اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاس ملی میزبانی ایرانی اسلامی مطرح کرد: مشهد پایلوت کشور در گردشگری و سوغات فرهنگی زائر/ به هر قیمتی در برجام نمی‌مانیم!

کد خبر : 16300

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشهد پایلوت اصلی کشور در حوزه گردشگری و سوغات فرهنگی زائر است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر علی آقامحمدی شامگاه چهارشنبه در چهارمین اجلاس ملی میزبانی ایرانی اسلامی، اظهار داشت: ما در هر حرکتی سردارانی داریم و یکی از آن‌ها حرکت در حوزه اقتصاد بوده که مسئولیت آن با بخش خصوصی است و در ایران از مجموع جمعیت شاغلان ۳۹ درصد کارکنان بخش خصوصی، ۲۳ درصد بخش دولتی، ۳۰ درصد مشاغل کوچک، ۶٫۵ درصد کارفرما بوده و ۱٫۵ درصد هم درآمدزای بدون کار هستند.

وی افزود: باید نمونه‌های موفق را تکثیر کنیم و بی‌شک در دوران تحریم و سختی‌ها راه پیشرفت باز است و کسانی که کوتاهی دارند به واقع خیانت می‌کنند و نباید در همه چیز دیگران را مقصر بدانیم و باید از ذخایر موجود به‌خوبی بهره‌برداری کنیم تا در چشم‌اندازهای تعریف شده اول آسیا و منطقه باشیم.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه در بحث گردشگری و سوغات فرهنگی زائر پایلوت اصلی مشهد بوده، خاطرنشان کرد: در طول سال همه روزه و به‌ویژه در زمان‌های خاص و پرسفر سال شاهد حضور جمعیت میلیونی زائران و گردشگران از داخل و خارج کشور در این شهر مقدس هستیم و معتقدیم که هرگروه باید به بهترین نحو ممکن وظیفه خود را انجام دهند و آستان قدس رضوی هم باید خدمتی ویژه در مسیر خدمت به زائر انجام دهد و نباید در این رابطه از دولت و وزارتخانه خاصی توقع داشته باشیم.

آقامحمدی با اشاره به اینکه در کشور سه ثروت طبیعی، تولیدی و ناملموس داریم، تصریح کرد: مشهد فرصت‌های تاریخی خوبی را دارد و با بیش از ۳۰ میلیون زائری که در طول سال دارد در حوزه‌های مختلف پیشتاز بوده و معتقدیم که این الگوهای موفق باید ترویج یابد و این مهم در چهارمین اجلاس ملی میزبانی ایرانی اسلامی به‌خوبی معرفی شد؛ همچنین معتقدیم که باید نگاهی بلندگرایانه داشته باشیم و منشاهای فرهنگی را باید ترویج دهیم و معتقدیم که اقتصاد هم بر فرهنگ تاثیر دارد و شعار امسال بر همین نکته تاکید دارد و باید همه ما حامی مصرف کالای ایرانی باشیم و با اقدام غلط کاری نکنیم که توانمان پایین آید و از بین برود.

وی با بیان اینکه اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در خروج از برجام باید به‌طور جد در مجامع بین‌المللی و اتحادیه اروپا رسیدگی شود، تاکید کرد: در بحث جدایی آمریکا از برجام خیانت آشکار ترامپ را شاهد بودیم و معتقدیم که دودش در چشم خودش می‌رود و اگر برجام پس از عهدشکنی برایمان منفعت داشته باشد می‌مانیم در غیر این صورت توجیهی و صلاحیتی بر ماندن ایران در برجام نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما به هر قیمتی در برجام نمی‌مانیم، بیان کرد: ما بهترین تصمیم را در جهت منافع ایران خواهیم گرفت و قطعاً لحاظ نکردن ایران به عنوان قدرت منطقه به ضرر اروپایی‌ها است و تنها در صورتی موافق ادامه برجام هستیم که منافع ایران مد نظر باشد.

آقامحمدی گفت: طالبان در همسایگی خراسان جرات نفوذ به خاک ایران پیدا نکرد و داعش هم جرات چنین اقدامی را نخواهد داشت، داعشی که تحریک‌شده و تقویت‌شده از سوی آمریکا بوده و اسرائیل هم به عنوان بزرگترین حامی آمریکا جنایات زیادی را در منطقه به‌ویژه فلسطین اشغالی دارد، اما قدرت تمامی آن‌ها به قدرت جمهوری اسلامی نمی‌رسد.

وی افزود: سرمایه ناملموس یعنی ارتباط، اعتماد، باهم کارکردن و زنجیره‌ای کارکردن، چیزی که در ایران به شدت ضعیف بوده و همیشه رکوردها در قیمت‌ها شکسته می‌شود، اما معتقدیم که نگاه به حوزه‌هایی همچون صنعت نباید یک نگاه مقطعی باشد و اگر می‌خواهیم جلوی ضرر تولیدکنندگان را بگیریم باید در مبادی مرزی جلوی دلالان، سودجویان و قاچاقیان بایستیم.

حمایت از کالای ایرانی نباید تنها در حد شعار باشد

در ادامه این اجلاس رایزن همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بنیاد مطالعات آسیایی یونسکو و دبیرکل طرح ملی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی، اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی نباید تنها در حد شعار باشد و باید در عمل حامی کالای ایرانی در تولید و مصرف باشیم و حتی باید زمینه رشد مصرف کالای مطلوب و باکیفیت ایرانی را در دیگر کشورها فراهم کنیم.

علی مختاری افزود: این اجلاس با هدف توسعه گردشگری خراسان رضوی و شهر مشهد معرفی نقش تولید، صنعت، کشاورزی و سوغات فرهنگی زائر برگزار شده است و وقتی که صحبت از میزبانی می‌شود الزاماً نگاهمان نباید تنها در حد تشریفات باشد، میزبانی یک پروسه بوده و نه یک پروژه و ابتدا و انتهای آن قابل رصدکردن نیست و اولین استارت میزبانی نقش مُهری است که سرکونسول ایران در کشور مبدا می‌زند.

وی با بیان اینکه در میزبانی شایسته ایرانی‌ها میراث فرهنگی، اصناف، صنایع، حمل‌ و نقل، هتلداران، رستوران‌داران و دیگر مجموعه‌ها در آن نقش دارند، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا سال ۲۰۲۸ و در مدت ۱۰ سالی که نام و عنوان مشهد ۲۰۱۷ تمدید شده است بتوانیم به‌خوبی در مسیر معرفی فرهنگ ملی میزبانی ایرانی اسلامی گام برداریم و به عنوان رایزن همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بنیاد مطالعات آسیایی یونسکو اطلاعات علمی و آموزشی را در جهت معرفی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی به دیگر تبلیغ می‌کنیم.

مختاری تصریح کرد: ظرفیت عظیم زائران حضرت رضا(ع) در شهر مقدس مشهد می‌تواند زمینه‌های رشد اقتصادی را برای این شهر به ارمغان آورد و این مهم مستلزم آن است که ضمن جذب زائران از اقصی نقاط جهان، با تکریم و بزرگ نگه‌داشتنشان و منزلتشان، زمینه ماندگاری بیشترشان را فراهم آوریم.

وی تاکید کرد: این مهم محقق نخواهد شد مگر با بسیج تمام نیروها و امکانات در جهت آگاهی بخشی و آموزش هرچه بیشتر شهروندان و تمام ذینفعانی که می‌توانند در این مهم ایفای نقش نمایند و از این رو طرح ملی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی با پشتوانه برگزاری چند دوره گذشته اجلاسیه‌های میزبانی ایرانی اسلامی شکل گرفت و با بحث و بررسی و تبادل نظر علمی و دانشگاهی در بین اساتید، فرهیختگان و مسئولان استانی و شهری به بار نشست.

۷۵ درصد هزینه‌های یک تولیدکننده صرف مسائل بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی می‌شود

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران اظهار داشت: مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌های اخیر بر حمایت از کارگر و تولیدکننده ایرانی داشتند و امسال را هم به نام حمایت از کالای ایرانی انتخاب کردند و توجه ویژه ایشان به فعالان بخش تولید و صنعت تشکر می‌کنم و در سوی مقابل از کوتاهی مسئولان که این سخنان را تنها در حد شعار بیان کرده‌اند و به واقع در عمل چیزی دیده نشده است گلایه‌مند هستم.

رضا حمیدی افزود: اگر این روند نامطلوب فعلی که مشکلات زیادی برای تولیدکننده ایجاد کرده است ادامه یابد صنعت و صنعتگر کشور را فلج خواهیم کرد و ۷۵ درصد هزینه‌های یک تولیدکننده و کارآفرین صرف مسائل بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه توریسم از اهمیت بسیاری برخوردار است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر استفاده ویژه و حداکثری از ظرفیت‌های گردشگردی تاکید کرده‌اند و در اهداف سند چشم‌انداز توسعه باید تا سال ۱۴۰۴ به درآمد ۳۰ هزار میلیارد دلاری برسیم، چیزی که با روند فعلی و کوتاهی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان به آن خوشبین نیستیم و توسعه صنعت توریسم باید مستقل باشد و نگاهمان در امر درآمدزایی نباید تنها به نفت باشد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران خاطر نشان کرد: در اروپا درآمد حاصل توریست معادل ۱۰ درصد هزینه‌ها بوده و باید درآمد توریستی کشور را جایگزین درآمد نفتی کنیم و امروز در بحث توریست‌پروری و میزبانی شایسته از مهمانان داخلی و خارجی نباید ذره‌ای کوتاهی کنیم.

عدم ثبات نرخ ارز مشکلات زیادی را به وجود آورده است

حمیدی بیان داشت: عدم ثبات نرخ ارز مشکلات زیادی ایجاد کرده و باید با یک‌تدبیر و مدیریت درست در مسیر ثبات نرخ ارز گام برداریم و بی‌شک وضعیت کنونی برجام هم در این رابطه بی‌تاثیر نبوده است و معتقدیم کاری که ترامپ می‌کند اگر بهتر از کار صدام نباشد بدتر از آن نیست و باید قدرت خودمان را همچون حوزه نظامی در حوزه اقتصادی هم داشته باشیم و نگاهمان در مسیر پیشرفت تنها به برجام و مسائل مربوط به آن نباشد.

گفتنی است؛ در این اجلاس ملی از تمبر رضا حمیدی به عنوان یکی از تولیدکنندگان کالای ایرانی رونمایی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن