هویت مشهد

استفاده از ظرفیت گردشگری زیارت برای اقامت طولانی‌تر زائران

کد خبر : 64222

شهردار مشهد گفت: هدف از ایجاد شرکت گردشگری شهرداری مشهد، ساماندهی خدمات به زائران و گردشگران در حوزه زیارت، سلامت و فرهنگ رضوی است تا ضمن افزایش کیفیت خدمت‌رسانی، اقامت زائران در مشهد نیز طولانی‌تر شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف در حاشیه آیین رونمایی از اکوسیستم گردشگری «زیوان» و سامانه فروش بلیت و رزواسیون شرکت توسعه گردشگری شهرداری مشهد، اظهار کرد: امروز اتفاق خوبی رقم خورده است. چند سالی است که شرکت گردشگری شهرداری مشهد تأسیس شده و پیش از آن با عنوان مؤسسه گردشگری «هفت حوض» فعالیت می‌کرد که در دوره ششم مدیریت شهری به شرکت گردشگری شهرداری مشهد تبدیل شد. این تغییر ساختار یکی از اتفاقات مثبت در راستای توسعه فعالیت‌های گردشگری شهر بوده است.

وی ادامه داد: تکالیف مشخصی برای این شرکت در نظر گرفته‌ایم تا در مسیر ارائه خدمات مناسب به زائران و مجاوران به‌ویژه در حوزه گردشگری زیارت، گردشگری سلامت و نیز موضوعات تاریخی مشهد و مناطق پیرامونی آن گام بردارد. هدف ما ارائه خدمات فرهنگی با رویکرد رضوی و تأمین امکانات ارزنده و ارزان‌قیمت برای زائران و مجاوران است.

شهردار مشهد با تأکید بر اینکه محور اصلی گردشگری در مشهد، زیارت بارگاه منور امام رضا(علیه السلام ) است، افزود: حتی افرادی که شاید هدف اولیه‌شان زیارت نباشد، معمولاً در زمان حضور در مشهد به زیارت مشرف می‌شوند. جالب است که حتی مهمانان خارجی غیرمسلمان نیز یکی از درخواست‌هایشان بازدید از حرم مطهر رضوی است. این ویژگی خاص، مشهد را به یکی از معدود شهرهایی تبدیل کرده که بدون تبلیغات گسترده، جذب‌کننده گردشگر و زائر است.

قلندرشریف با اشاره به آمار زائران مشهد تصریح کرد: سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر داخلی به مشهد سفر می‌کنند؛ به‌عبارتی هر سه سال یک‌بار جمعیت کل ایران به مشهد می‌آید. همچنین در هر سال بسته به شرایط کشور، بین چهار تا هفت میلیون زائر خارجی نیز به مشهد سفر می‌کنند. افزون بر این، بیش از نیمی از گردشگران خارجی که وارد ایران می‌شوند، حداقل یک‌بار از مشهد دیدن می‌کنند.

وی ادامه داد: این ظرفیت عظیم فرصتی ارزشمند است که باید برای افزایش مدت اقامت زائران و رونق اقتصادی شهر از آن بهره ببریم. ازهمین‌رو، شرکت گردشگری شهرداری مأموریت یافته است تا در همکاری با اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه زیارت، خدمات گردشگری را ساماندهی کند تا زائران و گردشگران بدون تجربه خاطرات تلخ، از خدمات مطلوبی برخوردار شوند.

شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رونمایی از اکوسیستم گردشگری «زیوان» گفت: نام «زیوان» که مخفف «زیارت» و «ایران» است، عنوانی شایسته برای حرکتی نو در عرصه گردشگری شهر است. این اکوسیستم می‌تواند بستری برای اقدامات نوآورانه در حوزه گردشگری و زیارت باشد تا در ذیل فعالیت‌های شرکت گردشگری شهرداری، خدمات باکیفیت‌تری به زائران ارائه شود و خاطرات خوش و ماندگارتری از مشهد در ذهن آنان باقی بماند.

قلندرشریف افزود: یکی از اهداف ما در این مسیر، افزایش زمان اقامت زائران در مشهد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع گردشگری شهر در کنار زیارت است. همچنین سامانه فروش بلیت و رزواسیون شرکت توسعه گردشگری نیز در همین راستا راه‌اندازی شده تا فرآیند سفر و اقامت برای زائران و گردشگران تسهیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما صرفاً راه‌اندازی سامانه نیست؛ بلکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری مشهد برای عموم شهروندان است. در آینده نیز امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی، شرکت هواپیمایی «زیوان ایر» را به‌عنوان برند گردشگری مشهد راه‌اندازی کنیم تا خدمات این مجموعه تکمیل شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن