اجتماعیاسلاید شو

معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي در مشهد:

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ هزار کودک در برنامه‌ی غربالگری بهزیستی، از خطر معلولیت بینایی نجات یافتند

کد خبر : 48078

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: در دو سالی که کشور درگیر کرونا بود با وجود همه موانع و مشکلات، میانگین پوشش برنامه پیشگیری از آمبلیوپی، ۶۵ درصد بوده که عملکرد موفقی ارزیابی می‌شود.

شبنم جهانشاد که در حاشیه‌ی کارگاه آموزشی و ارزشیابی منطقه‌ای برنامه پیشگیری از آمبلیوپی در خراسان رضوی با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: اکنون این برنامه بیست و ششمین سال اجرای خود را پشت سر می‌گذارد و توفیقات زیادی بدست آورده است.

وی با بیان اینکه این برنامه مورد وفاق وزارت بهداشت قرار دارد گفت: در سال‌های نخست اجرای برنامه، موضوع با دفتر سازمان بهداشت جهانی نیز هماهنگ شد و آنها این طرح را به عنوان یک برنامه‌ی پیشگیری از معلولیت، تأیید کردند.

جهانشاد گفت:‌ عملکرد استانهای مختلف در این برنامه هرچند سال یکبار مورد ارزشیابی قرار گرفته و فرآیند ها مورد بازنگری قرار می گیرد و در سال جاری نیز سه کارگاه منطقه‌ای در کل کشور در این زمینه برگزار می‌شود که کارگاه حاضر، اولین کارگاه است که در خراسان رضوی برگزار گردیده است.

وی اضافه کرد: در این کارگاه، کارشناسان مسؤول برنامه در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، سمنان، خوزستان، البرز، هرمزگان، بوشهر، قم و تهران حضور داشتند و چالش‌ها و نقاط قوت اجرای برنامه در استان‌های خود را مورد بررسی و تبادل نظر با سایر شرکت‌کنندگان قرار دادند.

وی گفت:‌ نتایج این ارزیابی‌ها در ستاد کشور نیز بررسی و مدون خواهد شد که به همراه نتایج دو کارگاه دیگر، در تدوین شیوه‌نامه‌های جدید اجرای برنامه، مد نظر قرار گیرد.

جهانشاد همچنین گفت: از آنجا که مقرر شده مراکز مثبت زندگی به جمع پایگاه‌های ثابت اجرای برنامه اضافه شوند در این کارگاه تأکید شد که حتما این مراکز، شاخص‌ها و فاکتورهای اجرای برنامه را باید داشته باشند تا به عنوان پایگاه پیشگیری از آمبلیوپی شناخته شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مهدهای کودک به آموزش و پرورش واگذار شده، با کارشناسان ستادی و استانی گفتگو کردیم که چگونه از این ظرفیت برای پیشبرد و اجرای کامل‌تر برنامه بهره‌مند شویم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه پیشگیری از آمبلیوپی به صورت مستمر در تمام سال اجرا می‌شود و هیچ توقفی در آن نیست به عبارت دیگر، اجرای برنامه موکول به فصل خاصی از سال نیست و در تمام سال انجام می شود.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور همچنین گفت:‌در خصوص لزوم برنامه‌ریزی برای فرزندان مشمول برنامه در گروه عشایر کوچ‌نشین در استان‌هایی که این عزیزان در آنها زندگی می‌کنند و نیز خدمت رسانی در پیشگیری از آمبلیوپی به گروه‌های مهاجرین و اتباع سایر کشورها بخصوص در استان‌هایی که این افراد سکونت بیشتری دارند نیز مورد تأکید قرار گرفت.

جهانشاد با تأکید بر اینکه برنامه پیشگیری از آمبلیوپی در تمام شهرها و روستاها اجرا می‌شود گفت: عملکرد موفق این برنامه در پیشگیری از معلولیت، مورد توجه تمام مسؤولین کشور قرار گرفته و یک برند سازمان بهزیستی در مقوله پیشگیری از معلولیت، محسوب می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال که تحت پوشش برنامه در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند را ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر ذکر و عنوان کرد: این تعداد ۶۶ درصد کل مشمولین بوده که نسبت به سال پیش از آن ۲۲ درصد رشد داشته است.

جهانشاد یادآور شد: از این تعداد معاینه، حدود ۱۳۴ هزار نفر مشکوک به اختلالات بینایی بودند که برای معاینات تشخیصی به اپتومتریست ارجاع شدند.

وی اضافه کرد: در این برنامه در سال گذشته ۶۳ درصد جمعیت هدف در روستاها و ۹۴ درصد در سطح شهرها پوشش گرفتند.

وی ادامه داد: ۱۹۰۰ پایگاه دائمی، ۶۸۰۰ پایگاه غیر دائمی و ۱۸۰۰ مرکز مثبت زندگی در این برنامه مشارکت داشته‌اند.

جهانشاد با بیان اینکه تمام کودکانی که به اختلالات بینایی و از جمله آمبلیوپی مبتلا باشند مورد پیگیری و درمان قرار می‌گیرند گفت: سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ کودک به طور قطعی تشخیص آمبلیوپی گرفتند و بیش از ۶۰ هزار نفر نیز دچار اختلالات بینایی تشخیص داده شدند.

این مسؤول کشوری اظهار داشت: ۵ هزار و ۳۰۰ غربالگر، ۶۳۰ اپتومتریست و ۱۲۰ چشم‌پزشک در سراسر کشور با این برنامه همکاری داشته‌اند که از همه آنها به خاطر پیشگیری از معلولیت بینایی کودکان‌مان قدردانی می‌کنیم.

جهانشاد در پایان گفت: در همین یک سال اگر این برنامه متوقف می‌شد به طور قطع نزدیک به ۵۰ هزار کودک دچار معلولیت بینایی وارد چرخه‌ی حمایتی دولت می‌شدند و هزاران شهروند عضو خانواده‌ی آنها نیز با شرایط زندگی افراد دارای معلولیت، دست به گریبان بودند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن