اسلاید شواقتصادی

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهدخبرداد: 

ایران ،چهارمین تولیدکننده سنگ های ساختمانی دردنیا

کد خبر : 59657

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد از آغاز برگزاری نمایشگاه سنگ مشهد (نمایشگاه سنگ آسیای میانه )خبر داد. 

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه سنگ مشهد ، فرزین سلطانی در این خصوص اظهارداشت: این نمایشگاه از ۲۵ الی ۲۸ مردادماه جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهداز ساعت ۱۶ الی ۲۱  فعالیت خواهدداشت.

وی با اشاره به این که ایران رتبه دوم سنگ های تزیینی و چهارمین رتبه تولید سنگ در جهان راداراست، بیان داشت:  در این صنعت  ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اشتغالندو تعداد پروانه های صادر شده جهت معادن سنگ ۲۱۱۲ فقره  و همچنین واحدهای فرآوری حدود ۷ هزار  واحد می باشد که سهم بخش سنگ در بازار جهانی یکصد میلیارد دلار و سهم ایران از این بازار ۲۰۰ میلیون دلاراست که آنهم بصورت کوپ (قله) و فرآوری نشده است .

سلطانی تصریح کرد: عمده کشورهای وارد کننده سنگ ایران شامل کشورهای ترکمنستان،عراق بصورت فرآوری شده و ۸۴ درصدبه چین بصورت کوپ و همچنین  به کشور ایتالیا بصورت کوپ می باشد.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد با اشاره به آن که نمایشگاه صنعت سنگ مشهد سومین نمایشگاه است که توسط شرکت فرجاد تجارت به  برگزار می شود ، اظهار کرد: این نمایشگاه در متراژ  ۲۶۰۰ متر مربع برگزار خواهد شد و درآن شرکت هایی از استان های مرکزی ، فارس، قم ، اصفهان ، تهران،خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کردستان حضور خواهند داشت که

بیشترین مشارکت کنندگان از استان اصفهان هستند 

وی درادامه درخصوص اهداف برگزاری نمایشگاه گفت :هدف از برگزاری نمایشگاه توجه به صنعت ساختمان استان و همچنین صادرات به کشورهای CIS و بویژه ترکمنستان می باشد و دراین نمایشگاه هر ساله تعداد زیادی بازدید کننده از کشورهای همجوار حضور دارند. همچنین نمایش تکنولوژی صنعت ساختمان بویژه در بخش فرآوری و استخراج ،ارتباط نزدیک و رودرو با معدنکاران و صنایع مرتبط با صنعت سنگ از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه می باشد .

سلطانی درباره چالش های موجود این صنعت یادآور شد:بروز نبودن صنعت فنآوری سنگ،استخراج و فنآوری سنگهای کوپ و تزیینی، عدم سرمایه گذاری مناسب در بخش اکتشاف، کاهش صادرات در چند ساله اخیر به علت تحریم ها و فقدان بازار یابی متناسب است .

وی ادامه داد: عدم حضور شرکت های بین المللی در نمایشگاه ،عدم توجه به مارکت سنگ در سطح جهانی و عدم توجه به پیشرفتهای صنعت ساختمان و استاندارد های بین المللی، افزایش فاحش قیمت ماشین آلات مربوط به بخش معادن سنگ در چند سال اخیر و افت ۴۰ درصد صادرات از دیگر موارد است.

وی درخصوص راهکارهای پیشنهادی گفت: تامین نقدینگی و سرمایه در گردش، حمایت دولت در جهت تسهیل صادرات این بخش مهم صنعتی، اختصاص سوبسید به مشارکت کنندگان در نمایشگاه های بین المللی با توجه به افزایش شدید هزینه های مشارکت ، توجه ویژه فعالان بخش صنعت سنگ به صادرات و حضور در بازارهای جهانی به منظور افزایش ارزش افزوده و زنجیره ارزش جهانی  است .

سلطانی تصریح کرد: این در حالیست که مخاطبان نمایشگاه امسال عمدتا فعالین حوزه ساختمان و معدنکاران و صنایع مرتبط با فرآوری این صنعت

و کارشناسان و مهندسین فعال در این صنعت سنگ می باشند.  سرپرست نمایشگاه بین المللی مشهد خاطر نشان ساخت: این نمایشگاه امسال برای سومین دوره متوالی در محل نمایشگاه بین المللی و با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، معرفی پتانسیل های صنعت سنگ کشور، توسعه صادرات غیر نفتی از قسمت شرقی کشور، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان داخلی در سطح بین الملل و افزایش سهم در تجارت بین المللی برگزار می شود .

وی تاکید کرد: صنعت سنگ در استان خراسان رضوی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و رتبه اول ذخایر کشور را به خود اختصاص داده و پتانسیل بسیار خوبی در زمینه مصرف سنگ دارد که باعث شده موقعیت خوبی برای فعالان این حوزه ایجاد شود وبا توجه به ظرفیت های اثرگذار استان خراسان، یکی از اقدامات مهم برای گسترش صنعت سنگ این استان برگزاری نمایشگاه با رویکردی هدفمند است که به همین منظور تمرکز در حوزه صادراتی و جذب تجار و هیئت های مختلف خارجی به عنوان یکی از راهبردها برای گسترش صنعت سنگ در دستور کار قرار گرفته  است .

سلطانی تصریح کرد:خوشبختانه  با رایزنی های انجام شده از سوی شرکت مجری برگزاری نمایشگاه، امسال هیات های تجاری کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، پاکستان و ترکیه در نمایشگاه حضور خواهند شد .

وی افزود:حضور غرفه داران در سومین دوره نمایشگاه سنگ مشهد نسبت به دوره قبل با رشد همراه بوده و با توجه به حضور فعالان صنعت سنگ در نمایشگاه انتظار می رود بازدیدکنندگان بیشتری به صورت تخصصی از دوره سوم نمایشگاه دیدن کنند. با توجه به پتانسیل شهر مشهد و فعالیت معادن، واحدهای متعدد فرآوری سنگ و وجود هلدینگ های بزرگ ساختمانی در این شهر، مخاطبان به صورت تخصصی از نمایشگاه دیدن می کنند و انتظار می رود رونق صادرات سنگ های ساختمانی به کشورهای آسیای میانه و همچنین برقراری ارتباطات موثر و سازنده به واسطه این نمایشگاه مهم ترین دستاورد سومین دوره نمایشگاه بین المللی سنگ مشهد باشد .

سلطانی یادآور شد :به طور قطع با توجه به اهداف ذکر شده وهمچنین مزیت های نمایشگاه سنگ مشهد در حوزه صادراتی و سهولت در برقراری ارتباط با جامعه هدف نمایشگاه، این رویداد می تواند فرصت مناسبی را برای فعالان عرصه سنگ جهت تحقق اهداف پیش بینی شده ، فراهم نماید.

از طرفی نمایشگاه ها به دلایل مختلفی از جمله برقراری ارتباط با مشتریان و توسعه مناسبات اقتصادی و همچنین تامین منافع افراد حاضر در نمایشگاه تاثیرات بسیار خوبی در رشد اقتصادی دارد و می تواند منجر به رونق کسب و کار حاضرین در نمایشگاه شود. بطور قطع هرچقدر که رویکرد نمایشگاه هاتخصصی و موضوع محورتر شود تحقق هدف رشد اقتصادی گسترده تر با سهولت بیشتری انجام خواهد شد .

وی ادامه داد: تدوین سند راهبردی و استراتژی برای برگزاری نشست های تخصصی و دوره های آموزشی، تسهیل در فرآیندهای اداری و همچنین هدفگذاری اصولی برای ارتقاء سطح کیفی از جمله راهکارهای افزایش سطح نمایشگاه ها است. همچنین فعالان صنعت سنگ نیز از طریق حضور در نمایشگاه های مختلف ملی و بین المللی و ارتباط با حاضرین در نمایشگاه می توانند در ارتقا سطح کیفی نمایشگاه ه اثرگذار باشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن