جاده های مواصلاتی شهرستان جوین، ناامن و خطرناک است و سالانه شاهد حوادث ناگواری هستیم که طی آن تعدادی از شهروندان، جان خود را در این مسیرها از دست میدهند. ازطرفی با توجه به وجود ایستگاه قطار نقاب که به ریل سراسری هم وصل است، خیلی از مسافران شهرهای همجوار جوین، از این ایستگاه استفاده میکنند که متاسفانه طی مسیر تا رسیدن به ایستگاه قطار با حادثه رانندگی مواجه میشوند و بعضا این حوادث به کشته شدن برخی از شهروندان هم منجر میشود؛ آن هم به این دلیل است که جادههای منتهی به شهرستان جوین، ایمنی لازم را برای رانندگی ندارد و رانندگان با خطرات جانی مواجه هستند.
صبح مشهد- همین هفته قبل بود که سهنفر از شهر اسفراین به سمت ایستگاه نقاب در حال حرکت بودند که در طول مسیر دچار حادثه شدند و دونفر جان باختند؛ لذا اصلاح و بهسازی جاده های این شهرستان در اولویت قرار دارد که هنوز اقدام قابل توجهی برای آن انجام نشده است.
مشکلات مسافران
یکی از مدیران امور مسافری راه آهن با اشاره به جابهجایی مسافران در ایستگاه «نقاب» به خبرنگار ما میگوید: ایستگاه «نقاب» در مسیر ریل سراسری قرار دارد و روزانه حدود ۸۰ رام قطار در این ایستگاه توقف و مسافران را جابهجا میکند. به همین منظور مسافران زیادی از شهرهای همجوار شهرستان جوین بهخصوص از گرمه، جاجرم ، جغتای، نقاب، سبزوار، اسفراین، بجنورد و همچنین از قوچان، کاشمر و بردسکن خود را به این ایستگاه می رسانند تا با قطار به مقصد سفر کنند که متاسفانه در طول مسیر به دلیل ناایمن بودن جادهها شاهد اتفاقات ناگواری هستیم. ناظمی پور به راه های ناایمن مواصلاتی اشاره می کند و می افزاید: راههای مواصلاتی این شهرستان نامناسب است و حوادث زیادی در این مسیرها رخ میدهد. همچنین نبود تابلوی راهنمای مسافر در ایستگاه نقاب برای مسافران به یک چالش و دغدغه تبدیل شده است. از طرفی تابلوهایی هم که در مسیر وجود دارد، از ابعاد و کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.
یکی از فرهنگیان شهرستان جوین به حادثه ناگواری که برای چند مسافر بهوجود آمده است، اشاره میکند و می گوید: چند روز پیش سهنفر از مسافران که بلیت قطار هم داشتند، برای رسیدن به قطار در مهلت مقرر، از شهرستان اسفراین به سمت جوین حرکت کردند که متاسفانه این افراد در مسیر ایستگاه نقاب به دلیل عرض بسیار کم جاده به یک یدککش تراکتور برخورد کردند که دو نفر کشته شدند و یک نفر نیز به کما رفته است. میثم شمس آبادی با انتقاد از استانداردنبودن راههای جوین که اغلب کاربری خیابان دارند، می افزاید: این سه نفر از رزمندگان مدافع حرم بودند که در سالهای اخیر به سلامت از نبرد با داعش به کشور برگشتند ولی متاسفانه بهراحتی جان خود را در این راههای بسیار خطرناک جوین از دست دادند.
تصادفات مرگبار
رئیس شورای اسلامی شهرستان جوین بر لزوم تعریض و احداث باند دوم محور رحمت آباد – حکم آباد – انداده، تأکید می کند و خواستار رفع نقاط حادثه خیز در این مسیر می شود. حسن خطیب زاده تصریح میکند: در این مسیر پرتردد ، بیش از ۳۰ شهر و روستا وجود دارد که ادوات و وسایل کشاورزی روستاییان هم در این مسیر تردد دارد و باعث خطراتی میشود. از طرفی این مسیر راه ارتباطی میانبر برای مسافران شهرهای شمالی و جنگل گلستان نیز محسوب می شود. وی با بیان این که سالانه شاهد تصادفات مرگباری در این مسیر هستیم، خاطرنشان می کند: ضروری است که این محور برای دوبانده شدن در ردیف بودجه ملی قرار گیرد که از نمایندگان مجلس و مسئولان خواستار هستیم تا هرچه زودتر این موضوع را به سرانجام برسانند و کمتر شاهد کشته شدن همشهریانمان باشیم.
نیازمند بودجه ملی
نماینده شورای شهرستان جوین در استان نیز در این باره می گوید: جادهها همواره از مهمترین مسیرهای مواصلاتی بین شهرها و روستاها محسوب می شود. امروزه با پیشرفت فناوری و افزایش تردد برای مسافرت یا تجارت، وجود راههای ایمن از دغدغههای اصلی و مهم مردم است تا کمتر دچار حادثه شوند. حسین ملکوتی می افزاید: جوین یکی از شهرستان های مستعد در حوزه کشاورزی و صنعتی در غرب استان خراسان رضوی است که دارای کارخانه هایی همچون پارس فولاد ،شرکت جمکو ، قند جوین، کارخانه اسید سیتریک و … است. وضعیت مرزی جوین با استان خراسان شمالی علاوه بر مسافرپذیر بودن، محلی برای تجارت کلان محصولات صنعتی، الکتریکی، کشاورزی و دام است. وی تصریح می کند: با توجه به ظرفیتهای فراوان در شهرستان جوین، راههای مواصلاتی این شهرستان وضعیت مطلوبی ندارد و سالانه شاهد تصادفات و تلفات زیادی در محورهای مواصلاتی این شهرستان هستیم.
نماینده شورای اسلامی شهرستان جوین در شورای استان اظهار میکند: ضرورت و اهمیت راه های مواصلاتی شهرستان به حدی است که جزو مطالبات اصلی تمامی اعضای شوراهای اسلامی و همچنین مردم بوده و هست. مسئولان باید با اقدام جهادی درجهت رفع این مشکل گام بردارند. وی اظهار می کند: بارها در جلسات استانی و شهرستانی به طور مستند خواستار نگاه ویژه مسئولان استانی به حوزه جاده ها در شهرستان بوده ایم، اما تاکنون موفقیت چشمگیری حاصل نشده است. حسین ملکوتی تصریح کرد: با توجه به این که دو بانده شدن محور سبزوار به حکم آباد و در ادامه به اسفراین، در ردیف بودجه ملی قرار گرفته است، خواهان تسریع در اختصاص بودجه به این محور هستیم.
مسیر پرترافیک و پرحادثه
فرماندار شهرستان جوین نیز با تایید گلایه های مردم از ناایمن بودن جاده های مواصلاتی می افزاید: در تمام دیدارها و جلسات شهرستانی یا استانی پایه ثابت سوالات، درخواست ها و گلایه های بحق مردم، مشکلات مواصلاتی و راه های ارتباطی این شهرستان است که هنوز حل نشده است. سامقانی تصریح می کند : در سفر اخیر نیکزاد ، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به خراسان رضوی ، جلسهای فوری درباره مشکلات حوزه راه و شهرسازی شهرستان جوین تشکیل دادیم که خوشبختانه تصمیمات خوبی برای بخشی از مشکلات راه های ارتباطی این شهرستان گرفته شد.
وی درباره غیراستانداردبودن جاده های این شهرستان می افزاید: تعریض جاده حکم آباد به سبزوار ، جغتای به برغمد و چند مورد تعریض دیگر نیز در گلوگاه های گردنه خطرناک «بید» به سمت سبزوار، به همت نمایندگی راه و ترابری شهرستان جوین در ماه های اخیر صورت گرفته است و همچنان ادامه دارد.
فرماندار جوین تصریح می کند: وضعیت نامناسب جادهها یکی از مشکلات عمده این شهرستان در مسیر ارتباطی استان خراسان رضوی با خراسان شمالی است که ساماندهی آن ضروری است.سامقانی اضافه می کند: جاده های ارتباطی جوین در شرایطی خطرآفرین است که این شهرستان علاوه بر اتصال دو استان خراسان رضوی و شمالی، یکی از قطب های مهم صنعتی و کشاورزی منطقه به شمار می رود.
وی تصریح می کند: کوهستانی بودن، وجود برخی نواقص زیربنایی و روبنایی، وجود پیچ ها و نیز عرض کم، جاده سبزوار- جوین – اسفراین را به یکی از مسیرهای پرترافیک و پرحادثه تبدیل کرده است. سامقانی اظهار میکند: اجرای طرح دوبانده کردن جاده سبزوار- جوین – اسفراین یکی از مطالبات جدی مردم منطقه بوده است که ساخت بخشی از باند دوم مسیر جادهای سبزوار – اسفراین به طول حدود ۳۰ کیلومتر از مسیر شهرستان سبزوار از سال های پیش آغاز شده است. وی ادامه می دهد: علاوه بر بروز حوادث ترافیکی پرشمار، طی سالهای گذشته بر اثر یک تصادف زنجیرهای در مسیر باریک کنونی سبزوار – اسفراین ۱۴ نفر جان باختند.