استانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

با حضور وزیر اطلاعات؛ چهارمین سوگواره نگین شکسته در مشهد مقدس افتتاح شد

کد خبر : 14758

با حضور وزیر اطلاعات، چهارمین سوگواره نگین شکسته با موضوع زندگی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در مشهد مقدس افتتاح شد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری چهارمین سوگواره نگین شکسته، مراسم افتتاحیه چهارمین سوگواره نگین شکسته شب گذشته با حضور حجت ااسلام دکتر علوی؛ وزیر اطلاعات، آیت الله سیدان از اساتید عالی حوزه علمیه، آیت الله شب زنده دار و آیت الله مومن از فقهای مجلس خبرگان رهبری و جمعی از مسئولین استانی برگزار شد.
در این مراسم آیت الله سید جعفر سیدان در سخنانی با اشاره به خلقت نوری ائمه معصومین(ع)، به ویژه حضرت زهرا(س)، به ذکر آیات و روایاتی در این خصوص پرداخت.
وی با اشاره به آیه ۷۵ سوره (ص) که می‌فرماید:« قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعَالِین، چه چیز تو را مانع شد که براى چیزى که به دستان قدرت خویش خلق کردم سجده آورى، آیا تکبر نمودى یا از [جمله] برتری‌جویانى»، ابراز کرد: در این آیه شریفه، خداوند به ابلیس می‌فرماید اگر از «عالین» بودی که سجده نکردی وگرنه این کار تو مردود است و در ارتباط با این آیه و همراه تفاسیری که ذیل آن نقل شده است، از پیامبر اکرم(ص) سوال شد که عالین چه کسانی هستند و ایشان فرمودند اینان از قبل از خلقت عالم آفریده شده‌اند و عظمت حضرت آدم(ع) به خاطر این‌ها است.
آیت‌‌الله سیدان با بیان اینکه «عالین» انوار مقدسه معصومین(ع)، ۵ تن آل عبا (ع) بودند، عنوان کرد: «…امْتَحَنَکِ اللّهُ الَّذی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ…» اشاره به خلقت نوری دارد که با ادله مختلفی از عامه و خاصه نقل شده است.
وی در ادامه مطرح کرد: خداوند حضرت فاطمه زهرا(س) را پیش از خلقت آن حضرت امتحان کرد که این اشاره به همین خلقت نوری دارد، بنابراین شخصیت این بزرگواران از چنین اهمیتی و جایگاه والایی برخوردار است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد کرد: ایشان خلقت نوری داشته و پیش از خلقت در این عالم، در عوالم نوری برنامه‌های مهمی در ارتباط با حضرتش و پدر و همسر و فرزندان بزرگوار ایشان رخ داده است که در قرآن کریم نیز به این خلقت اشاره شده است.
آیت الله سیدان با بیان اینکه وجود مبارک ایشان از مصادیق آیات تطهیر، مباهله، قربی و اطعام به تصدیق تمام امت است، اظهار کرد: در خطبه فدک یک دنیا معارف در مسائل مختلف الهی بیان کرده‌اند و دنیایی از عظمت علمی و اخلاقی از خود نشان داده‌اند؛ همه نوشته‌اند وقتی امام حسن(ع) متولد شد، حضرت فاطمه(س) نماز مغرب اقامه کرده بودند و وقتی ایشان متولد شد، سپس حضرت برخواستند و نماز عشاء را به جا آوردند, این موضوع بدان معناست که ایشان پاک و مطهره بودند.
وی با اشاره به آیه ۶۱، سوره آل عمران معروف به آیه مباهله که می‌فرماید «فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْکاذِبینَ» اظهار کرد: مقصود از «نساءنا» وجود مقدس حضرت فاطمه(س) است و با این آیه، می‌توان خلافت مولا علی(ع) را اثبات کرد.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد تأکید کرد: ضروری است برای تبیین جایگاه این حضرت برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شود و این حقی که نادید گرفته شده، ادا شود. امیدواریم در جمهوری اسلامی ایران که به فضل پروردگار تنها کشوی است که افتخار دارد مذهب تشیع را دنبال می‌کند و در این دهه فجر، این برنامه ‌ها هرچه بیشتر و با تبیین جایگاه آن حضرت دنبال شود.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع شیعیان جهان؛ پیامی را خطاب به این سوگواره ایراد داشتند که متن آن به شرح ذیل است؛
بسم الله الرحمن الرحیم

ایام شهادت ام الائمه النقباء، حجه الله الکبری، بقیه النبوه و ثمره الرساله، سیده نساء العالمین، حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را به محضر مقدّس حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء و دوستداران و خادمان بااخلاص دربار آسمانی فاطمی تسلیت عرض می‌کنم.

شهر مقدس مشهد که بزرگترین پایگاه معنوی ایران و قبله آمال شیعیان جهان و مطاف فرشتگان مقرّب خداوند است، در اقامه مجالس سوگواری و ذکر فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و عرض ادب و توسل به ساحت مقدس بانوی بزرگ جهان بشریت، همیشه موفق و مؤید بوده و الگوی سایر شهرهای مذهبی است.

افتخار بزرگی که این شهر مقدّس دارد برپائی سوگواره (نگین شکسته) و انجام مراسم ویژه عزاداری فاطمیه است. این مراسم باشکوه، پرتوی از تعظیم شعائر مقدس الهی است که افتخار برگزاری آن نصیب شما خادمان و چاکران آستان فرشته‌پاسبان حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا شده است.

وظیفه بزرگ شیعیان در عصر حاضر، ابلاغ پیام فاطمیه به سراسر جهان می‌باشد و نباید آن را منحصر به یک شهر و یا یک کشور نمود. پیام فاطمیه، پیام رحمت و مودّت و دوستی و درس خداشناسی و توحید و رهبری صالح برای تمام جهان است.

فاطمیه، حماسه بزرگ برای کمک به مظلوم و دشمنی با ظالم و ستمگران است. فاطمیه نه یک روز و نه یک ماه و نه یک سال است، بلکه یک تاریخ است؛ تاریخ رهبری امام معصوم و انسان کامل و تقرّب به خداوند متعال و کسب فضائل و مکارم اخلاق است. فاطمیه، غدیر است. فاطمیه، شب قدر است و فاطمیه عاشوراست و در یک کلام، فاطمیه، انتظار حکومت واحد الهی و رهبری قطب عالم امکان حضرت مهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف است.

ان شاء الله تعالی دوستان اهل بیت علیهم السلام با اقامه مجالس فاطمی، راه و روش حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را دنبال کرده و بانوان مسلمان ما با حفظ حجاب و عفاف در تمام زندگی، آن حضرت را الگو و سرمشق خود قرار دهند و قلب مقدّس حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را از خود خشنود نمایند.
گفتنی است؛ نام سوگواره نگین شکسته، برگرفته از مصرعی از شعر از آیت‌الله وحیدخراسانی است که آن مصرع چنین است: «هنوز از رحلت ختم رسل نگذشته ایامی / نگین خاتم پیغمبران بشکست واویلا»
سوگواره نگین شکسته که به روش روایتگری و در فضایی خاص که یادآور روزگار گذشته شهر مدینه است، به تشریح داستان‌های تاریخی و مواقف مختلف زندگانی سراسر نور حضرت صدیقه طاهره(س) می‌پردازد و فضاسازی آن با نورپردازی و صداگذاری همراه است که تاثیر روایتگری را مضاعف می‌کند و از نخلستان و چاه آبی آغاز شده و به قبرستان بقیع ختم می‌شود.
همچنین بخش‌های مختلف آن شامل ولادت بانوی نور، ازدواج بی‌آلایش، حضور آن حضرت همراه رسول خدا(ص) در واقعه مباهله ، فتح قلعه خیبر و بخشیده شدن فدک به مادر سادات، غدیر و ولایت، وفات پیامبر اکرم(ص)، مسجدالنبی و بسته شدن درب همه منازل به جز خانه امیرالمومنین(ع) و احراق بیت حضرت فاطمه(س) است.
بر دیوارهای کاهلگی این سوگواره، جملاتی شامل تدبر در قرآن و شرح آیاتی در وصف اهل‌بیت(ع) و حضرت فاطمه(ع)، احادیثی به زبان فارسی و عربی و انگلیسی و… نقش بسته است و در بخش دیگری از این مجموعه، نگارستان فاطمی شامل شعله‌هایی از اشتیاق و ارادت هنرمندان به آستان حضرت فاطمه(س) است و آثار هنری و خوشنویسی، مورد بازید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
سوگواره نگین شکسته با در نظر گرفتن غرفه‌های مخصوص کودکان و خردسالان، فضایی را فراهم نموده تا فرزندان بازدیدکنندگان در فضایی مناسب سن خود هرچه بیشتر با معارف اسلامی آشنا شوند؛ همچنین این سوگواره فعالیت خود را در شیفت صبح برای بازدید دانش‌آموزان مقاطع مختلف ادامه خواهد داد.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید همه روزه از تاریخ ۲۰ بهمن لغایت ۱ اسفند (شام شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها) از ساعت ۱۶ الی ۲۲ به نشانی مشهد، رضا شهر، بلوار شهید کاوه، ابتدای شهرک طالقانی، نبش میدان جوان مراجعه کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن