شرکت OpenAI بالاخره موتور جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود یعنی شرکت SearchGPT را معرفی کرد؛ جستوجوگری که برخلاف گوگل و… میتواند با زبان محاورهای تعامل برقرار کند؛ نتایج مستقیم را ارائه میکند و مدام توسعه مییابد؛ موضوعی که سرآغاز پایان موتورهای سنتی مثل گوگل است
جستوجویی فراتر از الگوریتمهای رایج/ سرچ جیپیتی با بهرهگیری از ظرفیتهای
صبح مشهد- مدل های زبانی بزرگ و کنار زدن الگوریتمهای رایج، الگوی جستوجوی کاربران را از محتوای سئوشده براساس کلمات کلیدی، به جستوجوی محاورهای تغییر میدهد. بهعبارتی کاربران میتوانند به زبان طبیعی سؤالات خود را بپرسند، برخلاف روال کار موتورهای جستوجوی سنتی که کاربران برای دریافت اطلاعات دقیقتر باید از کلیدواژههای خاصی استفاده کنند. آیا این موتور جستوجو میتواند جایگزین رقبای سنتی قدرتمندی مانند گوگل شود؟
جستوجوگری با قدرت درک جملات انسانی
به گزارش « zoomit» سرچ جیپیتی در هسته مرکزی خود از تمام مدلهای زبانی بزرگ هوش مصنوعی شرکت OpenAI پشتیبانی میکند. همانطور که میدانید این مدلها قادرند متون و جملات انسانی را پردازش و درک کنند و بهطور متقابل متنهایی را به زبان طبیعی انسانها «تولید» کنند. حالا با توجه به بهرهگیری از اطلاعات بهروزشده و زمان واقعی، کارایی موتور جستوجو فوقالعاده بالاتر میرود و قادر خواهد بود پاسخهای بسیار دقیقی به پرسشها و درخواستهای کاربران بدهد.
بیایید نگاهی به ویژگیهای اصلی این موتور جستوجو داشته باشیم:
۱. پاسخهای مستقیم
سرچ جیپیتی بهجای این که در پاسخ به پرسشهای کاربران، فهرستی از لینکها را به نمایش درآورد، باتوجهبه نوع درخواست کاربر به او مستقیم پاسخ میدهد. برای مثال اگر از SearchGPT بپرسید: «بهترین هدفون بیسیم با قابلیت حذف نویز در سال ۲۰۲۴ چیست؟» این موتور جستوجو، مستقیم رقبای برتر را معرفی و نقاط قوت و ضعف آنها را براساس نظرات کارشناسان و بازخورد کاربران برجسته میکند. همانطور که میبینید این روال با نحوه عملکرد سایر موتورهای جستوجوی سنتی که فهرستی از لینکهای وبسایتها و مقالات مختلف یا ویدئوها را به شما نشان میدهد، متفاوت است. این ویژگی مانع از این نمیشود که کاربران به صفحات وب منبع دسترسی نداشته باشند: ویژگی دوم جستوجوی جیپیتی این است که بهطور خاص افراد را به وبسایتهای مربوط به پرسشها یا عبارات جستوجوشده هدایت میکند.
۲. لینک دادن به منابع
سرچ جیپیتی در پاسخ به جستوجوی کاربران، صرفاً نتایج نهایی را نمایش نمیدهد، بلکه برای شفافسازی، بررسی عمیقتر موضوعات و البته اعتبارسنجی و راستیآزمایی پاسخها، منابع مرتبط و مورد استفاده در پاسخهای مستقیم را نیز در اختیار کاربران قرار میدهد تا بهراحتی بتوانند با مراجعه به هر منبع، مطالب بیشتری را بخوانند و به جزئیات بیشتری دست پیدا کنند.
۳. جستوجوی محاورهای
سرچ جیپیتی به کاربران اجازه میدهد سؤالات خود را بهصورت گفتوگو پیش ببرند. بنابراین کاربران مجبور نیستند برای دریافت بهترین اطلاعات در مورد هر سوژه، چند کلمه کلیدی را بهدقت انتخاب کنند، بلکه سؤالی را که در ذهنشان است، به همان ترتیب محاورهای تایپ خواهند کرد. این موتور جستوجو، با تجزیهوتحلیل عبارت یا جمله مخاطب، مفهوم آن را درک میکند و به دنبال پاسخ میگردد. اما پس از تایپ جمله محاورهای و دریافت پاسخ، فرایند جستوجو تمام نمیشود. اگر کاربران بسته به نتایج، سؤالات بیشتری داشته باشند، میتواند مکالمه جستوجوی خود را ادامه دهند. این نکته را در ویژگی چهارم چت جیپیتی بهتر درک میکنیم:
۴. درک سؤالات متوالی بعدی
کاربران میتوانند پس از طرح سؤال و بررسی جوابهای مستقیم یا مرور منابع ارائهشده، سؤالات متوالی بعدی خود را بپرسند یا سؤال اول خود را اصلاح کنند. در این حالت هوش مصنوعی سرچ جیپیتی زمینه گفتوگو را بهتر میفهمد و پاسخهای دقیقتر و متناسبتری ارائه میکند. بهعبارتی ما با تجربه جستوجوی تعاملیتر و شخصیشدهتر مواجهایم که مشابه گفتوگوی دوطرفه جلو میرود و روند جستوجو را جذابتر و کارآمدتر میکند.
۵. پاسخهای تصویری
یکی دیگر از ویژگیهای سرچ جیپیتی که احتمالاً بهزودی جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد، «پاسخهای تصویری» است. این موتور جستوجوی هوش مصنوعی پاسخ درخواستها و پرسشهای کاربران را با اطلاعات تصویری کامل میکند و درک دادههای پیچیده را در یک نگاه آسانتر میکند.
همانطور که ظهور ChatGPT به سر برکشیدن جمنای، کلاد (آنتروپیک)، متا AI، گراک و نظیر آنها منجر شد، شاید SearchGPT گوگل و دیگر موتورهای جستوجوی سنتی را وادار کند با پلتفرمهای جستوجوی کاملاً جدید، هوش مصنوعی را در سطوحی عمیقتر با محصولات فعلی خود ادغام کنند. در هر حال مهم این است که رقابت بیشتر موتورهای جستوجو، محصولات بهینهتری را در اختیار کاربران میگذارد.
۶٫ سایدبار لینکهای مرتبط
سرچ جیپیتی پس از ارائه پاسخ اولیه به جستوجوی کاربران، لینکهای مرتبط دیگری هم را در سایدبار نمایش میدهد. این ویژگی به کاربر اجازه میدهد موضوعات مرتبط را هم بررسی کند و به نمای جامعی از چشمانداز اطلاعاتی پیرامون سوژه مد نظر خود دسترسی داشته باشد.
۷. بازیابی فوری اطلاعات
سرچجیپیتی از اطلاعات وب در زمان حال استفاده میکند تا بهترین پاسخهای بهروز را در نتایج خود لحاظ کند؛ بنابراین در این پلتفرم ما با محدودیت زمانی اطلاعات چتباتهایی که دسترسی آنی به دنیا وب ندارند، مواجه نخواهیم بود. این قابلیت بهویژه برای پرسشهایی که در مورد رویدادهای جاری، تحقیقات اخیر یا هر موضوعی که به جدیدترین اطلاعات روز نیاز دارد، بسیار حیاتی و کاربردی است.
۸. همکاری با تولیدکنندگان محتوا
یکی از جنبههای مهم توسعه SearchGPT را میتوانیم همکاری آن با ناشران محتوا بدانیم. OpenAI با سازمانهای خبری مختلف همکاری نزدیک دارد. این قراردادهای همکاری باعث میشود سرچ جیپیتی از طرفی معتبرترین نقلقولها و منابع را در اختیار کاربران بگذارد و از طرف دیگر با تضمین تعامل روزافزون کاربر و منتشرکنندگان محتوا، اعتبار فعالیت آنها را حفظ و به موفقیت و رشدشان کمک کند.
موتور جستوجوی هوش مصنوعی OpenAI چگونه کار میکند؟
سرچجیپیتی با درک زمینه و قصد کاربر از عبارتی که جستوجو میکند، فراتر از تطبیق کلمات کلیدی پیش میرود. این موتور جستوجو با پشتیبانی کامل از مدلهای زبانی بزرگ خانواده GPT۴ فاکتورهایی مانند زبان مورد استفاده، رابطه بین کلمات و حتی سابقه جستوجوی کاربر را تجزیهوتحلیل میکند تا نتایج مرتبطتری ارائه دهد.
مشابه موتورهای جستوجوی سنتی، سرچ جیپیتی هم عملیات کراولینگ وب و ایندکس کردن اطلاعات را انجام میدهد، با این تفاوت که بهجای الگوریتمهای تخصصی سئو و نظیر آن، برای درک و پردازش عمیقتر این اطلاعات از هوش مصنوعی استفاده میکند. سپس بهجای فهرستکردن لینکها، خلاصهای از بهترین اطلاعات مرتبط را برای کاربر نمایش میدهد و نکات مهمتر را برجستهسازی میکند.
نکته قابل توجه دیگر این که سرچ جیپیتی به شیوهای طراحی شده است که در طول زمان «یاد میگیرد» و «بهتر عمل میکند». به گفته شرکت OpenAI، درحالیکه کاربران با موتور جستوجو در تعاملاند، سرچ جیپیتی از جستوجوهای قبلی هر کاربر مسائل جدیدی را یاد میگیرد و الگوریتمهای خود را برای ارائه نتایج بهتر، بهینهتر تنظیم میکند.
نسخه اصلی SearchGPT چه زمانی منتشر میشود؟
هم اکنون SearchGPT در مرحله آزمایشی قرار دارد و به طور گسترده در دسترس عموم قرار نگرفته است. OpenAI میگوید فعلاً این نمونه اولیه را با گروه منتخبی از کاربران و ناشران برای جمعآوری بازخورد و اصلاح محصول تست میکند.
OpenAI هنوز جدول زمانی خاصی برای دسترسی عمومی به این موتور جستوجو اعلام نکرده و بعید است نسخه جهانی آن تا پایان سال ۲۰۲۴ منتشر شود. بهاحتمال زیاد ویژگیهای SearchGPT در طول سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بهتدریج با ChatGPT ادغام میشوند و بسته به آزمایش و بازخورد کاربران، نسخه مستقل این موتور جستوجو پس از این مراحل معرفی خواهد شد.
رقابت جذاب SearchGPT و گوگل
سرچجیپیتی امیدوارکننده و هیجانانگیز بهنظر میرسد، اما شکی نیست که در این رقابت گوگل دست بالا را دارد. گوگل طی چند دهه اخیر فهرست بینظیری از صفحات وب ایجاد کرده که امکان دسترسی به مخزن عظیمی از اطلاعات را فراهم میکند. بهعلاوه این شرکت با سرمایهگذاری در زیرساختها نهتنها جایگاه اول بازار موتورهای جستوجو را به دست آورده، بلکه جایگاه خود را در عادات کاربران نیز مستحکم کرده است و بسیاری از ما آن را موتور جستوجوی پیشفرض خودمان میدانیم. از طرف دیگر نقش اکوسیستم قدرتمند گوگل را هم نمیتوانیم نادیده بگیریم.
ادغام موتور جستوجو با محصولات دیگری مانند گوگل مپس، یوتیوب و جیمیل باعث میشود کاربران تازهوارد، جدایی از این اکوسیستم را چالشی دشوار بدانند.
بااینحال ویژگیهای اصلی سرچ جیپیتی مانند تمرکز بر هدف کاربر و ارائه پاسخهای مستقیم خلاصهشده، همانطور که فاصله بیشتری با روشهای اعلام نتایج موتورهای جستوجوی سنتی دارد، میتواند فضای جستوجوی کاربران را بهکلی متحول کند و ورق را به سود این موتور جستوجوی جدید هوش مصنوعی برگرداند.
سرچ جیپیتی با ارائه تجربه کاربری موفق، میتواند بخشی از سهم بازار گوگل را به خود اختصاص دهد، ولی بعید است گوگل هم هیچ واکنشی نشان ندهد و رویه سابق خود را ادامه دهد. ورود SearchGPT به بازار موتورهای جستوجو احتمالاً رقابت بازیگران اصلی این حوزه تشدید میکند و آنها را به نوآوریهای بیشتر و بهبود روشهای پاسخدهی به درخواستهای کاربران وا میدارد.