اقتصادی

گیاهان دارویی برداشت جواهر از خاک سیاه

کد خبر : 59208

کاشت و برداشت گیاهان دارویی به دلیل ارزش افزوده بالا و کاربرد در حوزه‌های درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی دارای ۲ شاخص درآمدزایی و ارزآوری برای کشور و فعالیتی مورد توجه است که خراسان رضوی با توسعه در این بخش، استانی پیشتاز محسوب می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، زیره سبز، گل ‌محمدی، خاکشیر، آویشن، نعناع فلفلی، رزماری، اسطوخودوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاو زبان از مهم‌ترین گیاهان دارویی استان خراسان رضوی است که زعفران در صدر آن‌ها قرار دارد. خطه زرخیز خراسان رضوی ۳۵۰ گونه از مجموع حدود سه هزار گونه گیاه دارویی شناخته شده کشور را به صورت خودرو یا دست کاشت داراست.

خراسان رضوی در سکوی اول کشت و تولید گیاهان دارویی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره گفت: هم اکنون بیش از ۲۶ هزار هکتار از کشتزارهای استان زیرکشت گیاهان دارویی است که از نظر سطح زیرکشت و تولید، حتی بدون احتساب سطح زیرکشت زعفران، رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد. محمد میری دیسفانی افزود: سال قبل ۲۱ هزار و ۳۷۴ هکتار از کشتزارهای استان زیرکشت گیاهان دارویی بود که امسال این سطح ۲۴ درصد نسبت به پارسال رشد داشته است. وی گفت: سال گذشته میزان تولید گیاهان دارویی خراسان رضوی ۴۶ هزار و ۶۱۹ تن بود که امسال این رقم به بیش از ۴۸ هزار تن خواهد رسید. وی گفت: زیره بیشترین سهم از میزان تولید گیاهان دارویی استان را به خود اختصاص داده‌ است.

همچنین کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: خراسان رضوی رتبه نخست کشور در تولید محصول زیره سبز و سطح زیر کشت آن را دارد. یوسف گازران افزود: هم اکنون سطحی معادل ۱۹ هزار و ۶۳۴ هکتار در استان زیرکشت این محصول است که ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن زیره سبز از این سطح برداشت می شود.

وی بیان کرد: از کل سطح زیرکشت زیره سبز استان شامل ۱۵ هزار و ۱۵۴ هکتار زیره سبز آبی و چهار هزار و ۴۸۰ زیر سبز دیم است که درمجموع سطح زیر کشت امسال این محصول ۱۱.۷ درصد نسبت به پارسال افزایش دارد. گازران با بیان این که امسال سه هزار و ۱۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شده است، افزود: این میزان برداشت محصول از سطحی معادل هزار و ۲۰۵ هکتار زیرکشت گل محمدی ثبت شده است. وی با بیان این که در سال گذشته سه هزار و ۸۴ تن برداشت محصول در این زمینه ثبت شده بود، گفت: خوشبختانه امسال بهای گل محمدی در استان در مقایسه با دیگر نقاط کشور در بهترین وضعیت قرار داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن