اقتصادی

دراجلاس توسعه صادرات ایده آل مطرح شد:

روند روبه رشد مبادلات تجاری بین ایران و ترکمنستان

کد خبر : 60822

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: سال ۱۴۰۲ مبالادت تجاری بین ایران و ترکمنستان ۴۸۰میلیون دلار بوده که ۴۴۰میلیون دلار صادرات و حدود ۴۰میلیون دلار واردات به کشوربوده است و باتوجه حضور هیات های تجاری این عدد در سال ۱۴۰۳ افزایش قابل توجهی خواهد داشت

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری اجلاس توسعه صادرات ایده آل ،در حاشیه اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، هشتمین اجلاس بین المللی توسعه صادرات ایده آل صبح امروز با حضور هیات های تجاری افغانستان و ترکمنستان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان در محل سالن همایش های نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد.

در حاشیه این مراسم رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد: فصل های جدیدی در اتاق مشترک داشته ایم که معرفی کالاها و خدمات کشور به شکل نوین باشد و یکی از این شکل های نوین همین نمایشگاه است.

رمضان بهرامی ادامه داد: اکسپو تاثیر بسیار زیادی در مراودات تجاری دارد. برای تعاملات تجاری با ترکمنستان، خراسان رضوی از ظرفیت ویژه ای برخوردار است و هدف آمدن تجار و بازرگانانی است که بتوانند با واحدهای تولیدی ارتباط برقرار کنند و ما باید بستر معرفی این دو گروه به یکدیگر را فراهم کنیم و باید تاکید کرد رسانه در این زمینه رسالت بسیار مهمی دارد. ما پیش از اینکه ما به یک موضوع اقتصادی فکر کنیم باید مباحث ارتباطات سیاسی در اولویت باشد  و امروز انتظار داریم تا رسانه در کنار اتاق مشترک ایران و ترکمنستان به معرفی توانمندی های کشور به ویژه خراسان رضوی بپردازد.

وی افزود: تنها به دنبال این نیستیم تا صادرات به ترکمنستان افزایش پیدا کند بلکه به دنبال تحقق مبادلات تجاری هستیم که ارزشمندتر از هر مساله دیگر است. وقتی مبادلات تجاری باشد هر کشوری به هدف خود می رسد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان ضمن اشاره به حضور ۸۰ نفر از تجار و بازرگانان به نام ترکمنستانی در نمایشگاه اکسپو مشهد گفت: چند گروه نیاز خاص در ترکمنستان وجود دارد که شامل مواد غذایی، صنایع فلزی، صنایع معدنی، لجستیک، مبلمان شهری و ساختمانی است که در این زمینه تلاش کردیم تجار و بازرگانانی را دعوت کنیم که با ترکیب فضای کسب و کار استان در تعامل باشند.

بهرامی ادامه داد: برای سرمایه گذاری مشترک باید بستری آماده داشته شود که در این مورد باید پرسید چه اتفاقی افتاده است و چه خدمات و تسهیلات بانکی، بیمه ای و مالیاتی برای تجار و بازرگانان داده می شود تا رونق صادرات تجاری ایجاد شود. دولت چهاردهم در این زمینه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی را شروع کرده است و اگر بخواهیم در زمینه سرمایه گذاری صحبت کنیم باید گفت منطقه سرخس با سی سال قدمت و سابقه می تواند بازار ۲۵۰ میلیون نفری همسایه های شمالی را پوشش دهد و نباید از آن غافل شد.

وی در تشریح بازار ترکمنستان برای تجار ایرانی تشریح کرد: در طی پنج سال گذشته صادرات سیسنوسی داشته ایم که از ۱۳۰میلیون دلار تا ۵۰۰میلیون دلار نوسان داشته است. سال ۱۴۰۲ مبالادت تجاری ما ۴۸۰میلیون دلار بوده که ۴۴۰میلیون دلار صادرات به ترکمنستان و حدود ۴۰میلیون دلار واردات به کشور بوده است و این سومین هیات تجاری است که در طول شش ماه گذشته توسط اتاق مشترک ایران و ترکمنستان به ایران آورده می شود. ما برای خراسان رضوی مخصوصا بخش خصوصی اهمیت بسیار زیادی قائل هستیم، و هنوز  می توان بیشتر در این زمینه فعالیت کرد.   با توجه به اقدامات اتاق مشترک امسال شاهد رشد صادراتی به ترکمنستان خواهیم بود و این نمایشگاه هم مکمل این اتفاق است.

رشد چهار برابری واردات از افغانستان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حاشیه این اجلاسیه و در گفتگو با خبرنگار ما درباره  راه های کاهش اختلاف تراز تجاری ایران و افغانستان گفت: اگر تزار تجاری بین دو کشور صرفا به نام صادرات و واردات بین افغانستان و ایران که در حال حاضر مشاهده می کنیم تعریفشود باید گفت طی یک تا دو سال گذشته واردات ما از افغانستان به ۴ برابر رسیده است.

فیروز ابراهیمی ادامه داد: با توجه به تفاوت سطح تکنولوژی و دانش فنی که در دو کشور برداریم طبعا در یک بازه زمانی کوتاه تراز تجاری به نقطه برابر یا مثبت به نفع افغانستان نخواهد رسید، این کشور برای ما انواع فرصت های وارداتی بسیاری در حوزه کشاورزی و صنایع معدنی دارد اما واقع مطلب اگر به لحاظ اقتصادی بخواهیم تراز تجاری دو کشور را منصفانه و اقتصادی نگاه کنیم این تراز میلیاردها دلار به نفع افغانستان مثبت است یعنی ما چند میلیون افغانستانی در ایران داریم که از میلیاردها دلار یارانه ای که دولت ایران به مردم کشور طی این سال ها می دهد همزمان استفاده می کنند.

تلاش برای تبدیل شدن به قطب صنعت نمایشگاهی منطقه

در ادامه سرپرست  نمایشگاه بین المللی مشهد نیزبابیان اینکه نمایشگاه‌ها در هر کشوری آئینه پیشرفت صنعت و اقتصاد محسوب می‌شوند،گفت: هر ساله قریب به ۳۲ هزار نمایشگاه در جهان برگزار می‌شود،  این در حالیست که برگزاری این تعداد نمایشگاه ۵۵۱ میلیارد دلار تبادلات تجاری را به همراه دارد.

فرزین سلطانی خاطرنشان کرد:با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز با هدف توسعه صنعت نمایشگاهی و تسهیل تبادلات تجاری در منطقه و بهره‌گیری از تسهیلات فنی پیشرفته و هیئت تخصصی فعالیت‌های نمایشگاهی و همایشی خود را در سطح منطقه ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه نمایشگاه بین‌المللی مشهد به عنوان قطب دوم صنعت نمایشگاهی ایران ،تصریح کرد: هر ساله ده‌ها نمایشگاه داخلی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود واین مجموعه تاکنون ۷۵ رویداد تجاری رادر چهار قاره دنیا با موفقیت انجام داده است.

سلطانی یادآور شد: نمایشگاه بین‌المللی مشهد در دوره جدید مدیریت خود نگاه توسعه‌ای دارد وتلاش می‌کند تا به یکی از قطب های صنعت نمایشگاهی در سطح منطقه تبدیل شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن