شهری

حفاظت موزه‌های رضوی از آثار اهدایی هنرمندان

به روزترین سیستم نورپردازی موزه ای کشور در تالار استاد فرشچیان موزه مرکزی رضوی اجرایی شد

کد خبر : 46557

موزه مرکزی آستان قدس رضوی در راستای حفاظت از آثار هنری بی‌بدیل استاد فرشچینان، به روزترین سیستم نورپردازی موزه ای در کشور را در تالار نمایش آثار این هنرمند به اجرا درآورد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، مهدی قصری‌نیک؛ معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی نمایش حرفه‌ای و کامل این آثار ارزشمند را مستلزم سیستم نورپردازی تخصصی مبتنی بر طراحی کارآمد با قابلیت‌های اجرایی کاربردی عنوان کرد.

وی، فرایند طراحی منسجم و منطبق بر وضعیت موجود با در نظر گرفتن نیازهای فنی، کاربردی و مفهومی فضا در کنار نوع و کیفیت آثار نمایش داده شده را از جمله مواردی عنوان کرد که در طراحی این پروژه مد نظر قرار گرفت.

قیصری‌نیک، استفاده از ظرفیت معماری به عنوان جزیی از عناصر تاثیرگذار هنری در فضا، رویت حداکثری و تاکید بر تابلوها را به عنوان هدف نهایی نورپردازی در این تالار برشمرد.

وی تصریح کرد: در این نورپردازی، سیستم track light با ویژگی تابش نور یکنواخت غیر مستقیم، یکدست و بدون کنتراست به سمت سقف با قابلیت تغییر میزان نور خروجی و ابعاد حداقلی و با امکان نصب چراغ‌های موضعی بر روی آن، میزان نور تعریف شده را بر روی تمامی احجام، فرم‌ها، گچ کاری‌ها و نقوش هنرمندانه سقف می تاباند.

وی همچنین به سیستم نور عمومی فضا با بازتابش از طریق سقف اشاره کرد که بر جذابیت‌های محیطی این تالار افزوده است.

قیصری به توضیحی در خصوص سیستم نروپردازی تابلوها پرداخت و گفت: برای نمایش کامل، خوانا، بدون سایه، رفلکس و بازتابش نور بر روی تابلوها از سیستم نورپردازی spot light استفاده شده است که در آن هر تابلو با دو عدد چراغ موضعی با دمای رنگ مختلف نورپردازی شده که شدت نور تابیده شده بر روی هر تابلو ۱۰۰ لوکس است.

وی تصریح کرد: سیستم نورپردازی طراحی و اجرا شده در تالار آثار استاد فرشچیان واقع در موزه قرآن و هدایای رهبری آستان قدس رضوی برای اولین بار در کشور به مرحله اجرا در آمده است.

گفتنی است تالار اختصاصی آثار استاد فرشچیان در مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع در طبقه همکف موزه قرآن، با هدف نمایش اختصاصی آثار ایشان ایجاد شد و در حال حاضر ۱۸ اثر از مجموع آثار این هنرمند نامی کشور از جمله پنجمین روز آفرینش، عصر عاشورا،پناه، یا رب، نیایش، اولین پیام، توسل،هدیه عشق، ضامن آهو، کوثر و رمی جمره در آن به نمایش گذاشته شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن