پایتخت فرهنگ اسلامی

۱۰۸۴ سال قدمت کهن‌ترین قرآن تاریخدار وقف شده حرم رضوی

کد خبر : 46962

مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مجموعه‌ای از قرآن‌های نفیس با کتاب آرایی‌های متنوع و زیبا را در گنجینه خود دارد که تعدادی از این قرآن‌ها در کنار نفاست خطی، قدمتی طولانی نیز دارند و واقفان آن قریب به هزار سال پیش آن را وقف ساحت حریم مطهر رضوی کرده‌اند.

به گزارش صبح مشهد، قرآن کشواد بن املاس که در تاریخ ۳۱۷ش/۳۲۷ق، وقف حرم رضوی شده است با قدمت ۱۰۸۴ سال کهن‌ترین قرآن این مجموعه به شمار می‌رود که تاریخ وقف آن بر پشت جلد آن نگاشته شده است.

این قرآن از نظر داشتن تاریخ، سومین قرآن قدیمی نوشته شده روی کاغذ در جهان محسوب می‌شود و تنها قرآن قرن چهارم هجری است که مشخصات دقیق آن را در حاشیه‌اش نوشته‌اند.

برخی احتمال می‌دهند کاتب این نسخه نفیس که در اصفهان کتابت شده، خود کشواد بن املاس باشد که نامش در کتاب «معالم العلماء» ابن‌شهرآشوب در ردیف شاعران و مداحانی ضبط شده که به دلیل شجاعتشان در بیان فضایل اهل‌بیت(ع)، بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

قرآن وقفی ابوالقاسم سیمجور نیز از دیگر قرآن‌های وقفی هزار ساله است که در گنجینه موقوفات آستان‌قدس رضوی وجود دارد.

این قرآن نفیس در سال ۳۷۱ش/۳۸۳ق، روی ۵۰ برگ از پوست آهو کتابت شده و تذهیبی بسیار زیبا با قلم‌گیری قهوه‌ای دارد.

ابوالقاسم سیمجور، سپهسالار نوح بن منصور سامانی و امیر منطقه قُهستان در جنوب خراسان بود و خط قرآن وقفی وی، یکی از قدیمی‌ترین سندهای مربوط به خط کوفی خراسانی محسوب می‌شود.

قرآن وقفی ابوالقاسم منصور بن محمد بن کثیر که صاحب‌دیوان یا همان مسئول امور اداری خراسان در دوره محمود و مسعود غزنوی بود نیز از دیگر قرآن‌ها نفیس وقفی حرم به شمار می رود که در سال ۳۹۳ هجری قمری وقف آستان مطهر رضوی شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن