یادداشت روز

تعداد شعبه‌های رای‌گیری در خراسان رضوی بخاطر کرونا ۳۱ درصد بیشتر شد

کد خبر : 40699

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی به افزایش ۳۱ درصدی شعبه‌های رای‌گیری استان اشاره و بیان کرد: شعبه‌های اخذ رای در سطح خراسان رضوی در مواجهه با چالش بحران کرونا علاوه بر تهیه بسته بهداشتی خاص این موضوع، به تعداد هزار و ۲۵۱ شعبه نسبت به دوره پیشین انتخابات بیشتر شده‌ است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، محمدعلی نبی‌پور روز پنجشنبه در همایشی با عنوان “رسانه و انتخابات ۱۴۰۰” در مشهد افزود: چهار هزار و ۱۹ شعبه اخذ رای برای انتخابات پیشین در خراسان رضوی برپا شده بود اما در این دوره پنج هزار و ۲۷۰ شعبه اخذ رای برای انتخابات خرداد ماه امسال در سطح استان برپا می‌شود.

وی ادامه داد: گرچه کرونا چالشی اساسی است ولی تقیل دادن مشارکت انتخاباتی را به شیوع ویروس همه‌گیر قبول نداریم و دنبال آن هم نیستیم که اگر بطور فرضی آمار مشارکت در انتخابات کاهش یابد، تقصیر آن را حواله کرونا نماییم.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی به شیوع کرونا و محدودیتهای ناشی از آن در اجتماعات مردم و تاثیر آن بر گردهمایی‌های انتخاباتی اشاره و بیان کرد: تنها نگرانی اکثر خانواده‌ها در مورد انتخابات همین شیوع ویروس همه‌گیر و این در حالی است که شور انتخاباتی نیز در برگزاری تجمعات و اجتماعات می‌باشد.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های عوامل برگزاری انتخابات “مدیریت تبلیغات در ایام کرونایی” است زیرا نمی‌توان مانند دوره‌های پیشین این رویداد مهم سیاسی کارناوالهای انتخاباتی یا نشستهای مرتبط با آن برگزار نمود.

نبی‌پور افزود: دغدغه دیگری هم در ارتباط با زمان برگزاری انتخابات و رفت و آمدهای مردم در هنگام انداختن رای به صندوق وجود دارد مبنی بر اینکه آیا رای دادن باعث گسترش بیماری می‌شود؟

وی ادامه داد: ستاد انتخابات در خراسان رضوی “پیوست بهداشتی” را برای ۲۵ فرآیند انتخابات آتی در چارچوب پروتکلهای مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تدوین کرده اما هنوز نگرانیها در خصوص شیوع ویروس کرونا در زمان برگزاری انتخابات وجود دارد.

با وجود همه این نگرانیها، رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی انتخابات را آسانترین و کم‌هزینه‌ترین فرآیند مشارکت سیاسی شهروندان توصیف و بیان کرد: انتخابات در تمام دنیا یکی از معیارهای مشروعیت نظامهای سیاسی است و حتی دیکتاتورترین نظامها نیز شکلی از رای دادن را مطرح می‌کنند و به آن می‌بالند.

وی گفت: افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران با شاکله‌ مردم‌محور که رهبر کبیر آن بنیانش را بر پایه حضور و مشارکت مردم نهاده، مشارکت مردم در همه عرصه‌های سیاسی از جمله انتخابات است.

نبی‌پور افزود: تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران در طول افزون بر چهار دهه اخیر مبتنی بر حضور پررنگ مردم در عرصه سیاسی به ویژه انتخابات بوده است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور مردم را مهمترین مولفه در انتخابات پیش رو عنوان کرده‌اند و اینکه مشارکت مردم در این دوره همه‌پرسی عمومی، از حساسیت بیشتری نسبت به دوره‌های پیشین برخوردار است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی رسانه‌ها را در خصوص دو موضوع مربوط به چالشهای حضور حداکثری مردم در انتخابات اثرگذار توصیف و بیان کرد: نخست مربوط به تبلیغات منفی معاندان نظام جمهوری اسلامی با مضمون تاکید بر عدم شرکت مردم در انتخابات و بی‌تاثیر بودن حضور آنها برای انتخاب فرد اصلح و غیرمنطقی بودن روند انتخابات است.

وی گفت: رسانه باید در پاسخ به این تبلیغات، برای شفاف‌سازی افکار عمومی در مورد موضوعیت و اهمیت انتخابات و نشان دادن تاثیر حضور مردم بر انتخاب شایسته‌ترین فرد تلاش کند.

نبی‌پور افزود: حجم دیگری از تبلیغات منفی از سوی افرادی است که مدعی‌اند، انتخابات اهمیت ندارد لذا در آن شرکت نمی‌کنند یا اینکه اگر وضعیت فعلی کشور خوب نیست به این دلیل است که انتخاب درستی در دوره‌های پیشین صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: این سویه تبلیغات در حالی است که بطور قطع و یقین انتخابات اهمیت دارد لذا رسانه‌ها می‌بایست این اهمیت را برای مردم تبیین نمایند.

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: باید به مردم نشان داد که حضورشان در انتخابات اثرگذار است و بهترین روش برای تغییر وضعیت کنونی و درمان نارضایتیها آمدن آنها پای صندوق رای و انجام این فرآیند دموکراتیک است. اگر مردم به برخی فرآیندها و سیاستها انتقاد ولی انتظار بهبودی و تغییر آن را دارند باید در انتخابات مشارکت کنند.

وی افزود: بی‌تردید نمی‌توان کوتاه‌مدت رضایتمندی زیادی در مردم بوجود آورد زیرا مشکلات کشور در برخی حوزه‌ها جدی است که اغلب ساختاری بوده و دشمنان نیز درصدد بیشتر کردن این مشکلات هستند. برخی از اهمال‌کاریها و معیوب بودن برخی فرآیندها را انکار نمی‌کنیم اما باید در جهت اصلاح آنها گام برداریم.

نبی‌پور ادامه داد: استاندار خراسان رضوی برای ایجاد رضایتمندی در میان ساکنان این استان رضوی ظرف هفت ماه اخیر به ۱۷ شهرستان سفر و در ۴۰ شهر و ۳۰ روستا از نزدیک با مردم مذاکره و گفتگو کرده است.

وی گفت: اعتمادسازی عمومی، آگاه نمودن مردم و جلب رضایت آنان برای حضور در پای صندوقهای رای میبایست همزمان و در چنین اقداماتی، به صورت جدی همکاری رسانه‌ها پیگیری شود.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: مشارکت شهروندان خراسانی در دوره‌های پیشین انتخابات نسبت به دیگر استانها بهتر بوده است بطوری که در دور قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی ۴۲ درصد مردم در این استان مشارکت انتخاباتی داشتند که جزو رتبه بالای مشارکت در میان استانها بود.

وی افزود: مشارکت داوطلبان نامزدی در انتخابات شوراهای روستایی با ثبت‌نام ۱۶ هزار و ۵۴۰ نفر در این دوره افزایش یافته است. هیاتهای اجرایی این انتخابات نیز صلاحیت تنها پنج درصد ثبت‌نام شدگان را رد کردند. بررسی صلاحیتها هم‌اینک از سوی هیاتهای نظارت بخشها در جریان است.

نبی‌پور ادامه داد: انتخابات شوراهای شهری خراسان رضوی نیز سه هزار و ۲۴۴ داوطلب نامزدی دارد که ۹ درصدشان یعنی ۲۸۷ نفر تاکنون اعلام انصراف کرده‌اند. هیاتهای اجرایی و نظارت هم ۶۱۰ نفر از این افراد را فاقد صلاحیت دانستند ولی صلاحیت ۱۶۲ نفر آنها یعنی ۲۷ درصد این داوطلبان با نظر هیات عالی نظارت استان مجددا تایید شده است .

وی گفت: انتقادهایی از رد صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات شوراهای شهر و روستا وجود دارد ولی نمی‌توانیم تا آخرین مرحله که رسیدگی نهایی موضوع در هیات نظارت مرکزی است، اظهار نظر کنیم.

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: این انتقاد از سوی برخی جریانها بوده ولی تلاش ما بر این است که همه جریانهای سیاسی بتوانند نامزدهای خود را در انتخابات شوراها داشته باشند.
منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن