مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سالجاری ۱۵ هزار و ۴۲۰ تماس با اورژانس اجتماعی برقرار گردیده است.
به گزارش صبح مشهد، مهدی برجی افزود: بیشترین تماس ها در حوزه ی کودک آزاری با فراوانی ۳هزار و ۷۱۴ تماس بوده که بر حسب شدت و نوع آسیب، مداخلات متفاوتی اعم از پذیرش در مراکز کودکان بدسرپرست یا ارائه خدمات سرپایی از طریق مراکز مداخله در بحران صورت گرفته است .
وی عنوان کرد: اورژانس اجتماعی تلفیقی از سه فعالیت، مداخله در بحران فردی و خانوادگی، اجتماعی و خط۱۲۳ است. خدمات سیار توسط خط ۱۲۳ در حالت سرپایی و در محل به وسیله خودرو اورژانس اجتماعی بهصورت شبانهروزی ارائه میگردد. مرکز مداخله در بحران نیز با هدف ارائه خدمات تخصصی و فوری به صورت سرپایی و خوابگاه موقت به زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی فعالیت میکند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: تعداد ماموریتهای اعزامی اورژانس اجتماعی از ابتدای سال جاری ۸هزار و ۱۴۱ ماموریت بوده و تعداد کل پذیرششدگان در مراکز مداخله در بحران ۶ هزار مورد میباشد.
وی درخصوص برخی از خدمات ارائه شده در مراکز مداخله در بحران، گفت: خدمات سرپایی شامل خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روانشناسی، پزشکی ، روانپزشکی ، حقوقی و … به افرادی که مشمول خدمات مرکز میباشند و خدمات نگهداری موقت نیز به زنان و دختران در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی ارائه میگردد.
برجی در خصوص برخی از اهداف مراکز مداخله در بحران، گفت: ارتقاء سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در خصوص مسائل و مشکلات اجتماعی و کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی، ارتقاء توانمندیهای افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی به هنگام، ارتقاء آگاهیها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل فرآیند حل مسئله در شرایط بحرانی و… در زمره ی برخی از اهداف مراکز مداخله در بحران محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲ مرکز اورژانس اجتماعی در خراسان رضوی فعال میباشند، گفت: اورژانس اجتماعی در سطوح اول و دوم پیشگیری که شامل مداخله در بحران ، آموزش و آگاه سازی گروههای در معرض آسیب میباشند، فعالیت مینماید و هدف اصلی اورژانس اجتماعی کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است.