زندگی

تاثیر ترافیک بر سلامت روان

کد خبر : 56710

ترافیک از چند جنبه بر سلامت انسان تاثیر میزاره …استرسی که ترافیک ایجاد میکنه و آلودگی هوای ناشی از ازدحام بیش از حد خودرو در یک منطقه که می‌تواند تاثیرات مخربی بر تمام اندام‌های بدن ،سیستم عصبی ،ریه ها،قلب و گوارش بگذارد.

فرزانه پیرو احمدی- کارشناس ارشد مشاوره خانواده

آلودگی هوا

صبح مشهد– آلودگی هوا در فضای ترافیک تشدید میشه و باعث تاثیر منفی روی رشد طبیعی مغز و ایجاد اختلال در بارداری و بروز اوتیسم در نوزادان و کودکان و همچنین ایجاد مشکلات رفتاری می‌شود.

آلودگی صوتی

ترافیک آلودگی صوتی را نیز در پی دارد .که خستگی های مزمن جسمی و روانی ناشی از ترافیک آستانه تحمل افراد را کاهش می دهد و استرس و اضطراب و پرخاشگری را افزایش می‌دهد. ترافیک روی همه افراد اعم از سالم و بیمار اثر دارد که نتیجه آن همانطور که گفتیم کم شدن آستانه تحمل است.

بطور کلی افراد در نتیجه ترافیک زود رنج ،پرخاشگر و ….و نسبت به استرس ها واکنش و حساسیت نشان می‌دهند. موجب سر دردهای میگرنی و عصبی می‌شود و ارتباطات اجتماعی افراد ضعیف و حتی تمرکزشان کاهش پیدا میکنه و به هنگام رانندگی عجول و بد خلق میشن .

ضعیف شدن مهارت تصمیم گیری

ترافیک بر مهارت تصمیم گیری تاثیر گذاشته و همچنین پرخاشگری ،که این رفتار پرخاشگرانه و عدم تصمیم گیری درست نه تنها خطر تصادف را افزایش می‌دهد بلکه عواقب روانی بیشماری از جمله افزایش عصبانیت و تکانشگری به همراه دارد.

ترافیک می‌تواند برای سلامتی ما مضر باشد رفت و آمدهای طولانی روزانه به دلیل کاهش زمان فعالیت بدنی میتونه اثرات بدی روی سلامت جسمی هم داشته باشه .

افزایش فشار خون

نشستن در ترافیک حتی میتونه فشار خون افراد رو هم بالا ببره البته این به دلیل حرص خوردن نیست بلکه علت آن آلودگی هوا ناشی از ترافیک است .همچنین یکی دیگر از موارد تاثیر ترافیک مشکلات ناشی از کم خوابی و بی خوابی است .ماندن در ترافیک و خستگی مغز باعث به ریختن الگوی خواب می‌شود.

اختلالات روانی

بنابر این متوجه شدیم که ترافیک چقدر به راحتی میتونه باعث بشه که مردم دچار اختلالات روانی بشن .و آستانه تحملشون دستخوش تغییر بشه.

چند توصیه…

۱-اگر می خواهید کاری بیرون از منزل انجام دهید یا قرار ملاقاتی دارید، نیم تا یک ساعت را متناسب با مسیرتان به ماندن در ترافیک اختصاص دهید یا در صورت امکان، انجام کارتان را به ساعتی که بار ترافیک سبک تر است، موکول کنید.

۲-مساله دیگری که افراد را آزار می دهد، بیتابی فرزندان در شرایط پرترافیک است که این بی تابی به نوبه خود بر کاهش آرامش بزرگ ترها اثر مستقیم می گذارد.

برای فرزند خود تمهیدات لازم را بیندیشید تا در ترافیک با مشکل حاد روبه رو نشوید. داشتن اسباب بازی و داشتن تغذیه در ماشین می‌تواند بی تابی کودک را کم کند.

۳- بهترین راه برای از بین بردن ترافیک آن است که خود را ملزم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی کنید.

۴- در حین رانندگی، از گوش دادن به موسیقی بسیار مهیج بپرهیزید.

۵- اگر راننده دیگری به حقوق شما تعدی و شما را عصبی کرد، در فکر تلافی و واکنش سریع نباشید و خود را مدام با سه تنفس عمیق آرام سازید.

۶-زمان خود را طوری مدیریت کنید که به ساعت اوج ترافیک برخورد نکنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن