگزاری همایش ها حتی از اساتیدی با تخصص پوست و مو استفاده می کردم.
رعنا وثوق با تاکید بر وجود برخی بی مهری ها در اثنای کارها، خاطر نشان ساخت: عشق به کشور و مردمانم هیچ گاه نگذاشت خسته و رنجور شوم لذا با مراجعه به استانداری خراسان رضوی و مشورت با سرکار خانم سلجوقی تصمیم گرفتیم به همراه تیمی مجرب، انجمن یاوران سلامت توس شرق را راه اندازی نماییم
وی با اشاره به حضور ۴ پزشک در هیأت مدیره انجمن گفت: ارتقای سطح علمی آرایشگران اعم از مرد و زن با محوریت سلامت، کاهش آسیب های اجتماعی و آشنایی با لوازم آرایشی و بهداشتی را از جمله اهداف ذکر شده در اساس نامه انجمن بیان کرد و افزود: معتقدم آرایشگران قبل از دریافت پروانه باید به قدر کفایت آموزش های صحیح استفاده از لوازم آرایشی را بدانند. مثلا بدانند از یک کرم ضد آفتاب چه میزان و مدتی استفاده نمایند تا به پوست آسیبی نرسد
وی ادامه داد: آموزش موضوعی تخصصی است و خود آرایشگران اجازه به کارگیری هنرجو را ندارند و متاسفانه شاهدیم برخی با عناوینی دنبال برگزاری همایش های آموزشی و بهداشتی هستند که این دخالت ها و تداخل وظایف، انگیزه را کاهش و انسان را دلسرد می کند
رعنا وثوق با تاکید بر این که طبق قانون، مجری برنامه های آموزشی، صرفا سازمان فنی و حرفه ای و آموزشگاه های مجاز تحت نظارت هست، افزود: در همین ۶ ماهه سال جاری، ۳۲ نفر را آموزش رایگان دادم که اکثر آنان را زنان سرپرست خانوار و مطلقه تشکیل می دادند، لذا جا دارد از شخص جناب مهندس رحیمی مدیر کل محترم آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی تشکر ویژه ای نمایم.
وی نقدی هم به دستور العمل جدید اعطای پروانه فعالیت به واحدهای ۱۵ متری بدون حتی سرویس بهداشتی هم داشت و تاکید کرد: برخی روان سازی ها و تسهیل امور، حوزه سلامت و ایمنی را با تهدید روبرو می کند.
وثوق اضافه کرد: آرایشگران حداقل باید در پنج رشته آموزش ببینند و دانشگاه علوم پزشکی جدیت لازم را برای نظارت در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی داشته باشد.
وی ادامه داد: من از سال ۶۸ پروانه آموزشگاه گرفتم و هم اکنون ۱۲۰ آموزشگاه مراقبت زیبایی در مشهد فعالیت می کنند که البته نسبت به گذشته ریزش زیادی داشتند!

سرکار خانم وثوق در پایان و جمع بندی مطالبش اظهار کرد : جلسات بسیاری با دستگاه های مربوطه جناب دکتر خدایی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی وریاست نهادههای مردمی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل فراورده های آرایشی وبهداشتی دکتر اسماعیل زاده که جهت سلامت جامعه با انجمن یاوران سلامت کمکهای  زیادی مبذول نمودند و همچنین جا دارد از اداره اماکن نیروی انتظامی که همیشه باعث ارامش وامنیت ما رو داشتند تشکر نمایم و امیدوارم به فضل الهی، شاهد جایگاه مدیران وارسته سازمان فنی حرفه ایی باشیم واتاق اصناف واتحادیه محترم ارایشگران این همکاری رو داشته باشند تا صنفها دخالت در حیطه کار هم نداشته باشند.
ازتمامی کارافرینان استان وکشور هم استدعا دارم بیایند تصمیم بگیرند تا بانویی که بدسرپرست واسیب دیده هستند، نگاه پراز مهرشان را با دستان توانمندشان بگیرند وهیچ وقت درجامعه شاهد دربه دری بانویی نباشیم وتا میتوانیم رایگان بااحترام هنرمان را تحت اختیارشان بگذاریم تا چراغ خانه اش روشن وسفره اش نان حلال داشته باشند.
به یاد داشته باشیم، ما همگی شرعاً وعرفاً مسئولیت نسبت به هم نوعمان داریم و دراین بحران کشورمان که دچار بی مهری تحریم هستیم نگذاریم فشار تحریمها زندگی عزیزمان به چالش بخورد وهم چنان عزت هم را حافظ باشیم. ما حتی بتوانیم یک نفررا کارافرین نماییم کاربزرگی جهت اینده کشور انجام داده ایم.

گفتنی است، رعنا وثوق متولد فروردین ۱۳۳۶ بوده که به عنوان تنها بانوی مدیر عامل در حوزه سازمان های مردم نهاد آرایشی و بهداشتی با موضوع بهداشت و سلامت، فعالیت دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن