دانش و فناوری

یک فیزیکدان مشهور مطرح کرد:

تماس با بیگانگان فضایی، ایده وحشتناکی است

کد خبر : 39822

دانشمندان اکنون این توانایی را دارند که با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب جدید ناسا (JWST) کاوش بیشتری در اعماق فضا داشته باشند و شاید زندگی بیگانگان فضایی را پیدا کنند. با این حال، یک دانشمند برجسته می‌گوید تماس با بیگانگان «ایده وحشتناکی» است که می‌تواند توسط سایر گونه‌های پیشرفته به‌عنوان دعوت برای «حکومت بر زمین» تفسیر شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از نقل از لاتین تایمز، از آنجایی که ناسا قرار است JWST خود را در اواخر امسال راه‌اندازی کند، دانشمندان مشتاق تحقیق در عمق فضا برای جستجوی دنیاهای دیگر و موجودات زنده دیگر هستند. در حال حاضر، تلسکوپ فضایی هابل قدرتمندترین قطعه فناوری است که قادر به کشف فضا از طریق لنز است اما JWST بسیار قدرتمندتر است و می‌تواند بسیار بیشتر و عمیق‌تر فضا را کاوش کند.

سرگرمی جدید ناسا به قدری قدرتمند است که دانشمندان می‌ترسند باعث اختلال در گونه‌های بیگانه‌ای شود که از وجود ما آگاه نیستند و این آگاهی ممکن است دوستانه نباشد.

میچیو کاکو، نظریه‌پرداز و فیزیکدان مشهور، بر اعتقاد خود در مورد یافتن زندگی بیگانگان در طول سال‌ها تاکید کرده است. کاکو کاملا اعتقاد دارد که انسان‌ها زندگی بیگانه را پیدا می‌کنند و وقتی این کار را کردند، باید در برقراری هرگونه تماس با آنان احتیاط کنند.

کاکو در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت: «به زودی ما تلسکوپ وب را در مدار قرار خواهیم داد و هزاران سیاره برای مشاهده خواهیم داشت و به همین دلیل فکر می‌کنم احتمال اینکه بتوانیم با تمدن بیگانه تماس برقرار کنیم، بسیار زیاد است.»

وی ادامه داد: برخی از همکاران من معتقدند باید با آنان ارتباط برقرار کنیم. من فکر می‌کنم که این ایده وحشتناکی است. همه ما می‌دانیم که صدها سال پیش در زمان ملاقات مونتزوما با کورتس در مکزیک چه اتفاقی رخ داد.

کاکو افزود: من شخصا فکر می‌کنم که بیگانگان مهربان هستند اما نمی‌توانیم در این مورد ریسک کنیم. بنابراین من فکر می‌کنم ما با آنان تماس خواهیم گرفت اما باید این کار را با دقت انجام دهیم.

با در نظر گرفتن تاریخ، نیروهای اسپانیایی – به رهبری کورتس – آزتک‌های غیرمسلح را ذبح کردند و خون جنگجویان مانند آب جاری شد. اگر اولین تماس با بیگانگان این‌گونه پاسخی داشته باشد، نتیجه ایده‌الی نیست.

کاکو این اندیشه را گسترش داده است؛ با توجه به اینکه احتمالا هزاران سال یا حتی میلیون‌ها سال تمدن‌هایی قبل از انسان‌هاخواهیم یافت خطر اعلام خود به جهان می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.

کاکو در سال ۲۰۱۸ گفته بود: «ما نمی توانیم از این فرصت استفاده کنیم. ما نباید سعی کنیم وجود خود را برای زندگی بیگانه در فضا تبلیغ کنیم زیرا ما از اهداف آنان اطلاعی نداریم.»

کاکو معتقد است که این بیگانه‌ها «شر» نخواهند بود بلکه ممکن است که اصلا به ما علاقه‌مند نباشند.

وی افزود: در واقع، اگر رمان «جنگ جهانیان» را بخوانید، مریخی‌ها «شر» نبودند، آنان می‌خواستند انسان‌ها را شکنجه دهند و می‌خواستند انواع کارهای وحشیانه را برای بشریت انجام دهند چون طبیعت آنان این‌گونه بود.

شایان‌ذکر است، کتاب جدید او «معادله خدا» روز سه‌شنبه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

تلسکوپ جدید JWST به میزان ۱۰۰برابر قوی‌تر از هابل خواهد بود و قادر به اسکن هزاران جهان قابل سکونت برای یافتن نشانه‌های حیات است. خانه آن حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت و باید تا مه ۲۰۲۲ در آنجا مستقر شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن