اخبار مهماستانیشهری

در سی و دومین نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد تصویب شد؛ ۲ هزار میلیارد ریال اوراق برای نوسازی اتوبوسرانی مشهد منتشر می شود

شورای اسلامی شهر مشهد برای انجام اقدامات لازم به منظور انتشار ۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، به شهرداری مجوز داد.

به گزارش صبح مشهد، در نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد در روز دوشنبه، لایحه ۲ فوریتی شهرداری مبنی بر اخذ مجوز انتشار ۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، بررسی شده و به تصویب رسید.
معاون اقتصادی شهردار مشهد در خصوص این لایحه گفت: با توجه به تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور، شهرداری به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز برای بهبود شبکه حمل و نقل شهری اقدام به اخذ مجوز انتشار مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از وزارت کشور و بانک مرکزی با تضمین بازپرداخت ۵۰ درصد اصل و سود توسط دولت می کند.
رضا خواجه نائینی افزود: وزارت کشور امسال مجوز انتشار پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای شهرداری ها در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل و اتوبوسرانی را صادر کرده است.
وی بیان کرد: از این رو شهرداری مشهد برای گرفتن این سهم، با موافقت استانداری و سپس شورای شهر، درخواست انتشار ۲ هزار میلیارد ریال اوراق را در هفته جاری به وزارت کشور ارسال می کند.
خواجه نائینی ادامه داد: تا پارسال مجوز انتشار اوراق مشارکت با سهم بازپرداخت ۵۰ درصدی دولت تنها برای قطارشهری صادر می شد که امسال حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا نیز به این مقوله افزوده شده است.
معاون اقتصادی شهردار مشهد ادامه داد: ۵۰ درصد بازپرداخت اصل و سود این اوراق بر عهده دولت است و اتوبوس هایی نیز که از این محل خریداری شوند به بخش خصوصی واگذار خواهند شد لذا این اتوبوسها به صورت رایگان وارد ناوگان حمل و نقل شهری می شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز گفت: تا چند ماه آینده ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و سال آینده نیز ۴۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از ناوگان خدمات شهری خارج می شوند.
سیدمهدی حسینی پویا افزود: تامین اتوبوس از نیازهای شهر است و اگر نسبت به این مهم امروز اقدام کنیم حدود ۱٫۵ سال دیگر این اتوبوس ها وارد ناوگان خواهند شد.
وی بیان کرد: با توجه به نوسات نرخ ارز نمی توان مشخص کرد با انتشار این میزان اوراق مشارکت، چه تعداد اتوبوس خریداری می شود ولی اولویت روی خرید اتوبوسهای برقی و باطری دار است.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد در مخالفت با ۲ فوریتی بودن این طرح گفت: با موافقت با این طرح مجوز یکهزار میلیارد ریال استقراض به شهرداری داده می شود که با سود چهارساله این مبلغ به ۲ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.
محمدحسین ودیعی افزود: باید این لایحه از قید ۲ فوریت خارج و در کمیسیون ها بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد نیز در موافقت با این طرح اظهار داشت: بحث اتوبوس ها موضوع شفافی است و نیاز به بررسی بیشتر ندارد.
احمد نوروزی افزود: سقف اعتبارات دولت محدودیت هایی دارد که با تاخیر ممکن است نتوانیم از سهم خود استفاده کنیم.
در ادامه این طرح ۲ فوریتی با موافقت اعضای شورای شهر مشهد مصوب شد.

وجود ۲۵ هزار واحد صنفی مزاحم در مشهد
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد نیز در نشست شورای شهر در جریان بررسی لایحه ساماندهی مشاغل مزاحم شهری گفت: هم اینک ۲۴ تا ۲۵ هزار واحد صنفی مزاحم در این شهر فعالیت می کنند.
خلیل الله کاظمی افزود: یکی از راهکارهای ساماندهی این مشاغل آن بود که شهرداری با تامین مالی نسبت به ساخت و ساز واحدهای تجاری اقدام کند و از طریق تقسیط آن ها را منتقل سازد اما از آنجا که اکثر شاغلان این بخش تمکن مالی مناسبی ندارند این طرح دچار مشکلاتی شد و هنوز نتوانسته ایم برخی از واحدها را واگذار کنیم.
وی ادامه داد: از این رو مقرر شد که با استفاده از ظرفیت و مشارکت خود صاحبان واحدهای صنفی به ساخت مجتمع و ساماندهی مشاغل مزاحم اقدام شود و تعاونی ها نسبت به ساخت مجتمع اقدام کنند.
معاون شهردار مشهد افزود: بر این اساس پروانه این مجتمع ها طی ۵ سال بعد از بهره برداری تقسیط می شود و صنوف از طریق تعاونی یا کارگذار می توانند نسبت به ساخت مجتمع و انتقال فعالیت خود به خارج از شهر اقدام کنند.
کاظمی بیان کرد: واحدهای شغلی مزاحم باید به این مجتمع ها در خارج از شهر منتقل شوند و چنانچه به فعالیت خود در داخل شهر ادامه دهند حدود ۱۰ برابر عوارض آن واحد جریمه می شوند.
وی خاطرنشان کرد: هم اینک ۲ مجتمع ساماندهی مشاغل مزاحم در محدوده خارج از شهر در دست ساخت است و با ظرفیت ۶۵۰ واحد صنفی تا ۲ ماه آینده به بهره برداری می رسد.
کاظمی تاکید کرد: در تلاش هستیم که فرآیند اقدام و ساخت این مجتمع ها را برای سرمایه گذار تسهیل کنیم تا زمینه توسعه ساخت مجتمع ها و انتقال واحدهای مزاحم فراهم شود.
در ادامه این لایحه نیز با موافقت اعضای شورای شهر مقرر شد به منظور تشویق و ترغیب در ساخت مجتمع برای ساماندهی مشاغل مزاحم و ایجاد انگیزه برای انتقال این صنوف، حقوق ناشی از عوارض بر افزایش ارزش بهره برداری اعیان و سهم سرانه های مرتبط با سطوح لازم برای تاسیسات، تجهیزات و خدمات عمومی از املاک تعاونی هایی که اعضای آن از اصناف مشمول مشاغل مزاحم هستند، دریافت نشود.
تفریغ بودجه سال ۹۶ سازمانهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و آتش نشانی مشهد از دیگر مصوبات جلسه علنی امروز شورای اسلامی مشهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا