اسلاید شواقتصادی

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان خبر داد

توزیع روزانه ۲۰۰ تن مرغ گرم در مشهد

کد خبر : 39676

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه «در حال حاضر ۲۵۰ تا ۳۰۰ واحد صنفی در سطح مشهد مرغ گرم عرضه می‌کنند»، گفت: از ابتدا تا پایان اسفند ماه به طور میانگین روزانه ۱۸۵ تن مرغ گرم در مشهد توزیع می‌شد. با توجه به اینکه در چند روز اول سال کشتارگاه‌ها تعطیل بودند در حال حاضر روزانه ۲۰۰ تن مرغ گرم در مشهد در حال توزیع است.

علی غفوری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت بازار مرغ در مشهد و دلایل توزیع مرغ با کارت ملی اظهار کرد: مدتی است که نه تنها در خراسان رضوی بلکه در سطح کشور در فرایند تامین و توزیع مرغ با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. همچنین خراسان رضوی به شدت متاثر از استان تهران و استان‌های دیگر است. در برخی مواقع مرغ مورد نیاز خراسان رضوی از طریق استان گلستان تامین می‌شود، یا در برخی مواقع مرغ به استان تهران ارسال می‌شود. به طور کلی شرایط استان‌ها متاثر از یکدیگر است.

وی افزود: در حال حاضر تقاضا برای مرغ بسیار افزایش یافته است که دلایل بسیاری دارد. با افزایش قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ کالای جایگزین شده است. همچنین در سال جاری و در عید نوروز ورود زائرین به مشهد نسبت به ماه‌های اخیر افزایش یافته است و رستوران‌ها بازگشایی شده‌اند، بنابراین حجم تقاضا به شدت افزایش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: باید برای رفع این مشکل اقداماتی صورت می‌گرفت. سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برای حل این مشکل برنامه‌ریزی انجام داد و عزم خود را جزم کرد. اما همچنان تقاضا بالا است. سعی شد تا بخشی از این تقاضا از طریق توزیع مرغ منجمد پاسخ داده شود. از اواسط اسفند ماه تا امروز ۱۰۸۰ تن مرغ منجمد در بازار توزیع شده با این وجود تقاضا همچنان در شبکه بالا است.

وی بیان کرد: حدود یک ماه و نیم قبل و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان توزیع کالاهای اساسی مانند روغن، برنج ، شکر و …. از طریق سامانه شروع شده و با انجام این کار توزیع کالاهای اساسی نظم خوبی پیدا کرده است. در گذشته این صف‌ها برای روغن نیز وجود داشت ولی پس از مدتی صف‌ها جمع شدند. با وجود این تجربه مثبت در ستاد تنظیم بازار استان تصمیم گیری شد که توزیع مرغ منجمد و گرم نیز از طریق کد ملی استفاده شود.

غفوری مقدم با اشاره به اینکه «این موضوع ابتدا برای مرغ منجمد صورت گرفت»، عنوان کرد: از چهار روز گذشته توزیع مرغ گرم با کد ملی نیز آغاز شده است. فرآیند تامین مرغ گرم با کد ملی با بقیه اقلام تنظیم بازار متفاوت است. زیرا مرغ کالایی نیست که در اختیار سازمان صمت قرار داشته باشد. مرغ در اختیار مرغدار و کشتارکن است و آن‌ها مرغ را به شبکه توزیع وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: سازمان صمت تنها در بحث توزیع نظارت انجام می‌دهد. در جلسه که در مورخ ۷ فروردین برگزار شده است تصمیم گرفته شده تا اصلاحاتی در سامانه صورت گیرد. در چند روز آینده افرادی که مرغ را با کد ملی دریافت کرده‌اند نمی‌توانند مرغ دریافت کنند و به تدریج این صف‌ها جمع خواهد شد. همچنین شبکه توزیع را نیز به سرعت گسترده کرده‌ایم. در حال حاضر ۲۵۰ تا ۳۰۰ واحد صنفی روزانه به طور میانگین ۵۰۰ کیلوگرم مرغ در سطح مشهد توزیع می‌کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مردم بر اساس ذهنیت قبلی تنها به بخش‌های خاصی از شهر مانند استقلال و … مراجعه می‌کنند اما توصیه می‌شود تا مردم در شرایط کرونا به واحدهای صنفی نزدیک مناطق زندگی خود مراجعه کنند. شبکه توزیع روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

وی در مورد میزان توزیع مرغ در مشهد عنوان کرد: از ابتدای اسفند ماه تا پایان اسفند به طور میانگین روزانه ۱۸۵ تن مرغ در مشهد توزیع می‌شد. در حال حاضر با توجه به اینکه در چند روز اول سال کشتارگاه‌ها تعطیل بودند در حال حاضر روزانه ۲۰۰ تن مرغ گرم در حال توزیع است. با توجه به عید نوروز، اعیاد نیمه شعبان و نزدیکی ماه مبارک رمضان تقاضا بیش از عرضه است. امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها همچون سازمان جهاد کشاورزی، دامپزشکی و …. این مشکل حل شود.

غفوری مقدم در مورد مقطع زمانی گرفتن مرغ با کد ملی و یا کد شناسایی اتباع عنوان کرد: مقطع زمانی این مساله هنوز بسته نشده است. برای این مساله در جلسه تنظیم بازار استان که فردا برگزار می‌شود تصمیم‌گیری خواهد شد و تا زمانی که وضعیت مرغ به حالت عادی برگردد مرغ با کد ملی عرضه خواهد شد.

منبع: ایسنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن