پایتخت فرهنگ اسلامی

دبیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مطرح کرد

«عفاف و حجاب» یکی از بخش‌های ویژه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد

کد خبر : 57577

دبیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد گفت: هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت از چند بخش ویژه تشکیل شده است که از جمله آن می‌توان به بخش عفاف وحجاب اشاره کرد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، حمید صمدی در خصوص برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت اظهار کرد: در سال جاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت مشهد از تاریخ ۲۲تا ۲۸ اسفندماه در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار خواهد شد.

وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت به مدت ۷ شب مصادف با ۱تا ۷ماه مبارک رمضان ازساعت ۱۹الی۲۳ برگزارمی شود، این نمایشگاه از سال ۱۳۹۸ در حال برگزاری است؛ البته در سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا به صورت بین‌المللی برگزار نشد.

دبیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نمایشگاه قرآن به صورت محلی و بومی در بوستان و فضای‌های باز برگزارشد و امسال برای اولین بار شاهد برگزاری ۲ نمایشگاه قرآن در یک سال هستیم. ابتدای سال ۱۴۰۱ شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت از تاریخ ۴ تا ۱۱ فروردین ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

صمدی ادامه داد: امسال هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار خواهد شد که همزمان با آن نمایشگاه‌هایی در شهرستان‌ها و برخی از نقاط و محلات اطراف مشهد برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از سال ۱۳۹۸ به علت شیوع کرونا نتوانستیم نمایشگاه بین‌المللی قرآن را در مشهد برگزار کنیم به همین دلیل نمایشگاه‌های جزیره‌ای به صورت کوچکتر در شهر برگزار کردیم. در شانزدهمین نمایشگاه امسال که در محل نمایشگاه دائمی آستان قدس رضوی برگزار شد فضای کمتری در اختیار داشتیم و توانستیم حدود ۱۵۰ غرفه داشته باشیم.

دبیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت مشهد گفت: هفدهمین دوره نمایشگاه قرآن وعترت در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود ‌که نسبت به دوره‌های گذشته فضای بیشتری در اختیار داریم و با توجه به تعداد ثبت‌نام‌ها تخمین‌زده شده که از تمام فضای نمایشگاه استفاده شود و اکثر سالن‌های نمایشگاه در اختیار غرفه‌داران باشد.

صمدی با اشاره‌ به بخش‌های مختلف هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت بیان کرد: هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۲۳ کمیته و بخش تشکیل شده است. مسئولیت کمیته بین‌الملل به اداره کل اتباع سپرده شده است و سایر نهادهای مختلف همچون بخش بین‌الملل شهرداری، آستان قدس رضوی و همچنین بخش بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه فردوسی در این بخش همکاری دارند.

وی ادامه داد: دیگر بخش‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن شامل بخش ناشران قرآن و عترت و محصولات فرهنگی و نشر دیجیتال است، همچنین کمیته صنایع خلاق فرهنگی و بخش نهادها، مراسم، محافل و نشست‌های رونمایی که بخش ویژه این نشست‌ها برگزاری جلسات محلی قرآنی و پایگاه‌های مسجدمحور است که برگزاری این بخش به موسسه جامع قاریان قرآنی اختصاص داده شده است.

دبیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در خصوص سایر بخش‌های امسال نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت خاطرنشان کرد: اکران فیلم‌های قرآنی و عترت، هنرهای تجسمی و قرآنی، خوشنویسی و کتابت قرآن، تدبر در قرآن کریم و بخش کودک و نوجوان که زیر نظر کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوان است، از دیگر بخش‌های این نمایشگاه خواهد بود.

صمدی ادامه داد: بخش موسسات فرهنگی قرآن و عترت و تشکل‌های مردمی فعال که اتحادیه موسسات قرآن و عترت مسئولیت رسیدگی به آن را دارد، نهادها و ادارات دولتی، بخش فرهنگ و هنر مساجد و ترویج فرهنگ نمازخوانی که توسط امور رسیدگی به مساجد انجام می‌شود، بخش دانشگاهی و پژوهشی قرآن کریم نیز به دانشگاه فردوسی سپرده شده است و همچنین بخش حوزوی توسط حوزه رسیدگی می‌شود.

وی افزود: بخش عترت و زیارت زیر نظر آستان قدس رضوی، جلسات مشاوره‌های قرآنی بر عهده‌ تبلیغات اسلامی حوزه علمیه است، بخش‌های دیگر مانند صنایع‌دستی و هنرهای قرآنی، بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها و همچنین برگزاری محافل و نهادها با شعار «رشد تولید و مهارتورم» در نمایشگاه حاضر هستند.

صمدی در خصوص بخش‌های ویژه هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت عنوان‌ کرد: هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت از چند بخش ویژه تشکیل شده است که از جمله آن می‌توان به بخش عفاف وحجاب که در این بخش دوخت رایگان چادر، فروش چادر و رونمایی از جدیدترین لباس‌های اسلامی درصنعت مد و پوشاک انجام می‌شود، اشاره کرد؛ همچنین بخش خانواده، بخش غزه و فلسطین و ایثار و شهادت نیز امسال به نمایشگاه اضافه شده است.

دبیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت مشهد با اشاره به تبلیغات و اطلاع رسانی نمایشگاه گفت: تبلیغات شهری و بیرونی نمایشگاه برعهده شهرداری است و در جلسات شورای سیاست‌گذاری که در استانداری برگزار شده بود، اداره‌کل ارشاد برگزارکننده نمایشگاه نیست. ما در این اداره‌کل به دنبال بسترسازی هستیم و تمام بخش‌ها و ارگان‌ها باید حمایت کنند، در همین راستا هر بخش به دستگاه و یا بخش‌های مردمی سپرده شده است.

صمدی ادامه داد: مراحل ثبت‌نام در فضای مجازی و رسانه‌ها انجام شده است که تا ۱۰ اسفندماه علاقه‌مندان می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وی درخصوص تعدادغرفه‌های حاضر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت اظهار کرد: اندازه غرفه‌ها در نمایشگاه بستگی به درخواست متقاضیان و برحسب تعداد و نوع محصول متغیر است. با توجه به این موارد نمی‌توان تعداد دقیق غرفه‌ها را بیان کرد، اما با توجه استقبال‌ها پیش‌بینی می‌شود که تقریبا تمام فضای نمایشگاه بین المللی مشهد در اختیار غرفه‌داران قرآن و عترت قرار گیرد.

صمدی گفت: با توجه به اینکه هنوز مهلت ثبت‌نام تمام نشده است آمار قطعی وجود ندارد، اما تاکنون با توجه به درخواست‌ها دربخش مردمی ۳۰ غرفه اختصاص داده شده است. اتحادیه و تشکل‌های مردمی نزدیک به ۲۵ تا۳۰ نهاد ثبت‌نام کرده‌اند، پایگاه های قرآنی مساجد برای حدود ۲۰ غرفه درخواست داشتند، ناشران و نشرمکتوب ۴۰ غرفه درخواست کردند و در سایر بخش‌ها این تعداد هنوز مشخص نیست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن