شهری

خراسان می تواند رتبه اول سنگ کشور را بدست آورد 

کد خبر : 59660

به گزارش ستاد خبری سومین نمایشگاه سنگ مشهد( نمایشگاه سنگ آسیای میانه ) در نشست خبری نمایشگاه” سنگ آسیای میانه” که با حضور مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد، رئیس اداره معدن اداره کل صمت خراسان رضوی و مجری برگزار کننده این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، غلامرضا نازپرورگفت: سال ها به دنبال برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه سنگ بودیم و خوشحالیم که برای سومین سال متوالی در مشهد با برنامه ریزی خوب مجریان برگزار کننده این نمایشگاه برگزار می شود.

وی در تشریح شرایط حوزه سنگ های ساختمانی و تزئینی در خراسان رضوی افزود:  حوزه سنگ درایران ضعیف کار شده است و این درحالیست  که ترکیه با ۳ میلیارد دلار صادرات سنگ از ما پیشی گرفته است.

وی یادآور شد:زمانی کشور ما رتبه خوبی در این زمینه داشت اما در سال گذشته فقط ۱۷۵ میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به ظرفیت بازار جهانی این عدد بسیار کم است و حدود ۸ سال گذشته شرایط خیلی بهتر بود و بالاتر از ۵۰۰ میلیون دلار میزان صادرات کشور ما بوده  است که  متاسفانه بتدریج سهم کشور و خراسان رضوی کاهشی شده است.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی تصریح کرد:کشورهایی مانند ترکیه ذخایر و تنوع معدنی مانند کشور ما ندارند اما توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را کسب کنند .در حالی که در خراسان رضوی بالغ بر ۹۰ میلیون تن ذخیره متنوع، بسیار خوب و گسترده در حوزه سنگ ساختمانی و سنگ تزیینی وجود دارد اما ما نتوانسته ایم از این بضاعت استان به درستی استفاده کنیم و هدف از نمایشگاه معدن در ماه گذشته و نمایشگاه سنگ تزیینی و ساختمانی و تجهیزات وابسته در مرداد ماه نمایش هرچه بیشتر بضاعت استان است.

نازپرور با اشاره به وضعیت واحدهای فرآوری سنگ ساختمانی و تزئینی خلطر نشان ساخت : در فرآوری سنگ های ساختمانی و تزئینی حتی از استان هایی مانند  اصفهان ضعیف تریم و سنگ های خراسان رضوی برای فرآوری به استان های دیگر می رود. نزدیک به ۳۰۰ الی ۳۵۰ واحد سنگبری در استان وجود دارد اما واحدهایی که بتوانند در حد استاندارد جهانی کار کنند به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند.

وی تاکید کرد:در بخش سنگ های ساختمانی دو مبحث استخراج سنگ و فرآوری سنگ وجود دارد که در هر دو ضعیف هستیم و با توجه به ضعفی که در تامین ماشین آلات مربوط به حوزه معدن وجود دارد  با وزارت خارجه رایزنی شده تا برای واردات ماشین آلات عوارض واردات گمرکی ماشین آلات حوزه معدن به صفر برسد و واقعا به این موضوع برای کاهش هزینه ها و توسعه معادن نیاز داریم.

وی با ارائه آماری درباره میزان مصرف سنگ های ساختمانی و تزئینی در خراسان رضوی بیان کرد: با وجود همه این ضعف ها ۴۰ درصد سنگ های فرآوری شده در کشور در خراسان رضوی مورد استفاده قرار می گیرد که با توسعه واحدهای فراوری سنگ می توانیم به دلیل کاهش قیمت حمل و نقل خروج سنگ ها از استان برای فراوری و بازگشت مجدد آن ها از هزینه تمام شده تولید کم کنیم ضمن آنکه نباید از ایجاد اشتغال و سایر مزایای ایجاد شده در این رابطه غافل شد که این موضوع نیاز به حمایت همه جانبه دارد و چرا نباید در استان این ارزش افزوده ایجاد شود.

نازپرور اظهار داشت : آشنا شدن بازارهای مصرف با سنگ های ساختمانی، آشنا شدن با بازارهای جهانی یکی از موضوعات مهم است، شرکت در نمایشگاه سنگ های ساختمانی ورونا در ایتالیا که دومین نمایشگاه مطرح در سطح دنیا است در مهرماه  یکی از اقدامات خانه معدن استان است که به نمایندگی از جمهوری اسلامی انجام می شود و در این نمایشگاه ۴۱ نفر از کل ایران در فضایی در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر شرکت می کنند و امیدواریم خانه معدن استان در فضای ۶۰متری غرفه ای که در این نمایشگاه دارد بتواند پتانسل های معدنی خراسان رضوی را به نمایش بگذاریم.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: اعتقاد ما این است که مصنوعات سنگی هیچ موقع نمی تواند جای سنگ ساختمانی طبیعی را بگیرد. ما شاهدیم کشورهای اروپایی همه خواستار سنگ ارگانیک و طبیعی هستند و هیچ گاه کاشی و سرامیک نتوانست جایگاه سنگ را اشغال کند و ظرفیت بازار را پوشش بدهد.

وی عنوان کرد : بنابراین چنین ظرفتیتی وجود دارد که باید با توجه به منابع استان مورد استفاده قرار بگیرد.خراسان رضوی تنوع اول سنگ ساختمانی را دارد یعنی ما با این تنوعی که داریم می توانیم این جایگاه را در استان، در کشور و در دنیا باز کنیم و مقدمه آن شرکت در این نمایشگاه ها است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن