اسلاید شواقتصادی

در سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق کشور بیان شد

  کریدورهایی که اعتبار ندارند!

کد خبر : 60868

سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق کشور با حضور آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از مدیران دولتی و خصوصی استان‌های شرقی کشور برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط ستاد خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان و  نمایشگاه فرصت های سرمایه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد ” مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار “اظهارداشت:طرح توسعه محور شرق، یکی از دلایل اساسی بوجود آمدن منطقه آزاد چابهار بود. همافزایی و تعالی برنامه‌های تجاری مثلث لجستیکی چابهار، مشهد، تبریز و تمام مناطق آزاد و ویژه در این منطقه موضوع اصلی این نشست‌ها است.

دکتر حمیرا ریگی افزود: زیر بنای تحولات سیاسی در ایران با اقتصاد است .لذا وقتی امنیت بین المللی می شود که اقتصاد بین المللی شود .

دبیر کارگروه هماهنگی توسعه شرق، اعلام‌ کرد : امروز ما با حداقل ظرفیت ۲۰ میلیون تن ترانزیت آسیای میانه به افغانستان از طریق چابهار مواجه هستیم که حامد صالحی ادامه داد:توان تأمین زیرساخت‌هایش را نداریم. انجمن کارفرمایی بخش خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش‌های توسعه و بهره‌برداری کریدور شرق را دارد. متاسفانه کریدورها در کشور ما مسئول مستقیم ندارد.”

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، اعلام کرد: پتانسیل ایجاد کارگروه مرکزی توسعه کریدور شرق به مرکزیت استان خراسان رضوی وجود دارد.
محمود سیادت اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود ریاست این کارگروه به صورت دوره‌های دوساله بین استانداران استان‌های شرقی گردش کند.

وی یادآور شد:  برای توسعه این کریدور، انگیزه‌های بسیاری از سمت افغانستان وجود دارد اما بطور قطع معطل نمی‌مانند. در هر بازه زمانی کوتاه یک ایده و یک مسیر جدید درحال ایجاد است و ما بدلیل تحریم‌های داخلی و خارجی، از این مسیرها جا می‌مانیم.

معاون هماهنگی استان خراسان جنوبی گفت : نیاز به اعتبارات ملی برای پروژه کریدور شرق، نوسازی ناوگان باری و توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی ضرورت دارد.  جعفری تاکید کرد: اعتبار ویژه برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی کریدور ها لازم است. برای مثال پروژه راه آهن چابهار، نیشابور، مشهد که اعتبار پروژه در حال حاضر جابجا شده و از اولویت خارج شده است.

وی ادامه داد:  درمورد توسعه کریدورها صحبت می‌شود اما مشکل سوخت کامیون دارها همچنان پابرجاست و نمی‌گذارد پروژه بازدهی داشته باشد. همدلی استان های شرقی رکن اصلی به ثمر رسیدن طرح توسعه کریدور شرق است.

معاون هماهنگی استان خراسان رضوی، اظهار داشت: برای تأمین زیرساخت‌های حمل و نقلی، بخش خصوصی و سرمایه مردمی را پای کار بیاوریم.
نوری زاده ادامه داد: با تکیه بر اعتبارات محدود دولت، انجام این امر مهم مدت‌ها طول خواهد کشید. گمرک سرخس نقطه عطف اتصال به حوزه CIS است و باتوجه به اینکه کشورهایی مصرف‌گرا هستند و بازارهایشان به شدت برای صادرات کالای ایرانی مناسب است، منطقه سرخس نیازمند توجه ویژه است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: “پیشرفت های لجستیکی خوبی انجام شده اما تنها حلقه مفقوده ابر پروژه توسعه کریدور شرق، تخصیص اعتبار است.

ایوب کردافزود: اگر به توصیه رهبری نبود، پروژه تا همین مقدار هم پیش نمی‌رفت. برای مثال در بخش جاده‌ای، ۱۰۹۵ کیلومتر مسافت شمال به جنوب است و ۹۵۵ کیلومتر تبدیل به جاده شده که یکی از ده پروژه مهم راه در کشور است .

وی یادآور شد: ادامه پیشرفت همین پروژه هم منوط به تخصیص اعتبار است. لازم است این پروژه از هرمنبعی که ممکن است تأمین اعتبار شود تا این امر مهم انجام شود.

ایوب کرد بیان داشت:کریدور زاهدان به مشهد، ۲۳ قطعه است و به پیمانکاران سپرده شده و همچنان درگیر مشکل اعتباری است. همچنین توسعه ناوگان و توسعه پایانه‌های ترانزیتی دو نیاز اصلی برای تکمیل توسعه این کریدور است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان، گفت: ما در گمرکات کشور با ضعف شدید نیروی انسانی مواجه هستیم.

محمدعلی خاشی تاکید کرد: توسعه کریدور شرق، نیاز به احیا نیرو دارد. شبانه روزی شدن گمرکات که توصیه رییس جمهور شهید بود، نیاز به افزایش نیرو در دارد و همچنان به ما مجوز استخدام نمی‌دهند.

پوراحمدی ، مدیر اجرایی منطقه آزاد سرخس و دوغارون گفت:  لزوم کاهش هزینه‌های بروکراسی حوزه حمل و نقل ضرورت است.

علیپور، رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه دوغارون، تصریح کرد: افزایش بی‌رویه پرسنل دستگاه‌های دولتی، باعث می‌شود سخت‌گیری‌های بیش از حدی از سمت گمرک و دولت اعمال شود.  از این رو مدیریت واحد نیاز است.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، با تأکید بر اهمیت همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی، بیان داشت: این جمعی که بدون اجبار و الزام قانونی دور هم جمع شده‌اند، دغدغه عظیمی که دارند بسیار ارزشمند است.

حسن آقا محمدی اضافه کرد: جمع کردن ارکان صادرات کشور دور یک میز و توسعه مسیرهای ترانزیتی کشور، کار بسیار بزرگی است. بدون شک باید مردم را پای کار بیاورید.  وی اعلام کرد: تغییر روش با بخشنامه حل نمی‌شود. همین نشست‌ها نیاز است سازماندهی شود و در قالب یک دبیرخانه چارچوب‌بندی شده، شفاف باشد.

آقا محمدی توضیح داد: رهبری یازده میلیارد دلار برای حل مسائل این‌چنینی تخصیص داده اند. جا دارد برای گرفتن اعتبارات از همین محل، پیگیری‌ها را انجام دهید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن