دانش و فناوری

یکه تازی خبری تلگرام!

کد خبر : 37538

بررسی های تحلیل رسانه و اخبار به کمک هوش مصنوعی، منابعی که مردم خبرها را از آن طریق دنبال می کنند، به دست آورده که در این میان تلگرام برتری محسوسی دارد.

صبح مشهد– در سال‌های اخیر قدرت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در انتشار اخبار به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است به‌طوری‌که علاوه بر کانال های همیشگی مانند مطبوعات و تلویزیون که استفاده های خاص خود را دارد مردم از رسانه های بر خط و شبکه های اجتماعی نیز به عنوان منابع خبری خود استفاده زیادی می کنند که دراین میان آمارها از برتری محسوس تلگرام در رده بندی استفاده خبریِ مردم در میان پلتفرم های شبکه اجتماعی حکایت دارد آمارها چه می گوید و بقیه منابع خبری چیست؟

منبع اصلی دریافت خبر
براساس آمار موجود از میزان بازدید محتوای وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم زلکا (بستر تحلیل رسانه و اخبار به کمک هوش مصنوعی) تلگرام برای مردم فارسی زبان، اصلی‌ترین منبع دریافت خبر است. دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: در ۱۰ دقیقه اول انتشار یک خبر در ۱۰۰ کانال برتر خبری فارسی، به‌طور متوسط شاهد بیش از ۲۰ هزار بازدید مطلب از سمت مخاطبان این کانال‌ها هستیم. تعداد کانال‌های فعال خبری در تلگرام بیش از ۱۳ هزار کانال است که در مقایسه با تعداد ۱۹۵۰ وب‌سایت خبری فارسی، عدد قابل‌توجهی است؛ روزانه بیش از ۲۰۰ هزار مطلب با ماهیت صرفا خبری در این کانال‌های تلگرامی با مجموع بیش از۵/۳میلیارد بازدید منتشر می‌شوند. این آمار نشان می دهد با وجود فیلتر شدن تلگرام مردم با استفاده از فیلتر شکن در این شبکه اجتماعی حضور دارند و از آن به عنوان اصلی ترین منبع خبری استفاده می کنند.به تازگی هم خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته بود : آمار کاربران فارسی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر توسط مرکز پژوهشی بتا احصا شده است که بر اساس آن تلگرام، اینستاگرام و توئیتربه ترتیب بین مردم محبوب تر و پراستفاده تر هستند.بر اساس این بررسی مشخص شد که تلگرام بیش از ۴۹ میلیون کاربر ایرانی دارد.این بستر اکنون بیش از ۲ میلیون کانال دارد که در طول سال بیش از ۵۰۰ میلیون پست منتشر می کنند.این تعداد پست در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد نمایش به خود اختصاص می دهد که این نشانگر آن است که هنوز تلگرام به عنوان پیام رسان مورد توجه کاربران ایرانی بوده و برای آن ها پرکاربرد است.

منابع بعدی خبری
بعد از تلگرام ،مردم به سراغ وب سایت های خبری و توئیتر می روند که به ترتیب در جایگاه دوم و سوم به عنوان منبع دریافت خبر توسط کاربران قرار دارند. براساس آمار زلکا، با این که تلگرام منبع اصلی دریافت اخبار توسط مردم است، اما بسیاری از اخبار مخصوصا اخبار حوادث و لحظه‌ای از توئیتر به تلگرام، اینستاگرام و سایت‌های خبری راه پیدا می‌کنند. این اتفاق هم بیشتر به این دلیل رخ می دهد که تعداد مسئولان و خبرنگاران حاضر در توئیتر نسبت به مردم عادی بیشتر است و تعداد دو میلیون عضو ایرانی در این پیام رسان نسبت به ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام خود گواه این ادعاست.

اینستاگرام و اپلیکیشن های خبری در رتبه های آخر
شاید حضور میلیون ها نفر در اینستاگرام این شائبه را به وجود آورده که اینستاگرام هم نقش مهمی به عنوان منبع خبری در میان مردم داشته باشد اما انتشار اخبار در اینستاگرام به‌دلیل ماهیت تصویری‌‌اش، سرعت پایینی دارد. در ادامه اپلیکیشن‌های خبری، آخرین رتبه را از نظر اقبال مردم به دلیل دریافت اخبار و اطلاعات، کسب می‌کند که این نبودِ استقبال، به دلیل نفوذ پایین این نوع رسانه در جامعه است.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن