زندگی

آژیر خطر طلاق در خراسان رضوی

کد خبر : 59313

چرا طلاق در استان روی ریل صعودی است و آمارهای رسمی از رشد آن خبر می دهد.

از نظر لغوی طلاق به معنای رها شدن است.هر ازدواجی ممکن است به ناسازگاری ختم شود و از همین جهت ، نهاد طلاق پیش بینی شده است تا زن و مرد بتوانند به صورت شرعی به ازدواج خود پایان دهند که مانند دیگر اعمال حقوقی ، آثاری دارد.

فرزانه پیرو احمدی لنگرودی- کارشناس ارشد مشاوره خانواده

صبح مشهد- باید بدانید هیچ زوجی را نمی‌توان یافت که با هم مشاجره و بحث نداشته باشند. در واقع، بحث و دعوا در زندگی هر زوجی رخ می‌دهد. چون، دو فرد با دو دنیای متفاوت و همچنین، سلیقه‌ها و شاید نگرش‌های متفاوت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. پس، طبیعتاً اختلاف نظر جزء جدایی ناپذیر زندگی است. در نتیجه، تفاهم در همین مواقع اثر مثبت خودش را نشان می‌دهد. با این حال، شدت این مشاجره‌ها در زوج‌های مختلف متفاوت است. در واقع، برخی آسان‌تر به آن پایان می‌دهند. از طرفی، برخی دیگر با پیش کشیدن سایر مسائل و حتی خانواده‌ها به ادامه‌دار شدن آن دامن می‌زنند.

در نتیجه، پیامدهای این بحث‌ها و تنش‌ها در زوجین متفاوت است. برخی با گفت و گو و یا استفاده از مشاوره زندگی آن را خاتمه می‌دهند. اما، در زوجین دیگر مسئله تا طلاق پیش می‌رود. لازم است بدانید، که معمولاً وقتی زوجین در سال های ابتدایی زندگی خود قرار دارند، سریع‌تر گزینه طلاق را مطرح می‌کنند. اگر شما در چنین شرایطی قرار دارید و می‌خواهید بدانید چرا طلاق در سال های اول زندگی بیشتر است؟ ما برخی از مهمترین دلایل طلاق را در اختیار شما قرار می‌دهیم که عبارتند از:
شناخت ناکافی از یکدیگر
تصمیم برای فرزند دار شدن
مشکلات جسمی و ناباروری
احساس سلب آزادی
مهارت‌های همسرداری پایین
خیانت همسر
اختلاف طبقات فرهنگی
انتظارات مالی و
عدم مسئولیت پذیری که در جوانان امروز هم یکی از دلایلی برای کاهش ازدواج و همچنین افزایش طلاق است .

جوانان تنوع طلب شده اند و با توجه به وجود شبکه های اجتماعی ارتباط انسان ها با یکدیگر نیز بسیار متنوع و متفاوت شده .بنابراین در چنین شرایطی همزمان با کاهش ازدواج .طلاق نیز بالا می‌رود. بدتر شدن اوضاع اقتصادی به کاهش سطح رفاه خانواد ه های متوسط منجر میشود که منجر به طلاق می‌گردد.

می‌توان به چند مورد از دلایل اصلی طلاق در ایران هم اشاره کرد :
مشکلات مالی است
سابقه ازدواج قبلی است .افرادی که تجربه طلاق را داشتند به احتمال بیشتری در ازدواج های بعدی خود نیز با مشکل مواجه می‌شوند و طلاق می‌گیرند. در واقع آسیب‌های روحی که به افراد وارد می‌شود می‌تواند در ازدواج جدید هم تاثیر بگذارد.

جالب است بدانید افزایش وزن یکی از دلایل طلاق است. شاید خیلی از افراد این مسئله را جدی نگیرند یا در نظرشان این مسئله مسخره بنظر برسد، اما در میان برخی زوجین این موضوع حیاتی بوده و ممکن است زمینه ساز طلاق شود.

یا مورد مهم دیگری که منجر به درخواست طلاق از سمت بانوان میشود ازدواج مجدد مرد است.
اعتیاد مسئله مهمی است که می‌تواند موجب از هم پاشی بنیان خانواده شده و زندگی دو طرف را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد. اعتیاد ممکن است در زمینه‌های مختلفی وجود داشته باشد. اعتیاد به بازی، الکل، مواد مخدر، شرط بندی و… از جمله شکل‌های مختلف اعتیاد هستند.

میزان تحصیلات
یکی از مسائلی که در هنگام ازدواج باید مد نظر داشت اختلاف سنی زوجین است. طبق تحقیقات انجام شده بزرگتر بودن مرد بین ۲ تا ۸ سال می‌تواند موجب ازدواج موفق‌تر باشد

یکی از دلایل شایع طلاق در ایران، ضرب و شتم است که عموما نیز از جانب بانوان مورد شکایت واقع می‌شود.

طلاق عاطفی بین زوجین

در مواقعی که زن و شوهر ها از درگیری های خود به سادگی گذر کنند و اقدام به رفع آن اختلافات نکنند و یا جنگ و دعواها بی سر و ته کنار گذاشته نشوند و به رفع و حل آن مشکلات نپردازند، زمینه ی ایجاد طلاق عاطفی در آن ها ایجاد خواهند شد. در این صورت مشکلات بین زن و شوهرها نه تنها به مرور زمان کمتر نمی شود، بلکه روز به روز تشدید پیدا کرده و می تواند منجر به طلاق عاطفی گردد.

ولی تمامی دلایل طلاق گفته شد تا برسیم به اینکه علت سیر صعودی طلاق در خراسان رضوی چیست ؟که آژیر خطر را نیز به صدا در آورده است

مهم‌ترین علل طلاق در خراسان رضوی : اعتیاد، خشونت، بیماری‌های روان‌پزشکی، اختلالات جنسی و مشکلات مالی و اقتصادی و روابط فرازناشویی (خیانت) و مهارت‌های ارتباطی عنوان شده است.

به امید سطح آموزش مهارت‌های ارتباطی بتوان این مشکل را حل کرد

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن