اسلاید شویادداشت روز

آخرین خبرهای انتخاباتی خراسان رضوی

کد خبر : 39936

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: در این دوره از انتخابات شوراهای روستاها، بر خلاف شوراهای شهر ما شاهد افزایش استقبال مردم در تعداد ثبت نامی‌ها هستیم.

به گزارش صبح مشهد، محمدعلی نبی‌پور ظهر امروز در نشست خبری با موضوع انتخابات که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: با توجه به زمان‌بندی انتخابات، چند فرایند تا به حال تمام شده است. در انتخابات شوراهای شهر پس از ثبت نام و انجام استعلام‌ از مراجع چهارگانه، رسیدگی به صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های اجرایی به اتمام رسید.

وی ادامه داد: از ۲۲ فروردین، نتایج بررسی صلاحیت‌ها به هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها ارسال شد و این هئیت‌ها هفت روز مهلت دارد تا رسیدگی‌های لازم را انجام دهد و پس از این مدت نتایج بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان ابلاغ خواهد شد و این افراد در صورتی که اعتراض داشته باشند، می‌توانند اعتراض کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی ۱۳ درصد از کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر در استان را رد صلاحیت کردند، افزود: سه نفر از افراد بر اساس ماده ۳۲، پنج نفر بر اساس ماده ۳۱ و ۱۰۴نفر بر اساس ماده ۳۰ و ۳۱۶ نفر هم بر اساس ماده ۳۳، که به شرایط محرومین از از کاندیداتوری اشاره دارد، توسط هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند و در مجموع سه هزار و ۲۴۴ نفر هم توسط این هیئت‌ها تایید صلاحیت شدند.

نبی‌پور در خصوص آمار مربوط به انتخابات شوراهای روستاها بیان کرد: در این انتخابات نیز ما در سطح استان ۲۵۸۶ روستا و تیره عشایری داریم که انتخابات در آن‌ها با هشت هزار و ۲۷۰ کرسی اصلی برگزار می‌شود. دو هزار و ۳۳۰ روستا در استان دارای شوراهایی با سه کرسی و ۲۵۶ روستا هم دارایی شوراهایی با پنج کرسی دارند.

وی اضافه کرد: در دوره چهارم انتخابات شوراهای اسلامی روستاها در سطح استان ۱۵ هزار و ۸۹۲ نفر، در دوره پنجم ۱۶ هزار و ۲۴۱ نفر و در دوره ششم ۱۶ هزار ۵۴۰ نفر ثبت نام کرده‌اند. یعنی در این دوره از انتخابات شوراهای روستاها، بر خلاف شوراهای شهر ما شاهد افزایش استقبال مردم در تعداد ثبت نامی‌ها هستیم.

سرپرست معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از نظر جنسیتی نسبت به دوره قبل انتخابات شوراهای روستاها، حضور خانم‌ها پررنگ‌تر شده است. در این دوره ۶ درصد ثبت‌نامی‌ها زن و ۹۴ درصد مرد هستند. در دوره پنجم این عدد حدود پنج درصد بوده است.

نبی‌پور عنوان کرد: همچنین از نظر تحصیلات نیز در دوره چهارم و پنجم انتخابات شوراهای اسلامی روستاها بیش از ۵۰ درصد از کاندیداها تحصیلات حوزوی داشتند در حالیکه در این دوره تنها ۰.۶ درصد افراد ثبت نام کرده تحصیلات حوزوی داشتند. در این دوره ۵۱ درصد افراد ثبت نام کرده تحصیلات ابتدایی داشتند در حالیکه این عدد در ادوار قبل حدود ۶ درصد بود. افرادی که لیسانس و فوق لیسانس دارند در این دور ۱۲ درصد هستند که این رقم در دور قبل حدود ۹ درصد و دوره چهارم نیز حدود ۷.۵ درصد بودند.

وی با بیان اینکه ۱۳ درصد افراد این دور ایثارگر هستند، گفت: این عدد در دور پنجم ۹ درصد و در دور چهارم ۸ درصد بوده است. همچنین در این دوره ۶۹ درصد افراد ثبت نام کرده در انتخابات اسلامی شوراهای استان فاقد سابقه نمایندگی هستند که این رقم در دوره پنجم ۶۷ درصد و در دوره چهارم ۷۸ درصد بود.

رئیس ستاد انتخابات استان در خصوص سن داوطلبان، اظهار کرد: ۱۹ درصد داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی روستاهای استان زیر ۳۵ سال، ۳۴ درصد بین ۳۵ سال تا ۴۵ سال، ۲۷ درصد بین ۴۵ تا ۵۵ و ۱۹ درصد نیز بالای ۵۵ سال هستند.

نبی‌پور افزود: از نظر شغلی نیز فرهنگیان سه درصد، کشاورزان ۳۲ درصد، بازنشستگان پنج درصد، کارمندان دولت شش درصد، افراد بیکار دو درصد و مشاغل آزاد ۴۳ درصد هستند. ۱۲ درصد از داوطلبین ما از هم‌استانی‌های اهل سنت هستند. در این دوره تمام روستاهای ما از نظر تعداد ثبت‌نامی‌ها به حد نصاب رسیده‌اند و در آن‌ها انتخابات برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت سیاسی استان همچنین با بیان اینکه ۱۲ نفر در سطح استان برای انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام کرده‌اند، عنوان کرد: فرایند رسیدگی به صلاحیت‌ها نیز به وظیفه شورای نگهبان است.

وی با بیان اینکه در این دوره تعداد افراد رد صلاحیت‌ شده توسط هیئت‌های اجرایی، نسبت به ادوار پیش افزایش یافته است، در خصوص تماس‌هایی که با برخی از داوطلبین گرفته شده و به آنان توصیه شده است که از شرکت در انتخابات انصراف دهند، تصریح کرد: این اتفاق در یکی از فرمانداری‌های استان افتاده بود و یکی از اعضای هیئت اجرایی، بدون هماهنگی با هیئت اجرایی و فرماندار، چنین کاری را کرده بود و با این فرد برخورد انضباطی شد. البته چنین اتفاقی در چند مورد دیگر افتاده بود که آن‌ها خارج از ساختار هیئت‌های اجرایی و فرمانداری‌ها بود.

نبی‌پور تاکید کرد: در بحث پروتکل‌ها، دو بحث واکسیناسیون عوامل اجرایی انتخابات و برنامه‌ریزی برای رعایت پروتکل‌ها توسط رای‌دهندگان را در اولویت خود قرار داده است. تصمیم بر این است که شعب اخذ رای افزایش یافته و انتخابات در فضاهای باز برگزار شود.

منبع: ایسنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن