اسلاید شوشهری

شهردار منطقه ثامن: اجازه ساخت و ساز در تراکم و ارتفاع بلندتر از حرم مطهر نمی دهیم

کد خبر : 50100

شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: خط قرمز در ساخت و ساز در بافت پیرامونی حرم مطهر سیما و منظر است، بنابراین اجازه ساخت و ساز در تراکم و ارتفاع بلندتر از حرم مطهر داده نمی‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، ساسان نورین‌مقدم ظهر یکشنبه در نشست خبری افزود: در بافت اطراف حرم رضوی ۱۲ هزار پلاک موجود است که طی سال‌های مختلف بیش از ۶ هزار پلاک آن برای توسعه و ساخت‌وساز تملک شده و از ۶ هزار پلاک موجود دیگر در این بافت حدود ۲ هزار پلاک خانه‌مسافر و مجتمع‌های اقامتی هستند.

وی اضافه کرد: حفظ و احیا میراث فرهنگی در حریم شهر، تقویت اقامت و سکونت در حریم رضوی، گسترش خدمات عمومی و ایمنی، توسعه اماکن مذهبی، گسترش مجتمع‌های بهداشتی، مدیریت حمل‌ونقل و دسترسی پذیری، گسترش فضای سبز و ارتقای پیاده محوری در حریم رضوی از مهمترین رویکردها در احیا و نوسازی این بافت است.

نورین‌مقدم خاطرنشان کرد: به منظور تشویق ساکنان بافت به مشارکت در طرح نوسازی، وام ویژه به میزان ۶۰۰ میلیون تومان به متقاضیانی که می‌خواهند در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی املاک و قطعات با کاربری مسکونی بسازند، تعلق می‌گیرد، برای خانه‌های تاریخی و خانه مسافرها نیز تا سقف ۲۰ میلیارد تومان وام اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: برای انتشار اوراق مشارکت و تسریع در روند نوسازی این بافت، فرآیند بانکی طی شده و اقدامات برای انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در دست انجام است.

شهردار منطقه ثامن افزود: وضعیت ترافیکی در منطقه ثامن و اطراف حرم رضوی از چالشهای مشهد است، دخالت در حوزه تاریخی مانند بافت مدرن نیست و باید به سمت روش های مدیریت ترافیک برویم و اگر بیشتر از این دخالت شود، بافت ارگانیک تخریب می شود.

نورین‌مقدم با بیان اینکه رویکرد کلی در حوره بافت تسهیل تردد است، گفت: مقصد بیش از ۸۰ درصد خودروهای عبوری‌ از خیابان شیرازی به مقصد حرم نیست، بنابراین باید این مسیرها اصلاح شود.

وجود ۱۳۰ اثر تاریخی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

شهردار منطقه ثامن مشهد افزود: ۱۳۰ اثر واجد ارزش تاریخی و بیش از ۳۰ اثر ثبت شده تاریخی در محدوده بافت حرم مطهر رضوی وجود دارد.

نورین مقدم درخصوص بازسازی مسجد مروی‌ها ادامه داد: طرح بازسازی این مسجد در دست تهیه است، این مسجد در میدان شهری و جلوخان راه‌آهن و باغ رضوان واقع شده است که باید مسیر پیاده برای آن تعریف شود.

وی با اشاره به تخریب ۱۰ مسجد در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر، گفت: نشست‌هایی با اداره وقاف در این خصوص برگزار شده و تاکنون برخی از مساجد جایگزین آن ساخته شده اند.

شهردار منطقه ثامن با تاکید بر لزوم مشارکت ساکنان در نوسازی این بافت، افزود: در افق طرح، سکونت مردم در اطراف حرم باید به ۵۰ هزار نفر برسد و اکنون بیش از ۱۴ هزار نفر در این منطقه ساکن هستند.

طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با هدف تجدیدنظر در کاربری ها و فعالیت های بافت اطراف حرم و نوسازی بافت فرسوده و کم استفاده به منظور ایجاد فضاهای خدماتی ضروری برای رفاه حال مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی در سال ۱۳۷۲ با دستور مقام معظم رهبری آغاز شد.

با عنایت به ضرورت برقراری مدیریت واحد شهری شهرداری منطقه ثامن تاسیس و نخستین گام برای تحقق مدیریت واحد شهری در این منطقه برداشته شد. پس از شروع اقدامات اجرایی در بافت پیرامون حرم مطهر، وضعیت عمومی کالبدی و اجتماعی بافت رو به بهبود گذاشت که با اجرای کامل این طرح این محدوده از کارایی بسیار مطلوبی برخوردار خواهد شد.

بر مبنای برنامه ریزی انجام شده در بافت ۳۶۶ هکتاری پیرامون حرم مطهر رضوی سهم جمعیت مجاور ۵۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده و برنامه ریزی و طراحی امکانات برای جمعیت متحرک زائر و مسافر برابر ۱۵۰ هزار نفر اقامت در یک شب شده است. همچنین هزار نفر مراجعه کننده روزانه برای سایر کاربری‌ها پیش‌بینی شده است.

به منظور تسهیل عبور و مرور و کاهش بار ترافیکی منطقه و سهولت دسترسی به حرم مطهر رضوی علاوه بر تعریض خیابان های موجود منتهی به حرم از ۳۰ متر به ۵۰ متر، چهار خیابان شعاعی جدید در حدفاصل خیابان های موجود طراحی و احداث شده اند که یک خیابان حلقوی به نام شارستان ارتباط مجموعه هشت خیابان را برقرار می کند.

بهره‌برداری از این خیابانها، ظرفیت های تازه برای برنامه ریزی و اجرای طرحهای جدید تجاری، اقامتی، مذهبی و فرهنگی ایجاد کرده است و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این بخش ها فراهم می سازد.

بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌ و شهرسازی در دولت قبل و همکاری دستگاه‌های محلی از اواخر سال ۹۸ در قالب “طرح ویژه تفصیلی” در دستور کار قرار گرفت.

این طرح پیش از این در نشست کمیسیون ماده پنج خراسان رضوی که به ریاست استاندار وقت برگزار شده بود پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت اسفندماه سال ۱۳۹۹ با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی و استاندار وقت خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن