شهری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درحاشیه برگزاری دو نمایشگاه تخصصی در حوزه نهاده های کشاورزی و آب و فاضلاب بیان کرد: 

 اولویت های ما در بخش کشاورزی افزایش تولید و بهبود بهره وری است

کد خبر : 57077

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درحاشیه برگزاری دو نمایشگاه تخصصی در حوزه نهاده های کشاورزی و آب و فاضلاب مشهدگفت : آن چه که امروز در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است، تامین نهاده‌ها ، اقلام ، تجهیزات ، ماشین آلات و تاسیساتی است که می‌تواند  به حوزه بهره‌وری کمک کند .

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری نوزدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی (نهاده ها و سیستم های آبیاری) و هفدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت آب، فاضلاب و تجهیزات وابسته ” غلامرضا قنبری” افزود: طی برنامه ریزی هایی  که درطول سال انجام شده است این نمایشگاه برگزار گردید که منجر به نمایشگاهی متمایز در حوزه کشاورزی شده است و وجه متمایز آن این است که ما بتوانیم مسائل بخش کشاورزی را مرتفع نمائیم و به سمت افزایش راندمان تولید در بخش کشاورزی گام برداریم و همچنین بهره وری را بهبود ببخشیم .در واقع می توان ،گفت این نمایشگاه بسته کاملی از مجموعه این موارد است.

وی در پاسخ به این پرسش که گمانه زنی‌هایی وجود دارد تا در کشور سهم آب بخش کشاورزی به بخش خانگی انتقال پیدا کند، اظهار داشت: کاهش نذورات جوی در کل کشور مشهود است و در استان خراسان رضوی هم متاسفانه در این چند سال اخیر نسبت به بسیاری از استان های دیگر  مشکل ما در حوزه آب چند برابر شده است . زیرا کاهش بارندگی در استان ما نسبت به بقیه استان های کشور بیشتر بوده است.

قنبری یادآورشد: از طرفی  برای حل این مشکل یک راه  بیشتر نداریم و بطور قطع باید تامین آب شرب جامعه در اولویت باشد است. از این رو  باید کشاورزی مان به سمت  کاهش و صرفه‌جویی آب برود  اما درحال حاضر مساله اصلی اینست که در بخش هایی از کشاورزی در قسمت های بهینه کردن منابع ، نهاده‌ها و بحث آب  دچار مشکلاتی هستیم که بخشی ازآن برمی گردد به بذرها، نهال هایی که درحوزه باغبانی استفاده می شود که باید به سمت اصلاح نژاد آن ها برویم. در این نمایشگاه‌ ما یکی از بحث هایمان اینست که بتوانیم راندمان تولید را افزایش بدهیم .ضمن آن که بذرها و نهال‌هایی معرفی شوند که در مقابل خشکسالی و کم آبی مقاوم باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به آن که درسالجاری در استان خراسان رضوی برنامه های آموزشی و ترویجی مان گنجانده شده است ، بیان داشت: این آموزش ها در بخشی به تکنیک‌های که در کشاورزی درخصوص مراحل کاشت و داشت می پردازد و همچنین نحوه استفاده از مواد مغذی و تغذیه گیاهان را به گونه ای آموزش می دهدکه بتوانند مقاومت آن ها را در مقابل تنش‌های دمایی افزایش بدهند. به عنوان نمونه امسال در مصرف و جذب کود پتاس در خراسان رضوی بالغ بر ۷۰ درصد افزایش جذب داشته ایم که این یعنی از خسارت هایی جلوگیری شد که تنش‌های دمایی و یا کم آبی به محصولات کشاورزی مان وارد می‌کند.

قنبری در خصوص میزان کشت مکانیزه در استان نیز بیان داشت:در بخش کشاورزی  دو مسیر را در دستور کار قرار داده‌ایم. از طرفی یک سری محصولاتی داریم که امروز این محصولات در حوزه زراعت و باغبانی باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای منتقل شود و تلاش و پیگیری‌هایی در این باره انجام شده که شامل تامین اعتبارات و به ویژه ورود بخش خصوصی است که بتوانند این اعتبار راتامین کنند.در این شرایط می توانند این محصولات وارد کشت‌های گلخانه‌ای و مداربسته  شوند تا راندمان تولید افزایش پیدا کند. زیرا این گونه کشت‌ها در صرفه‌جویی آب و نهاده‌ها بسیار موثر خواهد بود .

وی قنبری یادآورشد: مسیر دیگری را که در دستور کار قرارداده ایم، اینست که محصولاتی که استراتژیک است و یا تاحدودی جالیزی است  که بواسطه وسعت و حجم کار نمی‌توانیم آن محصولات را وارد کشت‌های گلخانه‌ای کنیم.از این رو تلاش ما بر این است که بتوانیم آن‌ها را تحت کلید سامانه‌های نوین آبیاری کم فشار و تحت فشار به این سمت هدایت کنیم. در مرحله اول بحث کم فشار است یعنی سامانه‌های نوین آبیاری را در حوزه کم فشارمان را تحت دستور کار قرار داده ایم تا بتوانیم  در مرحله اول از طریق کانال‌ها و لوله‌های انتقال آب را به مزارع برسانیم که بیشترین پرت آب در این مسیر اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: در مرحله بعد می توانیم تحت کلید سامانه‌های تحت فشار در مزرعه که  آبیاری تحت فشار انجام می شود را ارائه کنیم . بطور قطع این کار تاثیر خوبی در افزایش راندمان تولید در مزارع مان خواهد داشت . برای مثال در این مرحله در کشت پاییز حدود ۲۵ درصد افزایش مزارع را داریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن