استانیشهری

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه؛ هر کیلومتر مترو ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد/ حفاری خط ۳ از باب الجواد ( ع )عبور کرد

کد خبر : 16452

در پایان امسال مسافر در ابتدای بولوار پیروزی پیاده می‌شود و مردم می‌توانند از ابتدای بولوار پیروزی تا انتهای بولوار طبرسی در خط ۲ قطارشهری سفر کنند.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به همراهی خوب دولت با پروژه قطارشهری مشهد، گفت: برای اولین سال، دولت بیش از ۶۰ درصد بدهی اوراق مشارکت خود را در این حوزه پرداخت کرد.
به گزارش صبح مشهد، کیانوش کیامرز با بیان این مطلب، در نشست خبری که در محل ساختمان این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: برای اولین سال، با پیگیری‌های ویژه شهردار مشهد مقدس، دولت بیش از ۶۰ درصد بدهی اوراق مشارکت را پرداخت کرد که اتفاق مهمی بود. در سال ۹۶ نیز دولت قرار بود ۹۱ میلیارد تومان به قطارشهری مشهد اختصاص دهد، که حتی ۱۰ میلیارد بیشتر، یعنی ۱۰۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ پرداخت کرد و سهمی را که تعهد کرده بود به صورت کامل پرداخت نمود.
وی با تاکید بر اینکه امسال تلاش می‌کنیم ردیف بودجه قطارشهری مشهد را افزایش دهیم، بیان کرد: البته با توجه به شرایط اقتصادی موجود، دولت ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای قطارشهری مشهد اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه با همت شهردار مشهد، توانستیم بیست و هشتم اسفندماه سال ۹۶ اوراق مشارکت را به ثبت برسانیم، افزود: تمام تلاشمان بر این بود که از محل اوراق سال ۹۶ استفاده کرده و برای سال ۹۷ نیز از محل اوراق امسال بهره‌‌برداری کنیم.
کیامرز ادامه داد: ۵۰ درصد از بازپرداخت این اوراق با دولت و ۵۰ درصد آن با شهرداری است. همچنین استفاده از سهم بیشتر دولت در ساخت مترو دلیل دیگری است که به استفاده از این اوراق روی آوردیم.
مشهد پیشرو در فروش اوراق مشارکت
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به فروش اوراق مشارکت مشهد، گفت: تهران، قم و اصفهان نیز اوراق مشارکت خود را همزمان با مشهد دریافت کردند. اما هنوز براساس گزارشات نتوانستند این اوراق را به فروش برسانند و تنها شهری که موفق شد تمام اوراق را به فروش برساند، مشهد مقدس بود.
کیامرز در خصوص اولویت خط ۲ قطارشهری بیان کرد: اتمام خط ۲ قطارشهری در اولویت است و با بودجه‌ای که‌ از محل فروش اوراق هفته آینده به دستمان می‌رسد، می‌توانیم بگوییم از برنامه زمانبندی چندان عقب نیستیم.
وی خاطرنشان کرد: در پایان امسال مسافر در ابتدای بولوار پیروزی پیاده می‌شود و مردم می‌توانند از ابتدای بولوار پیروزی تا انتهای بولوار طبرسی در خط ۲ قطارشهری سفر کنند.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه خط ۲ تاکنون ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در حال حاضر۱۴ درصد از برنامه زمانبندی عقب هستیم و این خط تا میدان شریعتی به بهره‌ّبرداری رسیده است.
کیامرز افزود: با توجه به پیشرفت فیزیکی خوب خط ۲، دولت احداث این خط را تا پایان سال ۹۷ تمدید و مجوز قانونی ادامه کار را صادر کرده است.
وی با بیان اینکه قبول داریم که نواقص در قسمت بهره‌برداری شده این خط وجود دارد، گفت: فن‌های تهویه و آسانسورها همچنان نصب نشده اما مهمترین موضوع ایمنی قطار یعنی سیگنالینگ و اطفای حریق دستی است که به صورت کامل نصب شده است. پس بر اساس استاندارها مسافرگیری انجام می‌شود.
۳۰میلیارد تومان نواقص پشت سر خط ۲
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به ۳۰ میلیارد تومان نواقص پشت سر در این خط، گفت: پله برقی در کمرگ است و تا پول نقد ندهیم، آزاد نمی‌شود.
کیامرز با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان جنس در کمرگ وجود دارد، اظهار کرد: پس از آزادسازی ۳ ماه زمان وجود دارد که نوافص برطرف شود که این مهم از ابتدای تیرماه در نظر گرفته شده است. گرچه نواقص جزوی از کار مترو است و همه جای دنیا نیز این مسئله وجود دارد.
وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز خط ۲ رقم ۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای نواقص ویژه در نظر گرفته شده است. گرچه احداث هر خط قطار شهری در حال حاضر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه به دنبال دارد و هر روز نیز این سیستم حمل و نقلی گرانتر می‌شود.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در خصوص وضعیت واگن‌های این خط، گفت: ۵۰ واگن اول در دوره شهردار سابق و ۵۰ واگن دوم در دوره شهردار فعلی تامین و آزاد شد. گرچه بروکراسی موجود در کمرگ، دست و پا گیر شده و از این بابت گله‌مند هستیم.
کیامرز در خصوص باقی مانده ایستگاه‌های این خط نیز، گفت: ۴ ایستگاه الندشت، کوهسنگی، شهید کاوه و ایستگاه سلامت را پیش رو داریم. البته ایستگاه سلامت در اولویت بهره‌برداری نیست.
وی افزود: در حال حاضر هسته مرکزی شهید کاوه اجرایی شده و برای دو ایستگاه دیگر به دنبال سرمایه‌گذار بودیم که چون نتوانستیم سرمایه‌گذار جذب کنیم، کار را شروع کردیم.
فعال شدن ۴ ایستگاه در فاز اول خط ۳
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه در خط ۳ نیز دستگاه حفار نزدیک باب الجواد(ع) مشغول حفاری است، ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر کار تا میدان پانزده خرداد و پایانه مسافربری به پیش رود و از آن سمت یعنی تونل غربی را نیز بتوانیم به ابتدای بولوار امامت متصل کنیم.
کیامرز با بیان اینکه ۴ ایستگاه در فاز اول فعال شده است، افزود:۳ ایستگاه نیز باید وارد مدار اجرایی شود که شامل ایستگاه بسیج، دانش و ۱۵ خرداد است.
وی اظهار کرد: امید است هسته مرکزی این ۷ ایستگاه در فاز یک خط ۳ قطار شهری هرچه سریعتر عملیاتی شود تا برنامه‌های سال‌های آتی دنبال شود.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد اعتبار نیاز برای این منظور را هزار میلیارد تومان دانست و گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان آن از طریق اوراق مشارکت کسب شد و مابقی امید است تا مهرماه با کمک اسناد خزانه اسلامی، صندوق توسعه ملی، شهرداری مشهد، صندوق توسعه ملی و غیره … تامین شود.
کیامرز در خصوص حفاری خط ۳ گفت: ۸ کیلومتر حفاری در این خط صورت گرفته است.در یک جبهه به حرم مطهر رسیدیم و در یک جبهه در نزدیکی پل آموزگار هستیم. امید است در سال ۹۷ نیز بتوانیم ۳ تا ۴ کیلومتر حفاری را ادامه دهیم.
وی با اشاره به اینکه خط ۳ حدود ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: در این خط از نظر فنی و اجرایی هیچ مشکلی در مشهد وجود ندارد و به دلایل مالی کار کمی با تاخیر همراه شده است. در حال حاضر نیز با ۲۰ درصد توان در حال فعالیت هستیم و امید است با اختصاص اوراق مشارکت کار با ظرفیت ۱۰۰ درصد انجام ‌شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: برای سال ۹۷ لایحه در شورای اسلامی شهر مشهد مطرح شد تا هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت خط ۳ برای سال جاری اختصاص یابد. اگر ۵۰۰ میلیارد از این رقم نیز تامین شود، نیز رقم قابل توجه‌ای است.
دغدغه مشهد در خرید واگن
کیامرز با بیان اینکه تا سال ۹۵ تمام واگن‌ها را شهرداری مشهد و قطارشهری مشهد خریداری می‌کرد، توضیح داد: اما با امضای لایحه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور، در حال حاضر واگن‌ها از طریق شهرها خریداری نمی‌شود و این کار توسط وزارت کشور و شورای اقتصاد پیگیری می‌گردد.
وی با تاکید بر اینکه شاید این مهم برای مشهد چندان خوشایند نباشد، گفت: چراکه مشهد سردرمدار پیگیری و خرید واگن‌های خط یک و ۲ است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد خاطر نشان کرد: درست است که وضعیت فوق‌العاده‌ای است اما خوشبختانه شهرداری مشهد لازم نیست پول برای این موضوع اختصاص دهد. تنها قرار است شورای اقتصاد ردیف بودجه از محل فاینانس برای خرید واگن اختصاص دهد. اما اینکه چقدر این مهم عملیاتی شود و دست مشهد را بگیرد، دغدغه مشهد است.
کیامرز با اشاره به برگزاری اولین مناقصه، گفت: ۶۷۰ دستگاه ناوگان برای مترو تهران در این مناقصه مطرح شد و مشهد، اصفهان و قم نیز دارای اولویت دوم است.
وی افزود: در این مناقصه، ۴۷ دستگاه ناوگان برای خط یک و ۱۵۰ واگن خط ۳ قطارشهری در لیست وزارت کشور برای اختصاص قرار دارد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد واگن‌ها را می‌توان در داخل کشور تولید کرد، بیان داشت: همچنین با چین، روسیه و ایتالیا در حال مذاکره هستند تا واگن‌های مورد نیاز تامین شود. البته واگن سازی تهران، واگن سازی پارس و مپنا نیز جوینت‌های اجباری در مناقصات هستند
همراهی آستان قدس در احداث تونل خط ۳
کیامرز با تشکر از حمایت‌های آستان قدس در راه احداث تونل خط ۳ قطار شهری، گفت: حمایت‌های بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی سبب شده امروز به راحتی از حرم مطهر عبور کنیم. اگر این کار در دوره دیگری اجرایی می‌شد، اجازه انجام کار داده نمی‌شد.
وی تاکید کرد: هیچ توقف غیرمجازی نداریم و تنها عملیاتی در دست انجام است که از باب الجواد(ع) بگذریم. این عملیات با هماهنگی آستان قدس است. بنده نیز شخصا ریسک‌ها را پذیرفته و چند جا امضاء دادم. چرا که معتقدم باید برای مشهد کار کرد و ریسک را پذیرفت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن