زندگی

پیش‌نیازهای تربیت فرزندان برای ازدواج 

کد خبر : 57656

بعضی دختر و پسرهای امروزی با این‌که شرایط اولیه برای ازدواج را دارند اما تمایلی برای تشکیل زندگی‌مشترک نشان نمی‌دهند؛ والدین در این مواقع باید چه کنند؟

نویسنده: دکتر نجمه عابدی‌شرق | ‌ روان‌شناس بالینی

چرایی تبدیل این مسئله به تعارض

صبح مشهد- زندگی مجردی یا ازدواج؟ این سوال به طور گسترده‌ای در بین جوانان امروزی مطرح است. برای بسیاری از جوانان، پذیرش مسئولیت‌های ازدواج و تشکیل یک خانواده، تصمیمی چالش‌برانگیز است. این موضوع ممکن است با اصرار والدین و خانواده‌ها به تعارض منجر شود، زیرا انتظارات و اولویت‌های‌شان ممکن است با تصمیمات فرزندان‌شان مغایرت داشته باشد. جوانی دوره‌ای از زندگی است که افراد در آستانه انتخاب‌های مهمی در زندگی خود قرار دارند، از جمله انتخاب شریک‌زندگی.

اما برخی از دختران‌و‌پسران با داشتن شرایط ازدواجی مطلوب، تصمیم به ازدواج نمی‌گیرند. والدین در این مواقع نقش پررنگی در ترغیب جوان برای تشکیل زندگی مشترک خواهند داشت.

۱ بهتر کردن روابط خانوادگی

روابط پر از احترام، اعتماد و حمایت بین اعضای خانواده می‌تواند به عنوان یک الگوی موثر برای فرزندان باشد و آن‌ها را به ازدواج ترغیب کند. طبیعتا پدر و مادری که رابطه خوبی با یکدیگر نداشته باشند و جوان‌شان هر روز شاهد جروبحث‌های آن‌هاست، نمی‌توانند فرزندشان را به ازدواج ترغیب کنند.

 ۲ صحبت درباره مزایای متاهل‌شدن

به فرزندانتان بگویید که ازدواج می‌تواند موجب رشد و پیشرفت شخصی و اجتماعی‌شان شود. بعضی جوانان، ازدواج را مانع پیشرفت در شغل یا تحصیل می‌دانند. شما می‌توانید مثال‌های متعدد از افراد موفق در جهان بیاورید که در کنار ازدواج به دستاوردهای شگرف علمی و اقتصادی و … رسیدند. در ضمن، متاهل‌شدن باعث افزایش مسئولیت پذیری فرد شده که تقویت این مهارت، رابطه مستقیم با موفقیت دارد.

 ۳ به‌چالش کشیدن افکار ضدازدواجی فرزند

برای این که مطمئن شوید چرا فرزندتان تمایلی به ازدواج ندارد، باید با او درباره دلایل و مزایا و معایب ازدواج بحث کنید و نظراتش را بپرسید. وقتی دلایل او را متوجه شدید، باید با به چالش کشیدن آن‌ها، فرزندتان را به تفکر بیشتر در این باره وادارید.

۴ درک تمایل جوان‌تان برای دیر ازدواج کردن

برخی از جوانان ممکن است به دلیل سخت‌گیری‌ها و انتظارات بالایی که طرف‌مقابل یا جامعه برای تشکیل زندگی‌مشترک از آن‌ها توقع دارد، برای ازدواج تردید داشته باشند. والدین می‌توانند با ایجاد فضایی احترام‌آمیز و بازتاب گرا، این فشارها را کاهش دهند. به عبارت دیگر، والدین باید در کنار همدلی و درک فرزند، از تحت فشار قرار دادن او برای متاهل‌شدن خودداری کنند.

۵ ارائه اطلاعات مفید درباره ازدواج

به فرزندتان اطلاعاتی مفید درباره مزایا و فواید ازدواج، توانمندی‌های لازم برای شروع زندگی مشترک و روش‌های مواجهه با چالش‌های زندگی مشترک، ارائه دهید. با این کار، علاوه بر این که آگاهی او را درباره ازدواج بالا می‌برید، فرزندتان در جریان اهمیت مسئله از نظر شما قرار می‌گیرد.

 ۶حمایت از تصمیمات فرزند

به فرزندتان اطمینان دهید که هر تصمیمی که اتخاذ می‌کند، حمایت شما را دارد. به عنوان والد، مهم است که به فرزندتان اجازه دهید تا تصمیم خود را با آگاهی و اطمینان اتخاذ کند و از وی حمایت کنید. به فرزندتان نشان دهید که به او اعتماد دارید و هر زمان که تصمیم به ازدواج بگیرد، می‌تواند روی مشورت‌ و کمک‌های شما برای تشکیل زندگی مشترک موفق حساب باز کند.

۷ دنبال فشار و تحمیل نظر نباشید

والدین باید توجه داشته باشند که تصمیم ازدواج به خود فرد بستگی دارد و نباید احساس تحت فشار بودن کند. بهتر است به جای فشار و تحمیل نظر خود، با فرزندانشان صحبت کنند و به آن‌ها فرصتی برای بیان دیدگاه و انتقادهای خود بدهند. این ارتباط باز باعث می‌شود که فرزندان احساس کنند دیدگاه‌شان جدی گرفته و به نظر او احترام گذاشته می‌شود.

در عین حال، کمک گرفتن از روان شناسان هم می‌تواند به والدین و فرزندان کمک کند تا درک بهتری از دیدگاه‌های یکدیگر داشته باشند و به روش‌های کارآمد برای مدیریت این موقعیت دست پیدا کنند. روان شناسان می‌توانند به طرفین کمک کنند تا الگوهای ارتباطی بهتری را ایجاد کرده و به دور از تنش‌ها و فشارهای افراطی به توافق برسند.

اگر فرزندتان تصمیم به ازدواج گرفت

اگر فرزندتان به ازدواج تمایل پیدا کرد، از او بخواهید که در دوره‌های آموزشی مرتبط با زندگی‌مشترک شرکت کند و آمادگی خود را ارتقا دهد. یادگیری ملاک‌های ازدواج سالم به جوانان کمک می‌کند تا آگاهی بیشتری از مسائلی مانند احترام‌متقابل، تعهد، ارتباط موثر و مسئولیت‌پذیری پیدا کنند. این ملاک‌ها می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا در انتخاب همسر عملکرد بهتری داشته و زندگی‌مشترک پایدارتری را آغاز کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن