شهری

بودجه ۴۴ همتی ۱۴۰۳ شهرداری مشهد روی میز شورا

کد خبر : 57126

شهردار مشهد در صد و سومین صحن علنی شورا، بودجه پیشنهادی خود برای سال ۱۴۰۳ را با دخل و خرج ۴۴هزار و ۷۳ میلیارد تومانی تقدیم شورای شهر مشهد کرد. به گزارش خراسان رضوی، صدوسومین جلسه شورای شهر مشهد همچنین با عذرخواهی رئیس شورای شهر و شهردار مشهد از تاخیر در پرداخت حقوق دی‎ماه پرسنل شهرداری مشهد به ویژه پاکبانان برگزار شد.

به گزارش «خراسان رضوی»، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه که باز هم بدون توجه به روال های معمول گذشته، به جای صبح، به صورت ظهرگاهی برگزار شد و تا ساعت ۱۷ به طول انجامید، ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر بیان کرد: همه دستگاه‌ها، به ویژه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری، برنامه‌ریزی منسجمی باید در این خصوص داشته باشند و برگزاری رویدادهای مختلف را در دستورکار خود داشته باشند. موحدیان افزود: پروژه‌هایی چون تعریض پل دهرود و دوربرگردان شهید میرزایی در این دهه می‌توانستند به بهره‌برداری برسند و پروژه‌هایی نیز کلنگ‌زنی شوند؛ ولی برخی مشکلات مانع از تحقق این مهم شد که با رفع آن‎ها، پیش از سال نو باید شاهد افتتاح این پروژه‌ها باشیم.

عذرخواهی و تذکر درباره تاخیر در واریز حقوق کارگران شهرداری

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به تاخیر در پرداخت حقوق کارگران شهرداری گفت: یکی از موضوعات مهم این ماه، تاخیر در واریز حقوق کارگران بوده که اول از همه بابت این موضوع به سهم خودم عذرخواهم. وی افزود: تدابیر و برنامه ریزی های شهرداری باید به نحوی باشد که شاهد تکرار مجدد این موضوع نباشیم؛ چرا که تاخیر در پرداخت حقوق، مشکلات جدی برای زندگی این عزیزان ایجاد می‎کند.

در ادامه، سیدحسین علوی‌مقدم، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد، در تذکری به شهردار مشهد بیان کرد: هفته خوبی را پشت سر نگذاشتیم. این هفته می توانستیم با تدبیر و مدیریت صحیح شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم، اما کاش جوانمردانه تر عمل می‌کردند و حقوق پاکبانان که در برف و بوران، سرما و گرما همیشه یاور این شهر هستند و آتش‌نشانان که جان خود را کف دستشان می‌گیرند، به موقع پرداخت می‌شد. کاش قبل از این‎که حقوق دوستان، مدیران و معاونان را پرداخت می کردید، حقوق کارکنان خدوم شهرداری را پرداخت می‌کردید.

پس از آن موسی‎الرضا حاجی‌بگلو سخنگوی شورای شهر مشهد نیز در تذکری به رئیس شورا بیان کرد: همان‎گونه که مطلع هستید در جلسه گذشته در خصوص مصوبه تفریغ بودجه سال ١۴٠٠ در صحن علنی درگیری شد و بنده تذکری دادم که این تفریغ بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ قانونی ایراد دارد و باید قانون درآمدهای پایدار ماده ۱۲ در آن اعمال شود و بعد به آن رسیدگی شود. وی ادامه داد: در آن جلسه تذکر بنده را نپذیرفتند، مصوب کردید و سپس به فرمانداری برای کمیته انطباق فرستادید. کمیته انطباق نیز به صراحت ماده ١٢ را ایراد گرفت و به شورای اسلامی اعلام کرد، ما مکلف هستیم هرگونه ابهام و ایراد قانونی را که کمیته انطباق به مصوبه ای می‌گیرد هیئت رئیسه در اولین جلسه کاری و رسمی شورای اسلامی شهر آن را بیاورد و ‌مواردی که کمیته انطباق ایراد گرفته، مطرح شود، نظر شورا ملاک است، نه نظر شخص.

حاجی بگلو افزود: متاسفانه باخبر شدیم هیئت رئیسه بدون این‎که نظر اعضای شورا را بگیرند، نظر خود را ارسال کردند. به لحاظ قانونی این کار ایراد دارد. چطور برای رایگان کردن اتوبوسرانی که ما زحمت کشیدیم، رای دادیم اما کمیته انطباق رد کرد. اصرار کردیم پاسخ مثبت دهید ولی شما اجازه ندادید و گفتید حتما باید در جلسه کاری مطرح شود و از اعضا رای گرفتید و اعلام کردید. ما می‌خواستیم شما نسبت به این موضوع نیز همین گونه عمل می‌کردید.

حاجی بگلو در ادامه با اشاره به مشکلات اخیر شهرداری مشهد که یکی از بانک ها در پرداخت حقوق پرسنل و کارکنان شهرداری ایجاد کرده بود، اظهار کرد: روز یک‎شنبه مشکل حل و حقوق ها واریز شد، چک برگشته خورده از میراث گذشته هاست و مربوط به دوره ششم نبود. ما همچنان بدهی‌های دوره پنجم را پرداخت می‌کنیم و این چک مربوط به دوره پنجم بود. موحدیان در پاسخ به تذکر حاجی بگلو بیان کرد: خیلی ممنونم. ان‎شاءا… در جلسه ای راجع به ابهام و اعتراض صحبت می‎کنیم چون اعتراض یک حرف است و ابهام حرف دیگری است. در جلسه ای در خدمتتان خواهیم بود.

دخل و خرج ۴۴ همتی شهرداری مشهد برای ۱۴۰۳

در ادامه شهردار مشهد پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به این‎که حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم، درباره تدوین بودجه شهرداری مشهد گفت: تدوین بودجه براساس تامین مالی نوین شهری از چند سال قبل مورد توجه قرار گرفته و به اتمام پروژه‌های نیمه تمام در بودجه نیز توجه شده است. محمدرضا قلندر شریف افزود: ما سیاست‌هایی را در تدوین بودجه مدنظر قرار دادیم که شامل چشم‌اندازهای تکلیفی شورای شهر، انطباق بودجه براساس برنامه میان‌مدت ۱۴۰۵-۱۴۰۱ و جهت‌دار کردن مسیر توسعه و انطباق حداکثری با طرح‎های تفصیلی و تحقق سرانه های مورد نیاز شهر است.

وی افزود: از دیگر موارد تخصیص منابع با اولویت نواحی کمتر توسعه‌یافته حاشیه شهر، رعایت صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی با تاکید بر تدقیق هزینه‌ها و مدیریت بهره‌وری و افزودن بعد مکانی به برنامه و بودجه با اطلس پراکنش پروژه‌ها در سال ۱۴۰۳ بوده که این مورد برای اولین بار انجام شده است.

قلندر شریف بیان کرد: منابع شهرداری مشهد در بودجه ۱۴۰۳، ۴۴ هزار و ۷۳ میلیارد تومان بوده که در حوزه درآمدهای عمومی ۱۸ هزار و ۳۹۳ همت معادل ۴۲ درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۹۳۲۲ همت معادل ۲۱ درصد، واگذاری دارایی‌های مالی ۱۲ هزار و ۴۸۴ همت معادل ۲۸ درصد، منابع قابل تخصیص انتقالی از سال قبل ۲۵۰۰ همت معادل ۶ درصد و خالص منابع سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ۱۳۷۵ همت معادل ۳ درصد است. مصارف شهرداری مشهد در بودجه ۱۴۰۳ نیز ۴۴ هزار و ۷۳ میلیارد تومان است.

شهردار مشهد با بیان این‎که ۳۷ درصد بودجه ما اعتبارات هزینه‌ای و جاری و ۶۳ درصد مربوط به پروژه‌ های عمرانی شهرداری است، افزود: در سال آتی خط سه و چهار قطار شهری مطرح بوده که به صورت فشرده در حال انجام است. وی افزود: کمربند سبز، دوربرگردان‌های بزرگراه آزادی، تقاطع غیرهمسطح انتهای بولوار وکیل‌آباد، تقاطع غیرهمسطح خیام شمالی که در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌کنیم، تقاطع غیرهمسطح شاهد- شهید فخرایی و احداث تقاطع سه‌سطحی شهید فهمیده از دیگر پروژه‌های ماست.

قلندر شریف درباره تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری گفت: بدهکاری شهرداری طبیعی است، اگر بدهکار نشویم، کار نکردیم. ما تاحدی که می‌توانیم اوراق مشارکت می‌گیریم و برای سال آینده ۶۵۰۰ اوراق مشارکت را در نظر گرفتیم. ما در زمینه تهاتر پیشرو هستیم و بدهی ما به بانک شهر ۱۰ درصد بدهی برخی شهرهای دیگر هم نیست.

شهردار مشهد ادامه داد: با وجود این‎که مدیریت و هیئت مدیره یکی از بانک‌ها با تهاتر مبالغ موافقت کرده بودند و روزهای پایانی اتمام کار بود ، اما هیئت مدیره بانک تغییر کرد و بدون اطلاع شهرداری، چک شهرداری را برگشت زدند. همین بانک بیش از ۱۵۰۰ میلیارد باید به شهرداری می‌داد که ما می‌توانستیم کاری کنیم مشکلات آن‌ها بیشتر شود اما این کار را انجام ندادیم. حقوق پرسنل آماده بود اما این مسئله موجب تاخیر در پرداخت شد. وی تاکید کرد: از تمامی پرسنل خدوم شهرداری مشهد به ویژه قشر شریف و زحمتکش پاکبانان بابت تاخیر در واریز حقوق دی‌ماه صمیمانه عذرخواهی می‎کنم.

افزایش تا ۳۲ درصدی عوارض و بهای خدمات صدور مجوزها و گواهی‌های ساختمانی

اولین مصوبه این جلسه نام‎گذاری تعدادی از معابر به نام شهدای گرانقدر بود. در ادامه، لایحه عوارض و بهای خدمات صدور مجوزها و گواهی های ساختمانی شهرداری مشهد در سال ١۴٠٣ تصویب شد که بر اساس آن نرخ عوارض در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ با حداکثر افزایش تا سقف ۳۲ درصد تعیین شد.در بخش دیگری از این جلسه لایحه دوفوریتی اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای طرح احداث ایستگاه آتش نشانی در محدوده خیابان توس تصویب شد. همچنین لایحه تسهیل شرایط پرداخت نقد، تقسیط و تهاتر بدهی مودیان نیز در این جلسه تصویب شد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن