شهری

۱۰ درصد از حجم سد دوستی در خراسان رضوی آب دارد

کد خبر : 58600

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تنها ۱۰ درصد از حجم سد دوستی به عنوان اصلی ترین منبع تامین آب شرب این کلانشهر هم اینک آب دارد.

به گزارش صبح مشهد، حسین اسماعیلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: حجم مخزن سد دوستی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب است که هم اینک فقط ۱۲۷ میلیون متر مکعب از این حجم آب دارد.

وی اضافه کرد: این مقدار در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۹ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در این شرایط همچنان باید وضعیت بحرانی را مد نظر قرار دهیم زیرا تامین آب در کلانشهرها بیشتر بر اساس استفاده از منابع سطحی و سدها است و این منابع در حوزه شهرستان مشهد با وضعیت بحرانی رو به‌رو است.

اسماعیلیان افزود: بر این اساس یک بسته اقدام شامل اجرای طرحهای مختلف از جمله حفر و جابه جایی چاه‌ها، ادامه اتصال چاه‌های سازمان‌ها و ارگان‌ها به شبکه توزیع، مدیریت فشار و غیره برنامه ریزی شده و در حال انجام است.

وی ادامه داد: مهم ترین راه برون رفت از چالش بحران آب، سازگاری با اقلیم خشک منطقه و مدیریت مصرف بهینه از سوی شهروندان است، همچنین به دلیل اقلیم خشک منطقه و شرایط جمعیتی و شهری رو به توسعه کلانشهر مشهد به هر میزان هم که تامین و تولید آب انجام شود، باز هم کسری آب وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه بر اساس شرایط جغرافیایی موجود، راه حل اصلی گذر از شرایط بحرانی است.

کلانشهر مشهد با ۴۶ درصد کمبود آب در تابستان پیش رو و ادامه روند خشکسالی مواجه است.

هم اکنون بخش قابل توجهی از آب مشهد از طریق منابع سطحی و چهار سد “دوستی، ارداک، طرق و کارده” تامین می شود و حدود هفت درصد از حجم ذخیره سدهای مشهد دارای آب است.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت “خشکسالی شدید” و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت “خشکسالی بسیار شدید” است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن