اسلاید شوشهری

احداث تصفیه خانه های لوکال اقدامی موثر در تامین آب فضای سبز مشهد

کد خبر : 58168

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد احداث تصفیه خانه های لوکال را اقدامی موثر در تامین آب فضای سبز شهر مشهد برشمرد. 

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد، حسین مختاری با بیان این که در سال¬های اخیر تغییرات بوجود آمده در اقلیم، شرایط آب و هوایی و مخصوصاً افزایش درجه حرارت باعث شده منابع آبی شهر مشهد با چالش های جدی روبرو شود گفت: شهرداری مشهد و در رأس آن سازمان پارکها و فضای سبز در صدد برآمده جهت تامین منابع آبی خود از شیوه ها و روش های جدید و پایدار استفاده نماید.

وی ادامه داد: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب، آب منطقه ای، سازمان محیط زیست و تشکیل تیم های تخصصی و دعوت از نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی، برنامه ریزی ها، سیاست ها و استراتژی های ، استفاده از پساب را به عنوان یک منبع آبی پایدار انتخاب و اقدام به ایجاد تصفیه خانه های لوکال نمود.

مختاری افزود: در همین راستا ۲۹۱ لیتر بر ثانیه تخصیص فاضلاب و پساب برای احداث تصفیه خانه های لوکال، ۲۸۰ لیتر درثانیه تخصیص فاضلاب و پساب برای تصفیه خانه سیدی و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برای تصفیه خانه طرقبه و حدود ۲۰۰لیتر در ثانیه از تصفیه خانه خین عرب و ۳۰۰ لیتر در ثانیه مختص احداث تصفیه خانه کالورت التیموربرای تامین آب فضای سبز به شهرداری مشهد تخصیص داده شد.

وی همچنین به اجرای پروژه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب لوکال پارک ملی چهل بازه مشهد با ظرفیت ۵۰ لیتر برثانیه (۴۳۲۰ مترمکعب در شبانه‌روز) در ابتدای سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در این تصفیه خانه از تکنولوژی بیوراکتور غشائی (MBR) استفاده شده است که فاقد هر گونه بو و حشره می باشد.

مختاری تصفیه فاضلاب با کیفیت بسیار عالی و جداسازی کامل لجن از آب تمیز و تصفیه شده، راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب و جلوگیری از خروج لجن با دقت بسیار بالا، عدم نیاز به واحد ته نشینی، فضای اشغالی کمتر نسبت به سایر فرآیندهای لجن فعال و … را از مزایای روش تصفیه خانه چهل بازه برشمرد.

وی افزود: تصفیه فاضلاب به روش MBR در واقع همان فرآیند لجن فعال است که برای ته نشینی و جداسازی لجن از واحد ته نشینی استفاده نمی شود و این عمل بوسیله یک سیستم غشایی و بوسیله فیلتراسیون انجام می گردد و به صورت مستغرق در مخزن هوادهی قرار داده می شود و می تواند ذرات با قطر بیشتر از ۱/۰و ۰۴/۰میکرومتر را می تواند حذف کند که در تصفیه انواع فاضلاب های بهداشتی – انسانی و تصفیه فاضلاب صنعتی که قابلیت تصفیه بیولوژیکی را دارند کاربرد دارد.

وی همچنین به پروژه احداث تصفیه خانه آزادی با ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه واقع در میدان قائم، کندرو بلوار امام علی (ع) به سمت بلوار آزادی اشاره کرد و افزود: پروژه مذکور با پیمانکاری (قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)) در حال اجرا می باشد.

مختاری ادامه داد: تصفیه خانه مذکور دارای فرایند پیشرفته بیولوژیک با فیلتراسیون پیشرفته می باشد و تامین کننده ۱۲هزار و ۱۰۰ مترمکعب آب برای فضای سبز در طی شبانه روز است. ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه تصفیه خانه آزادی از تخصیص ۲۹۱ لیتر برثانیه تصفیه خانه های لوکال شهرداری می باشد.

وی تصریح کرد: پروژه تصفیه خانه فاضلاب سیدی واقع در جنوب شرقی مشهد (بلوار ثامن – نبش ثامن ۱) با هدف تولید ۱۲هزار مترمکعب پساب طی شبانه روز دارای پیشرفت فیزیکی ۳۷درصد می باشد.

مختاری همچنین به پروژه احداث تصفیه تکمیلی خین عرب با ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه (معادل ۱۷۲۸۰ مترمکعب در روز) اشاره کرد و یادآورشد:در این پروژه بخشی از پساب خروجی تصفیه خانه خین عرب به سیستم تصفیه تکمیلی منتقل شده و در آن جا به حد استانداردهای آبیاری فضای سبز می رسد. سیستم تصفیه از نوع فیلتراسیون صفحه ای (میکرواسترینر) به همراه گندزدایی (کلر زنی) است. دستگاه میکرواسترینر در حال حاضر وارد کشور شده و در محل نصب و در حال بهره برداری است.

وی گفت: تصفیه خانه آفتاب به ظرفیت۵۰ لیتر بر ثانیه امسال کلنگ زنی خواهد شد. تصفیه خانه مذکور در ضلع غربی پارک آفتاب واقع در حاشیه بلوار امام علی (ع) و بلوار فلاحی جانمایی شده و مطالعات این تصفیه خانه به اتمام رسیده است.

مختاری ادامه داد : مطالعات تصفیه خانه کالورت التیمور با ظرفیت ۳۰۰ لیتر بر ثانیه در انتهای بلوار طبرسی شمالی و در حاشیه رودخانه کشف رود به اتمام رسیده و در مرحله انتخاب پیمانکار است . این تصفیه خانه نقش موثری در رفع مشکلات زیست محیطی کشف رود خواهد داشت .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن