اجتماعی

رئیس مرکز نفس:

قرص سقط جنین مانند قرص استامینوفن در دسترس است

کد خبر : 53767

رئیس مرکز نفس(نجات فرزندان سقط) گفت: قرص سقط جنین باید حتما در بیمارستان‌ استعمال شود تا اگر مشکلی برای مادر پیش بیاید بتوانند مادر را احیا کنند.

به گزارش صبح مشهد، محسن ذاکریان در چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد که در ساختمان فرمانداری مشهد برگزار شد، در گزارشی در خصوص عملکرد مرکز مردمی نفس(نجات فرزندان سقط)، عنوان کرد: امروز بحران جمعیت موضوعی است که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. ما موفق‌ترین کشور در کاهش جمعیت در سطح دنیا هستیم. در برنامه تنظیم خانواده‌ای که به صورت حساب شده در کشور اتفاق افتاد. براساس این برنامه بنا بر این بود که ما ظرف مدت ۲۰سال به عدد ۴ برسیم که متاسفانه پس از سه سال این مسیر پیموده شد. لذا این موضوع علی‌رغم تذکرهای متعدد مقام معظم رهبری تا اوایل دهه نود ادامه پیدا کرد و نهایتا منتهی به طرح قانون جوانی جمعیت شد که این طرح نیز هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

وی با اشاره به این که بحث ما فقط به موضوع جمعیت اختصاص پیدا نمی‌کند، گفت: جمعیت چالش‌های متعددی از قبیل مهاجرت، مرگ و میر و تصادفات و دیگر مسائل مختلف دارد. ما در یک مرکز مردمی، دو سال است روی یکی از چالش‌های جمعیتی که موضوع سقط جنین است متمرکز شده‌ایم.

رئیس جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی توضیح داد: ما با کارشناسی‌هایی به این نتیجه رسیدیم که زودبازده ترین مداخله در حوزه جمعیت مداخله سقط است‌. لذا ما در مسئله سقط ورود کردیم. سقط نیز دارای انواع و اقسامی است که سقط خود به خودی یکی از انواع آن است. این نوع سقط به دلایلی چون فیزیولوژی بدن مادر یا جنین اتفاق می‌افتد که در این خصوص نکوهشی نشده و چه بسا ستایش نیز شده است. نوع دیگر، سقط قانونی است که اختصاصا با مجوز پزشکی قانونی و به دلایل مختلفی انجام می‌شود، اما محل صحبت ما نیز این نوع سقط نیست.

ذاکریان با بیان این که موضوع مورد توجه ما سقط جنایی است، تصریح کرد: مجموعه سقط‌های قانونی و خودبه‌خودی سهم ناچیزی در مقابل سقط جنایی دارد. سقط جنایی به صورت اجمالی به این معنا است که یک فرزند سالم سقط می‌شود که حفظ بارداری او هیچ خطری برای مادر و خود فرزند به همراه ندارد.

وی افزود: سقط جنایی عمدتا در بستر خانواده اتفاق می‌افتد. طبق پژوهش‌های ارائه شده از شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر دهه ۹۰ بیان شد که حداکثر ۷تا ۱۰درصد سقط‌های جنایی مربوط به بارداری‌های نامشروع است. مشاهده‌های میدانی ما در مشهد گویای این است که این عدد ممکن است پایین تر باشد. یک قسمتی از این موضوع می‌تواند خوشایند باشد که بیان‌کننده کم بودن بی‌بند و باری است. اما قسمتی دیگر ناراحت‌کننده است که این فرزندان در بستر پدر و مادر خود به قتل می‌رسند.

انجام روزانه ۱۰۰۰ سقط جنین جنایی در کشور

رئیس مرکز نفس خاطرنشان کرد: بر اساس یک تجربه عینی در دو سال گذشته که ما اختصاصا در مشهد کار کردیم باید بگویم که این سقط جنایی نه تنها در بستر خانواده، بلکه در بستر ازدواج‌های دائم نیز اتفاق می‌افتد. گزاره عینی ما از دو سال کار این است که بالای ۹۰ درصد سقط فرزند سالم در بارداری مشروع حاصل از ازدواج یک زن و مرد به صورت دائم اتفاق می‌افتد. با بیان این مسئله ضرورت ورود به آن مشخص شد.

ذاکریان در خصوص آمار سقط جنین جنایی به صورت روزانه، گفت: امروزه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط غیرقانونی و روزانه ۱۰۰۰ سقط جنین در کشور صورت می‌گیرد.

روزانه ۴۰ سقط در مشهد انجام می‌شود

وی در رابطه با اینکه چرا سقط اتفاق می‌افتد، گفت: علل اقتصادی، اجتماعی، اعتقادی، فرهنگی، قانونی و باورهای غلط بسیار زیادی در این خصوص وجود دارد. نکته مورد توجه این است که بر اساس آمار روزی ۴۰سقط در شهر مشهد اتفاق می‌افتد.

رئیس جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی توضیح داد: این سوابق به طور کلی منتهی به تشکیل مرکزی به نام نفس شد؛ نفس به معنای نجات فرزندان سقط است. ما خوشحالیم که نفس در میانه کار کرونا شکل گرفت و مسئولین و ما متوجه شدیم که گرچه کرونا یک فوریت بود اما از آن مهم‌تر نیز وجود دارد و در اواسط کرونا مسئله سقط مطرح و به آن پرداخته شد.

ذاکریان با اشاره به اینکه مرکز نفس به صورت کشوری گسترش پیدا کرده است، اضافه کرد: در طول این دو سال در ۳۱ استان و ۱۴۶ شهرستان نفس وجود دارد. مرکز نفس در سه حوزه کاری فعالیت می‌کند. یک حوزه کار ما با مخاطب عمومی مردم است که مبتنی بر شبکه مسائل، فرهنگ‌سازی کرده و آموزش می‌دهیم. حوزه دوم شناسایی است که در این حوزه کار ما با واسطه مداخله‌گرها اتفاق می‌افتد که این مداخله‌گران در اقشار مختلف هستند.

وی ادامه داد: امروز که ما عینی در این خصوص کار کرده‌ایم می‌بینیم کار از این حوزه فراتر است؛ به عنوان مثال اگر در اینستاگرام در خصوص سقط جنین در مشهد جست‌وجو کنید می‌بینید که به صورت تبلیغاتی در حال فعالیت در این حوزه هستند. صرف نظر از مداخله‌گری‌های حرفه‌ای در حوزه پزشکی مشاهده می‌کنید که در اصناف، گیاهان دارویی، آرایشگاه‌های زنانه، مزون‌ها، باشگاه‌ها و حتی اصناف شوینده بهداشتی‌ نیز در این خصوص درگیر هستند.

قرص سقط جنین مانند قرص استامینوفن در دسترس است

رئیس مرکز نفس در رابطه با قرص‌های سقط جنین گفت: قرص سقط جنین باید حتما در بیمارستان‌ استعمال شود تا اگر مشکلی برای مادر پیش بیاید بتوانند مادر را احیا کنند. ولی این قرص امروزه مثل قرص استامینوفن و حتی بیشتر از آن در دسترس است. در بسیاری از این مغازه‌ها این مداخله وجود دارد. پولی که این نوع مداخله‌گرها می‌گیرند نیز نسبت به کار شنیعی که انجام می‌دهند بسیار ناچیز است. کار ما در این حوزه آگاهی دادن به مداخله‌گرها است و آن‌ها را نسبت به عواقب این کار آگاه می‌کنیم. حوزه سوم نیز حمایت است که بخشی از آن مربوط به حمایت‌های مالی و بخشی دیگر مربوط به حمایت‌های معیشتی است.

پیشگیری از روزانه ۳۰ سقط در مراکز نفس

وی افزود: امروزه در مجموعه مراکز نفس در کشور روزانه ۳۰ انصراف از سقط رقم می‌خورد. در مشهد در طی این دوسال انصراف یافته‌ها از هزار نفر عبور کرده است.

ذاکریان در خصوص نقش دستگاه‌ها و متولیان در رابطه با کمک به موسسه نفس افزود: ما یک محتوی آموزش در چند سرفصل دیده‌ایم. حتی بسیاری از افراد عوارض جسمی و روحی و روانی سقط را نمی‌دانند که این جدای از مسائل فقهی، قانونی و شرعی آن است. بالا بردن آگاهی نسبت به مسائل مختلف مربوط به سقط در قالب یک بسته آموزشی دوساعته قرار گرفته است که این بسته تا ۴ساعت نیز قابل افزایش است. درخواست عمومی ما از همه دستگاه‌ها این است که برای آموزش همکاران خود انجام دهند.

وی با بیان اینکه از چند دستگاه درخواست ویژه داریم، تصریح کرد: ما از دانشگاه علوم پزشکی می‌خواهیم ظرفیت ویژه به ما بدهد و اگر بخشی از آن از دسترس شبکه دانشگاه خارج است از ظرفیت نظام پزشکی کمک می‌گیریم.

رئیس جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: اختصاص کلاس‌هایی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم دختر همچنین دانشجویان، رسانه‌ها و مجموعه شهرداری در رابطه با تخصیص فضاهای تبلیغاتی از دیگر درخواست‌های ما در این خصوص است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن