استانی

طی ۹ ماه گذشته 

اجرای پروژه‌های متعدد حفاظتی ،آبخیزداری ، جنگل و مرتع در شهرستان چناران و گلبهار خراسان رضوی 

کد خبر : 56707

از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه پروژه‌های متعددی در بخش‌های حفاظتی آبخیزداری، جنگل ،مرتع اجرا و تحویل مردمان سخت کوش آن دیار شده است.

به گزارش صبح مشهد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران با بیان این خبر گفت در خصوص حفاظت و حراست و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مجموعاً ۵۱ فقره تخلف شناسایی و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند در همین ارتباط نیز بالغ بر ۲۲۶۰۰ راس دام غیر مجاز از سطح مراتع شهرستان اخراج گردیده‌اند.

حمیدرضا شرفخانی افزود با توجه به وجود خشکسالی چندین ساله و اهمیت حفظ آب و خاک چندین پروژه مهم و راهبردی در حوزه‌های آبخیز شهرستان شامل حوزه آبخیز فریزی که ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد دو سازه گابیونی به حجم ۸۰۰ متر مکعب با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال اجرا گردید که در کنترل فرسایش خاک و رسوب نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی یادآور شد حوزه آبخیز بقمچ که سد ارداک مشهد را تغذیه می‌سازد بند خاکی زیر حوزه روستای کلاته گاه در سطح ۱۰۰۰ هکتار در دستور کار اجرا قرار گرفت که حجم عملیات خاکی آن ۳۰ هزار متر مکعب و عملیات سنگ ملاتی ۵۰۰ متر مکعب با مخزن بیش از ۵۰ هزار متر مکعب و ارتفاع ۸ متر از کف بوده و اجرا گردیده و ۲۲ میلیارد ریال نیز هزینه در برداشته است .

وی به اجرای ساز گابیونی با سنگ و تورسیمی به حجم ۵۵۰ متر مکعب اشاره کرد و افزود این پروژه نیز بیش از ۴ میلیارد ریال هزینه در بر داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران به اهمیت حفاظت و حمایت از عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت وجود ۷ هزار هکتار پوشش جنگلی ، مرتعی در شهرستان‌های چناران ، قوچان، درگز و کلات و حریق‌های احتمالی این مناطق از ضرورت ایجاد پایگاه اطفاء حریق هوایی برای افزایش ضریب ایمنی این مناطق سخن گفت و یادآور شد به همین منظور زمین به وسعت ۵۰ هزار متر مربع و ساختمان اداری به مساحت ۴۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

شرفخانی به اجرای ۵ کیلومتر دیوار حفاظتی بتنی با اعتبار یک و نیم میلیارد ریال اشاره کرد و گفت این پروژه در حاشیه شهر گلبهار اجرا گردید .

وی در ادامه از موقعیت ممتاز مراتع شهرستان چناران و گلبهار نام برد و افزود ۱۸۰ هزار هکتار مراتع این شهرستان برخوردار از ۷۲ سامانه عرفی هم اکنون بالغ بر۱۴۰ هزار راس دام را تعلیف می‌نماید که حفظ و حراست از آن ضروری می‌باشد.

وی از احداث ۵ آبشخور و دوباب آب انبار با ۷۵۰ میلیون ریال اعتبار خبر داد و افزود این اقدام مهم در راستای بهبود سلامت و رشد بهتر دام‌ها افزایش تولید و بهره‌برداری در مراتع روستاهای گروه، مغان، گوشتات بقمچ و خاکباز احداث گردیده است.

شرفخانی به مقوله آموزش و ترویج پرداخت به تفاهمنامه همکاری مشترک با آموزش و پرورش اشاره کرد و راه‌اندازی نهالستان دانش آموزی با تولید ۴۰۰۰ اصله نهال ، کارگاه آموزشی ترویجی ویژه ۶۰ نفر از معلمین اشاره کرد و گفت ۱۵۰ نفر از فرهنگیان و دانش آموزان به عنوان همیار طبیعت با منابع طبیعی شهرستان همکاری می‌کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن