زندگی

۵ اشتباه رایج در کمین مجردها

کد خبر : 55613

روز جهانی مجردها بهانه‌ای شد تا از رفتارها یا تصورهای اشتباهی بگوییم که برای جوانان دردسرساز خواهد شد.

هر دوره از زندگی افراد، دارای مزایا و معایب خاصی است و افراد موفق سعی می‌کنند در هر مرحله باتوجه به درنظر گرفتن این نکات مثبت و منفی، تصمیم‌های بهتری بگیرند. دوره مجردی و متاهلی بنا به جنسیت، شرایط و موقعیت‌های زندگی افراد برایشان فرصت‌ها و چالش‌هایی به دنبال دارد و ما قصد داریم به بهانه روز جهانی مجردها، اشاره کوتاهی به یک سری اشتباهات رایج داشته باشیم که در کمین مجردهاست.

نویسنده : دکتر حسین محرابی| ‌ روان شناس ومدرس دانشگاه

این اشتباهات را مرتکب نشوید
قبل از هر چیز جالب است بدانید روز ۱۱ نوامبر(یازدهمین ماه میلادی) به این دلیل به عنوان روز جهانی مجردها انتخاب شد که در تقویم میلادی به شکل ۱۱/۱۱ نوشته می‌شود و عدد یک در آن تکرار شده‌ است. این روز را برای نخستین بار دانشجویان مجرد دانشگاه نانجینگ چین انتخاب کردند و پس از آن به تدریج در کشورهای دیگر هم این روز اهمیت یافت. هدف جشن این بود که مجردها در این مراسم، شریک زندگی خود را بیابند.

اما چه اشتباهاتی در کمین افراد در این دوره از زندگی‌شان است؟

۱ احساس تنهایی و ناکافی بودن|با توجه به این که انسان موجودی ذاتا اجتماعی است، افرادی که دوره تجرد آن‌ها طولانی‌تر می‌شود، ممکن است احساس تنهایی و ناکافی بودن را تجربه کنند چراکه نگرش آن‌ها به مرور تغییر می‌کند و مزایای دوره مجردی دیگر آن‌ها را راضی نکرده و برایشان احساس کفایت ایجاد نمی‌کند. در این مواقع، شما به‌طرز غم‌انگیزی فکر می‌کنید کافی نیستید و وقتی با دیگران حرف می‌زنید فکر می‌کنید چیز جالبی برای ارائه ندارید. مدیریت نکردن این احساسات می‌تواند برای شما دردسرهای زیادی ایجاد کند و دست از تلاش و پشتکار بردارید.

۲ تصمیم به مجرد ماندن|عادت کردن به زندگی مجردی و قواعد آن به مرور برای بعضی افراد باعث می‌شود که در تصمیم‌گیری‌های‌شان بیشتر جنبه فردی هر چیزی را در نظر بگیرند و به سایر ابعاد تصمیمات خود کمتر بیندیشند و به این ترتیب، از مزایای متاهل بودن غافل شوند.

۳ نداشتن هدف و برنامه مشخص در زندگی|شاید اوایل دوره جوانی و رو آوردن به مجرد ماندن، برای فرد احساس رها شدگی و لذت ایجاد کند ولی به تدریج نیازهای سطح بالای انسانی همچون نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن، نمایان و باعث می‌شود که این فرد، به رغم تامین بودن همه نیازهای اولیه‌اش، احساس سر درگمی و پوچی کند بنابراین نتواند هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخصی را برای آینده خود ترسیم کند زیرا آرامش روانی انسان‌ها در با هم بودن و کمک کردن به هم وجود دارد و اگر احساس امنیت روانی نباشد، انگیزه افراد برای آینده‌نگری از بین می‌رود.

۴ انتخاب فرد نامناسب برای ازدواج|طولانی شدن دوره مجردی باعث می‌شود که ملاک‌های فرد درخصوص انتخاب همسر به تدریج دستخوش تغییرات زیادی شود و به مرحله‌ای برسد که کمتر شخصی با آن ملاک‌ها تطبیق داشته باشد و از طرفی خود فرد هم به درجاتی از ناامیدی و احساس کمبود برسد. همچنین شما نباید به دلیل ترس از تنهایی با فردی ازدواج کنید که اصلا از او خوش‌تان نمی‌آید یا معیارهای یک همسر مناسب را ندارد. در واقع اگر شما فردی را برای ازدواج انتخاب می‌کنید فقط به این دلیل که شما نمی‌خواهید تا پایان عمر مجرد بمانید نه به این دلیل که وی فرد مناسبی برای زندگی با شماست، مشکلات زیادی در انتظارتان خواهد بود.

۵ تحلیل کردن بیش از اندازه همه چیز|اگر پیامی از یک دوست دریافت کنید یا در یک شرایط جدید کاری یا تحصیلی قرار بگیرید، به شدت درگیر آن می‌شوید و همه چیز را بیش از اندازه تجزیه و تحلیل می‌کنید، چون به همه چیز شک دارید. شما به کوچک‌ترین جزئیات توجه می‌کنید و از آن یک مصیبت می‌سازید. شاید روزها، هفته ها و ماه‌ها درگیر یک حرف یا یک موضوع باشید که شخصی به شما گفته و خود آن فرد موضوع را فراموش کرده است. این هم یکی از ویژگی‌های دوره جوانی است که باید آن را با گرفتن تصمیم‌های منطقی و مشورت کردن، مدیریت کنید.

منبع: سلام زندگی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن