یادداشت روز

در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران 

کد خبر : 62164

نویسنده: (دکتر حسین رضائی، فعال حوزه گردشگری و فرهنگی)

صبح مشهد- صنعت گردشگری،  دنیایی جذاب و بی پایان است که هر لحظه تجربیات لذت بخش تازه ای برای مخاطب به ارمغان می آورد که از آموختن آن هرگز خسته نمیشود،  از این رو فراهم‌آوردن محیطی برای تعامل با فعالان این عرصه و بهره برداری از تجربیات و شنیدن کلام مخاطبین و علاقمندان به سفر و معرفی محصولات گردشگری و آشنایی با جاذبه های برجسته شهری و کشور از مهمترین عوامل برگزاری نمایشگاه است.

از سال ۱۳۸۶ تاکنون ۱۷ رویداد مهم در این حوزه هر ساله چشم نواز علاقمندان به این صنعت بوده است و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در شرایطی هیجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران را کلید زد که همه توان خود را بکار برده و با کمک بخش خصوصی،  علاوه بر ایجاد فضائی مفرح،  سعی در معرفی جاذبه های توریستی، تاریخی، آداب و رسوم فرهنگی مردم را دارد و یک فرصت مغتنم برای ارتباط رو در رو و حقیقی گردشگر ها و تامین کننده هاست.

در این نمایشگاه مخاطب با انواع ؛تجهیزات سفر، کمپینگ،خدمات خودرویی، گردشگری الکترونیک،  هتل ها و دهکده های توریستی،  صنایع دستی و هنری، آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی، دریایی، زمینی، ریلی،  پایانه های مسافری، گردشگری زیارتی، سلامت،  ورزشی،  اکو توریسم،  بانک و بیمه ها،  آموزشگاه های مرتبط،  مناطق آزاد، نشریات تخصصی، موزه ها و کاخ موزه ها،  گروه های نمایشی و موسیقی محلی و…… آشنا میشوند و در حدود ۵۰هزار متر مربع فضای مفید با ۲۰سالن از ۲۳الی ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۳ در نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان علاقمندان به این صنعت است.

صرف نظر از حضور ۸ هیئت خارجی و اینفلوئنسر های آمریکایی، پاکستانی، کنیایی، بنگلادشی و زیمبابوه که بدعوت ما آمدند و ۱۲کشوری که ۳۹۵ متر فضای نمایشگاه را برای معرفی جذابیت های کشور خود در نظرگرفته اند،  کمتر اثری از حضور خارجیان علاقمند و توریست های بین‌المللی برای بازدید از این نمایشگاه میتوان دید و کمترعلاقمندان به این صنعت از اقصی نقاط دنیا خود را به این رویداد فرهنگی رسانده اند لذا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در شرایط فعلی بایستی همه توان خود و بخش های جانبی را بر محور شناسایی و پروپاگاندا این صنعت در این فرصت کم قرار دهد از همه پتانسیل های تبلیغی کشور و بین‌المللی برای شناساندن این رویداد استفاده نماید.

شاید این هجدهمین گردهمایی فرهنگی بتواند برای سال ۱۴۰۴ نقطه تاثیرگذار باشد و در حالیکه مابه نوروز و ایام ماه مبارک رمضان نزدیک میشویم،  انتظار است استانهای زائر پذیر که با حضور این نوع مسافر رونقی دارند خود را آماده تر نشان دهند، و در این نمایشگاه، با ارائه بسته های حمایتی نگرانی مسافرت به این استان ها را برطرف کنند، بسیاری از مردم شریف ایران طبق سنوات گذشته تمایل دارند نوروز ۱۴۰۴ را در بارگاه مقدس رضوی یا قم یا شیراز و یا سایر امامزادگان واجب التعظیم باشند که با استعانت از حضور در این مکان های معنوی،  حلاوت زیارت را در طول سال و.در همه ابعاد زندگی حس کنند.

گرانی بلیط هواپیما،

نایابی بلیط قطار

شلوغی ترمینال های مسافربری

خدمات خودرویی کم مسئولیت

جاده های که هنوز نقاط حادثه خیز دارند

دغدغه های مسافران و گردشگرانی است که مسیرهای هوایی، زمینی، ریلی را برای سفر کوتاه خود انتخاب میکنند.

و انتظار است در این نمایشگاه با برنامه ریزی ادارات کل این دغدغه ها برطرف شود، گر چه برنامه ریزی هایی برای سفر ارزان توسط معاونت گردشگری انجام شده و مالیات از برخی هتل های کم ستاره برداشته شده وحتی مسائل ترافیکی نیز در این نمایشگاه واکاوی میشود،  اما توجه ستادهای خدمات سفر را به این نکته معطوف میدارم که گرانی ارزاق و خدمات، کم کم  سفر رااز سبد هزینه خانوار حذف میکند، وقطعا  کنترل این هزینه ها در محل های اقامتی مسافرین یک نیاز عمومی است.

این نکته را نباید فراموش کنیم که با هر حرکت ارز و پول خارجی بسمت بالا،  قیمت سفر تغییر  و علاقمندان به سفر را مجبور به عقب نشینی میکند،  در یک کلام اگر دولت میخواهد گردشگری داخلی،  بتواند عقب ماندگی این صنعت را جبران نماید،بایستی پاشنه را بالا کشیده و قیمت ها را کنترل نماید چون افسار گسیختگی قیمت ها ((لذت)) سفر را از بین می‌برد.

به هوش باشیم با کنترل اثرات تخریبی این صنعت،  زحمات غرفه داران،  غرفه سازان، و صنعت نمایشگاهی و عوامل وزارتخانه را ارج نهیم.

بهمن ۱۴۰۳ تهران

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن