دانش و فناوری

آیا زمین ماه را از سیاره دیگری دزدیده است؟

کد خبر : 60603

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که باور ما درباره خاستگاه ماه ممکن است به‌کلی اشتباه باشد. تصورات قبلی ما این بود که ماه حاصل تجمیع تکه های جدا شده از زمین بعد از برخورد با یک جرم آسمانی است. اما حالا این فرضیه زیر سوال رفته و ادعاهایی جدی مطرح می‌شود درباره این‌که ماه، قمر جرمی دیگر بوده که بعداً در مدار جاذبه زمین گیر افتاده است.

برخورد عظیم زمین جوان
براساس مقاله‌ای جدید که در مجله «علوم سیاره‌ای» منتشر شده است، ماه ممکن است درواقع از مدار یک جرم آسمانی دیگر و در جریان یک برخورد از نزدیک «ربوده» شده باشد. این فرضیه که ماه براثر برخورد یک جرم با زمین به وجود آمده با نام «فرضیه برخورد عظیم» شناخته می‌شود. این فرضیه پیشنهاد می‌کند که ماه از باقی‌مانده‌های برخورد عظیم زمین جوان و یک جرم پیش‌سیاره‌ای هم‌اندازه مریخ به نام «تیا» (Theia) به وجود آمده است. بر این اساس، ظاهرا این برخورد چنان انرژی داشته که بخش‌هایی از هر دو جرم زمین و تیا را بخار کرده و مقادیر زیادی از مواد را به فضا پرتاب کرده است، و این مواد درنهایت تحت نیروی گرانش به ماه بدل شده‌اند.

پروژه آپولو رمزگشایی می‌کند
این نظریه البته صرفا یک فرض روی کاغذ نبود، بلکه دانشمندان پس از برنامه‌های فضایی آپولو سعی کردند با انجام تعدادی مشاهدات و آزمایش‌های کلیدی، درستی یا نادرستی آن را بیازمایند. برای مثال، تجزیه و تحلیل سنگ‌های ماه نشان داد که این سنگ‌ها کلسیم و بازالت مشابه ترکیب عمده گوشته زمین با ساختار ایزوتوپی مشابه دارند. افزون بر این، مدار ماه جهت‌گیری مشابهی با محور چرخش زمین دارد و این موضوع درستی فرضیه برخورد عظیم را تقویت می‌کند. در همایش کونا در هاوایی در سال ۱۹۸۴، دانشمندان علوم سیاره‌‌ای از سراسر جهان بر این فرضیه توافق کردند که ماه احتمالا حاصل برخورد یک جرم به زمین است که در حدود چهار و نیم میلیارد سال پیش رخ داده است. اما اکنون، پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا مطرح می‌کنند که ماه ممکن است در جریان یک گذر نزدیک از کنار جرم سنگی دیگری در اوایل شکل‌گیری منظومه شمسی «ربوده» شده باشد.

چرا مدار ماه مرموز است؟
به گفته آن‌ها، این گذر از نزدیک ممکن است ماه را از مدار اطراف جرم دیگری جدا کرده باشد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود این فرض را بپذیریم، این است که به نظر می‌رسد ماه در جایی متفاوت از آن‌جایی که باید قرار داشته باشد، در حال گردش است. به گفته دانشمندان، مدار کنونی ماه با انتظاراتی که از شکل‌گیری آن در نتیجه برخورد زمین با یک سیاره دیگر داریم سازگاری ندارد. بنابراین، این تناقض یکی از دلایلی است که سبب شده دانشمندان نظریه جایگزینی را برای منشأ ماه مطرح کنند. پژوهشگران در این مقاله همچنین توضیح داده‌اند که چگونه تغییرات اندازه و شکل مدار ماه را در طول زمان تجزیه و تحلیل کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این قمر ممکن است درواقع از مداری دیگر به دام زمین افتاده باشد. آن‌ها همچنین بر این باورند که ماه احتمالا در ابتدا مداری بیضوی داشته که به‌تدریج گردتر شده و به زمین نزدیک‌تر شده است.

قمرربایی اتفاقی نادر نیست
البته این پدیده یعنی دزدیدن قمر از مدار یک سیاره دیگر، مسئله بی‌همتایی نیست و در نقطه دیگری در منظومه شمسی نیز مشاهده شده است. برخی دانشمندان می‌گویند که ترتیون، قمر نپتون، نیز احتمالا از یک سامانه دوتایی سیارکی واقع در کمربند کویپر در حاشیه منظومه شمسی به مدار این سیاره کشیده شده است. فرضیه جدید پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا قطعا ثابت نمی‌کند که ماه از جای دیگری به دام گرانش زمین افتاده است، با این حال، دانشمندان از وجود فرضیه‌ای جدید درباره خاستگاه ماه هیجان‌زده‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن