زندگی

چطور با افراد غرغرو و یهانه گیر رفتار کنیم؟ تفاوت بین آدم‌های غرغرو و منفی‌باف چیست

کد خبر : 59278

غر زدن یکی از آن رفتارهایی است که ارتباطات را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث دورشدن افراد از این شخص می‌شود. 

فرزانه پیرو احمدی لنگرودی- کارشناس ارشد مشاوره خانواده

شخصیت افراد غرغرو

صبح مشهد- در دسته‌بندی DSM-۵ این نوع شخصیت آزاردهنده در میان بیماری های روانی قرار نمی‌گیرد. اما می‌توان گفت که این نوع شخصیت با اختلال شخصیت منفعل – پرخاشگر همپوشانی دارد.

غر زدن می‌تواند در شخصیت وسواسی هم دیده شود. این افراد روی اقدامات دیگران متمرکز شده و به همین دلیل ممکن است مدام غر بزنند. در افراد با اختلال وسواس فکری – اجباری (OCD) هم ممکن است غر زدن جز شخصیت فرد باشد. این شخص در افکاری به شکل وسواس‌گونه گیر کرده و شروع به غر زدن می‌کند.

نشانه های غر زدن

مهم‌ترین نشانه غر زدن تکرار مکرر درخواست‌ها و عصبانیت و ناراحتی شخص است. این رفتار آزاردهنده هم باعث ناراحتی خود شخص و هم ناراحتی طرف مقابل می‌شود. زمانی که شخص چند بار درخواست خود را تکرار می‌کند و نادیده گرفته می‌شود، گوشه‌گیر شده و منجر به ناامیدی و مشکلات سلامتی می‌شود:

ناراحتی معده

مشکلات هضم

بی‌حالی

خستگی

نگرانی

اضطراب

احساس عصبانیت دائمی

احساس غم و اندوه شدید

و مشکلات دیگر در سلامت روان

این افراد از نابودشدن رابطه می‌ترسند.

دچار ناامیدی از رابطه می‌شوند.

احساس بی‌احترامی می‌کند.

بعضی از این افراد از مشکلشان آگاه هستند اما به هر دلیلی این توانایی را در خود نمی‌بینند که تغییر رویه دهند و از غرغر کردن فاصله بگیرند. افراد دیگری هم وجود دارند که به قدری در مشکلشان غرق شده‌اند که اصلا وجود آن مشکل را قبول ندارند و اگر به آنها بگویید که غرغر می‌کنند به شما جواب خواهند داد که مشکل از خودتان است.

کار وقتی سخت می‌شود که آدم غرغرو، عضو خانواده ما و به‌خصوص همسرمان باشد. در این شرایط، باید به فکر راهکارهایی باشیم که از طریق آنها هم خودمان در مقابل غرغرهای نزدیکانمان آسیب‌پذیر و شکننده نباشیم، هم این که رفتار ما باعث شود فرد غرغرو، از موضع خود عقب‌نشینی کند و به تدریج تغییر رویه دهد.

چرا بعضی آدم ها انرژی منفی اند؟

دنیای درونی آدم های انرژی منفی یا کسانی که در هر معاشرتی حس بدی به ما می دهند، چه بخش خودآگاه و چه بخش ناخودآگاهش، پر از اعتماد به نفس پایین و انگاره های زشت و ناخوشایند راجع به خودشان است.

آنها وقتی از خود تعریف و تمجید می کنند، در واقع به دنبال این هستند که خودانگاره ناخوشایندی که در عمق وجود شان دارند، ترمیم کنند و وقتی در حال ایراد گرفتن از محیط اطراف یا محیط کارشان هستند، می خواهند چهره زشت و ناخوشایند درونی خود را برای ساعتی هم که شده، فراموش کنند.

این افراد ؛همیشه شاکی هستند

همیشه بدبین هستند

و همیشه قربانی

بهترین برخورد با آدم های انرژی منفی

مهمترین، بهترین و ساده ترین راه برای اینکه از افرادی با انرژی روانی منفی کمتر آسیب ببینیم، این است که از آنها دوری کنیم و تا جایی که امکان دارد، تماس مان را با آنها کاهش دهیم و به محیط هایی که آنها در آن حضور دارند، نرویم.

باید مرزی را بین خودمان و چنین کسانی تعریف کنیم.

حداکثر کاری که می توانید برایشان انجام دهید، همدلی محدود و زدن یک لبخند است. می توانید بگویید: «می فهمم برای شما خیلی سخت بوده و زندگی تان گاهی فراز و نشیب هایی داشته و دارد.» بیش از این وارد صحبت و بحث نشوید.

چطور با افراد غر غرو و منفی نگر رفتار کنیم ..؟

چند راهکار وجود داره

سئوالات مناسب بپرسیم :

مثلا اگه در حال غر زدن هست ازش بپرسیم تا کی میخوای به شکایت کردن ادامه بدی …دقت کنید که از کلمه مناسب استفاده کنید (شکایت)نه کلمه غر .

یا :شکایت کردن بهت انرژی میده یا انرزی ازت میگیره و سئوالاتی از این قبیل .

۲:رسوندن اونها به اینکه این موضوع انتخاب خودشه .

بطور مثال میگه :اه؛فردا باید صبح زود بیدار شم برم باشگاه

خب بهش بگید .اگه نری باشگاه چی میشه؟

و در مقابل هر جواب اون یک سئوال واضح ازش بپرسید تا جایی که متوجه بشه این غر زدن انتخاب خودشه.

۳:با پرسیدن سئوالات مناسب اونها رو به مسئولیت پذیری دعوت کنید

۴:میتونیم خیلی راحت بگیم تمایل به شنیدن این حرفها و غر زدن ندارید .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن