زندگی

خاطره‌بازی‌های پرآسیب با عشق سابق

کد خبر : 53957

چرا مرور خاطرات یا نگهداری یادگاری‌هایی که بعد از طلاق یا شکست‌عشقی یاد فرد مورد علاقه شما را مدام در ذهن تان شعله‌ور می‌کند، توصیه نمی‌شود؟

نویسنده : دکتر الناز علوی| ‌ متخصص روان‌شناسی

صبح مشهد- چه به‌تازگی طلاق گرفته باشید و چه شکست عشقی خورده باشید، فراموش‌کردن کسی که روزگاری دوستش داشته و همه عشق و علاقه‌تان را به پای او ریخته‌اید، هرگز آسان نیست. گاهی اوقات، احساس می‌کنید که دیگر بعد از جدایی از عشق‌تان هرگز خوشحال نخواهید بود و او تنها کسی بود که می‌توانستید از اعماق وجودتان دوستش داشته باشید و اکنون او رفته وتنها راهکار پیش روی شما، غصه ‌خوردن با مرور خاطرات اوست. یک توئیت پربازدید در شبکه‌های اجتماعی که نشان‌دهنده یک باور اشتباه است با انتشار عکسی از چشم‌های فرد مورد علاقه‌اش نوشته: «عشق چیست؟ بعد نزدیک به یک سال جدایی، هنوز نقاشی چشماشو توی کیفم دارم». اما آیا این، عشق است؟

مدیریت ذهن بعد از جدایی
فراموش کردن همه خاطرات به طور قطع، شدنی نیست، به خصوص اگر خاطرات خوبی با آن فرد داشته باشید. البته لازم نیست به‌طور کلی تمام خاطرات را از ذهن‌تان پاک کنید، بلکه باید ذهن خود را مدیریت کنید و اجازه ندهید ذهن تان هر زمان و هر لحظه‌ به گذشته سر بزند. گاهی پیش می‌آید هنگام تنهایی یا دیدن یک فیلم، شنیدن یک ترانه و … سیلی از خاطرات، شما را احاطه می‌کند. در این مواقع در همان ابتدای کار سعی کنید، دست از مرور خاطرات و فکر کردن به عشق قدیمی خود بردارید؛ چراکه هر چه بیشتر خاطرات خود را مرور کنید، مانند گرفتار شدن در باتلاق، فراموش کردن آن ها غیر ممکن‌تر می‌شود. جمع‌بندی حرف این که، شما باید سفر به گذشته را برای خود ممنوع کنید.

هدایا را جمع کنید و شبکه‌های ‌اجتماعی‌اش را دنبال نکنید
همه آثار متعلق به عشق یا همسر سابق خود همچون هدایا، یادگاری‌ها، عکس‌ها، شماره تلفن و … را از مقابل چشمانتان دور کنید. همچنین اگر هنوز در شبکه مجازی او را چک می‌کنید، بهتر است دست از این کار بردارید. برخلاف یک باور اشتباه، شما نباید تصور کنید که زنده نگه‌داشتن یاد عشق سابق به معنای وفاداری است. این کار فقط به افسردگی، ناامیدی و یک سری اختلال‌های روانی دیگر منجر خواهد شد که کیفیت زندگی شما را کاهش خواهد داد. به جای نگهداری چنین یادگاری‌های پرآسیبی، جنبه‌های مثبت و باارزش خویش را دست کم نگیرید و با به کار بستن آن‌ها، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس تان را ارتقا دهید و از حس حسرت و سرخوردگی دوری کنید.

منطق را جایگزین احساسات کنید
مرور خاطرات عشق سابق، فقط شما را احساسی‌تر می کند و فرصت‌ها را برای گرفتن تصمیم‌های مفید از شما می‌گیرد. با فراهم کردن فهرستی،نکته های منفی و مشکلاتی که ممکن بود از بودن در کنار فرد مورد علاقه‌تان برای تان اتفاق بیفتد، بنویسید و آن ها را مرور کنید تا به جای احساسی بودن، منطقی به موضوع نگاه کنید. در ضمن تا زمانی که نتوانسته اید عشق سابق خود را از یاد ببرید، هرگز تصمیم به ازدواج نگیرید، چون امکان دارد این ازدواج تنها برای تسکین و التیام یافتن زخم‌های روحی و فراموش کردن عشق قدیمی خود یا حتی انتقام گرفتن از او باشد.

زنگ‌خطرهای فکر کردن به عشق سابق
وقتی تصمیم به ازدواج دوباره گرفتید، به طور قطع فکر کردن به عشق قدیمی یک هشدار محسوب می‌شود؛ چراکه امکان دارد شما را به طرف رابطه پر آسیب با عشق قبلی بکشاند. به یقین هر فردی که تجربه یک رابطه عاطفی شکست خورده داشته، لحظات خوب و بی‌نظیری را با طرف مقابل تجربه کرده که خاطرات زیادی را برای او رقم زده است، اما باید مراقب باشد که در دام مقایسه همسر خود با عشق قبلی نیفتد. چنین مقایسه‌ای اصلی‌ترین عامل افزایش حسرت و غمگینی در افراد است. برخی افرادی که پیش از ازدواج خود تجربه شکست عشقی یا جدایی از همسر را داشته‌اند، مدام در طول زندگی‌مشترک جدید خود عشق قبلی خویش را با همسرشان مقایسه می‌کنند. هرگز از نظر وزن، چهره، توانایی و … همسر خود را با عشق پیشین تان مقایسه نکنید؛چراکه ممکن است حس حسرت و ناکامی در شما شدت بگیرد. این نکته را هم نمی‌توان انکار کرد که به دلیل فراموشکار بودن انسان و توجه بیشتر ذهن به خاطرات مثبت در چنین مواقعی، احساسات درباره عشق قبلی و این که فردی بی‌عیب و نقص بوده، فاقد اعتبار است و نباید آن را جدی گرفت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن