اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

پیچیدن عطر گل محمدی در صحن و سرای منور رضوی

کد خبر : 60237

۱۷ ربیع الاول، سالروز میلاد پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) را روز اخلاق و مهرورزی خوانده‌اند تا پیروان راستین شریعت اسلام با توجه به روش و منش پیامبر اکرم و خاندان پاکش، در مسیر صلح و دوستی گام بردارند.

به گزارش صبح مشهد، همزمان با زادروز میلاد پیامبر رحمت (ص)، حرم مطهر حضرت رضا (ع) امروز حال و هوای خاصی دارد و مملو از دلدادگان و شیفتگان مخلص خاندان پیامبر است.

حرم منور رضوی که از دیشب یکپارچه چراغانی و آذین بندی شده، امروز روشن‌تر از همیشه است زیرا انوار میلاد خورشید نبوت و امامت، آیت‌های پرفروغ یزدانی بر جهان تابیدن گرفته و مشعل هدایت به دست خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی(ص) و فرزندان طاهرش سپرده شده است تا افواج مومنان را به رستگاری جاودان رهنمون شوند.

امروز پرچم توحید، نبوت و امامت بر هر بام و دری در شهر امام رئوف به اهتزاز درآمده است و به یمن طلوع آخرین آفتاب نبوی، پرچمداران حق از هر سو به طرف مضجع شریف امام رضا(ع) به حرکت درآمده‌اند تا آمدن اشرف خلق جهان را به میراث‌دار ولایتش در خطه خراسان تبریک بگویند.

آنان که با دلی سرشار از سرور و شادی ولادت این ابرمردان عرصه رستگاری تاریخ بشریت، آمده اند تا، ضمن زیارت آستانه امام رضا (ع) سالروز ولادت اجداد بزرگوارش را به آن حضرت تبریک گویند.

در ۱۷ ربیع از مقدم محمد مصطفی (ص) همه دلسپردگان او در مشهد رو به سوی مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) کرده، دلها را به ضریح و پنجره فولادش گره زده‌اند تا از کوکب سپهر فضل و فروغ مهر تابنده حق روشنی گرفته و بار دل سبک کنند.

شور و شعف مومنین در این روز بزرگ دوچندان است، زیرا علاوه بر طلوع آخرین خورشید نبوت، ششمین درّ امامت و میراث‌دار مکتب تشیع چشم به جهان می گشاید و پسر فاطمه رخ می نمایاند، همو که جهان را در علم و فضل و درایتش به حیرت وامی دارد.

رسم عاشقان نبوی در مشهد خاصه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در سالروز میلاد نور یزدان و ششمین اختر تابناک امامت و ولایت، دیدنی و شنیدنی است، شعله شور نبوی و هواداران مکتب جعفری از هر سوی شهر زبانه می کشد و در صحن و سرای حضرت دوست به مرکز نور متصل می گردد و در اجتماعی پرشور و پرحرارت رخ می نمایاند.

برگزاری جشن ۱۷ ربیع الاول در حرم مطهر رضوی قدمتی دیرینه دارد، مجموعه اسناد مکتوب تاریخی با قدمت بیش از پنج قرن اطلاعاتی پیرامون چگونگی پذیرایی، زمان، مکان و هزینه‌ های برپایی این مراسم فرخنده در حریم امن رضوی و همچنین برگزاری جشن‌ها از محل مصارف موقوفات این آستان مقدس را در خود جای داده است

قدیمی ‌ترین سند مرتبط با مراسم جشن و سرور سالروز ولادت فرخنده پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) در حرم مطهر رضوی که در این بایگانی وجود دارد به سال هزار و ۱۲۴ هجری قمری (اواخر دوره صفویه) بازمی گردد، در این سند تاریخی به برپایی مراسم مهمانی و پذیرایی از حاضران در مراسم سالروز ولادت باسعادت رسول اکرم (ص) اشاره شده است.

از دیگر اسناد این مجموعه می ‌توان از ۲ سند هزینه‌ های چراغانی صحن عتیق حرم مطهر رضوی به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) در ربیع‌الاول سال ۱۳۰۷ قمری و دستور صدیق ‌الدوله متولی ‌باشی آستان قدس رضوی به حاج علی‌ اکبر، تحویلدار کل مبنی بر تهیه شیرینی برای برگزاری مراسم جشن سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) در ایوان طلا (نادری) در ربیع ‌الاول ۱۳۱۷ قمری نام برد.

در اسناد مرتبط با مراسم سالروز میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) علاوه بر اینکه به صورت هزینه‌ های تهیه شربت و شیرینی و چراغانی صحن‌های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) اشاره شده، به برپایی مجلس سلام، مشاغل مرتبط با این مراسم، اعطای خلعت و انعام به کارکنان و مداحان نیز پرداخته شده است.

به مناسبت این جشن فرخنده ویژه برنامه‌های ولادت پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع) از دیشب در حرم مطهر رضوی آغاز شد و تا امشب ادامه دارد.

دیشب از ساعت ۱۹ با شعرخوانی سیدرضا یعقوبی آل در مدح و ثنای ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص)آغاز شد. سخنرانی یکی از کارشناسان مذهبی و مدیحه سرایی و مولودی خوانی از جمله دیگر برنامه های این شب بزرگ بود.

محفل کرسی تلاوت رضوی نیز در شب میلاد از ساعت ۱۸:۴۵ در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد میزبان علاقه‌مندان به قرآن بود. امروز هم همزمان با سالروز میلاد حضرت رسول و امام جعفر صادق(ع) ویژه برنامه‌هایی از ساعت ۱۰:۳۰ صبح در رواق امام خمینی(ره) آغاز شده و بعد از اقامه نماز ظهر، مهدی سلحشور زیارت پرفیض پیامبر(ص) را قرائت خواهد کرد.

در شام میلاد نبی مکرم اسلام (ص) نیز بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، رواق امام خمینی(ره) با اجرای برنامه‌های فرهنگی میزبان زائران و مجاوران حرم رضوی خواهد بود.

این آیین از ساعت ۱۸ با قرائت زیارت نورانی امین الله آغاز شده و در ادامه با برنامه های شعرخوانی آیینی، سخنرانی و مدیحه‌سرایی و اجرای سرود ادامه خواهد یافت.

همه این‌ برنامه ها امروز در فرخنده سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) با حضور شادمانه ایرانیان مومن بر گرداگرد حرم نورانی فرزندش حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در مشهد مقدس چشم‌نوازی می‌کند.

میلاد حضرت محمد(ص) خاتم پیامبران، هنگامه ای ارزشمند برای تفکر بر سیره و روش ایشان است تا تمامی جهانیان در کنار یکدیگر برای رسیدن به سعادت و رستگاری حقیقی بکوشند و شاهد شکوفایی اخلاق و فضیلت در دنیای کنونی باشند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن