مدیرکل راهآهن استان خراسانرضوی گفت: مقصد ۵۰ درصد قطارهای کشور مشهد است و رتبه اول جابهجایی مسافران ریلی کشور را داشتهایم.
به گزارش صبح مشهد، محمدحسین ضیاییمهر ظهر امروز در نشست خبری خود در محل اداره کل راه آهن خراسان رضوی اظهار داشت: در بخش حمل و نقل ریلی خطوط ۲۵۰۰ کیلومتری ریلی در خراسان را داریم که با این شاخص، سهم ویژهای از حمل و نقل ریلی کشور متعلق به استان با ۲۷ شهر و مرکز استان هست، همچنین مقصد ۵۰ درصد قطارهای کشور مشهد است و رتبه اول جابهجایی مسافران ریلی کشور را داشتهایم.
وی افزود: در بخش جابهجایی مسافر در ۹ ماهه نخست امسال ۹ میلیون و ۳۶۰ هزار مسافر را در مسیرهای ریلی مشهد و دیگر شهرها داشتیم و که رشدی ۷ درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل داشته است و تعداد قطارهای کرج، زنجان و تبریز به مشهد هم افزایش یافته است و قطار همدان به مشهد هم اضافه شد.
مدیرکل راهآهن خراسان رضوی با اشاره به جوان شدن ناوگان ریلی استان و کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ناوگان مسافری ریلی با عمر بالای ۴۵ سال در کشور نداریم و متوسط عمر ناوگان کشوری ۲۹٫۵ سال بوده و مسیرهای منتهی به مشهد ۲۴ سال بوده و ۵٫۵ سال از میانگین کشوری جوانتر است.
ضیاییمهر تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۹۶ درصد قطارها طبق ساعت درج شده در بلیت حرکت کردهاند و تنها ۴ درصد با تاخیر همراه بود و متوسط زمان تاخیر در حرکت ۴۰ ثانیه و تاخیر ورود به مشهد هم ۲۷ درصد کاهش داشته است که به نسبت سال قبل کاهش ۲۱ درصدی داشته است.
وی با اشاره به خدماترسانی ویژه به زائران عتبات عالیات، تاکید کرد: برای اینکه بستر مناسبی برای زائران عتبات عالیات در مسیر مشهد به کربلا فراهم شود جلساتی با مسئولان راهآهن، سازمان حج و زیارت، استانداری و شرکتهای کارگزاری زیارتی، شرکتهای حمل و نقل ریلی داشتهایم و از مشهد تا شلمچه را میبریم و از بصره تا کربلا هم با حمل و نقل ریلی عراق است و راهآهن ایران تا نقطه صفر مرزی شلمچه خط ریلی دارد و این فاصله ۳۲ کیلومتری شلمچه تا بصره در خاک عراق است که اگر ریلگذاری شود و به خط ریلی ایران متصل شود امکان حرکت مستقیم با یک قطار از مبدا تا مقصد برای قطارهای ایران و عراق فراهم میشود.
مدیرکل راهآهن خراسان رضوی با اشاره به اینکه در بخش ترانزیتی هم ۸۰ درصد ترانزیت ریلی کشور در ۹ ماهه نخست امسال در خراسان رضوی بوده است، بیان کرد: در این حوزه هم استان جایگاه ویژهای دارد و در بخش قطارهای باری داخلی رشدی ۵۰ درصدی را در جابهجاییها داشته و بیش از ۲ میلیون و هشتصد هزار تن بار با ۴۵۰۰ دستگاه واگن جابهجا شده و در بخش قطارهای باری بینالمللی هم رشدی ۲۲ درصدی داشته و بیش از ۱٫۵ میلیون تن جابهجایی بار را با ۳۳۷۵ دستگاه واگن به خارج از کشور داشتهایم و ۹۳ درصد بار حمل و نقل ریلی در مسیر سرخس به بندرعباس و ۸۰ درصد سهم ترانزیتی کشور از مسیر سرخس صورت گرفته و هیچگونه کمبودی هم در بحث واگن نداریم.
ضیاییمهر گفت: توسعه قطارهای حومهای در دستور کار راهآهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و در برنامه ششم توسعه راهاندازی شرکت حمل و نقل توسعهای قطارهای حومهای در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر در خراسان رضوی قطارهای حومهای مشهد-نیشابور و مشهد-سرخس و مشهد-جغتای و بلعکس فعال است و هر شهری که به ریل متصل شود قطار حومهایاش فعال میشود و قطار حومهای مشهد-فریمان هم راهاندازی میشود و برنامه قطارهای مشهد-بینالود و مشهد-گلبهار در برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت بوده که متولیانش مسئولان شهرهای جدید هستند.
وی افزود: یکی از صحبتها و پیگیریهای مکرر در سالهای اخیر در بحث آخرین وضعیت خط ریلی مشهد-گرگان بود و در این رابطه مسئولان متولی آن در وزارت راه و شهرسازی و شرکت اجراکننده طرح باید پاسخگو باشند و راهآهن وظیفه جابهجایی را برعهده دارد و از هر زمان که این خط راهاندازی شود قطار مشهد-گرگان و بلعکس هم فعال میشود.