شهری

هواشناسی خراسان رضوی هشدار زرد صادر کرد

کد خبر : 56262

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی همگام با افزایش سرعت وزش باد همراه با کاهش کیفیت هوا هشدار زرد صادر کرد.

به گزارش صبح مشهد و به نقل از اطلاعات روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی برای فردا با افزایش شدت وزش باد در شمال شرق و شرق استان شاهد ایجاد گرد و خاک همراه با احتمال بروز خسارت، کاهش کیفیت هوا و میدان دید در این نواحی خواهیم بود.

این اطلاعیه اضافه می‌کند: همچنین در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری و با توجه به کاهش محسوس دما به خصوص در نیمه شمالی و شرقی استان خراسان رضوی همراه با پایداری جو و پدیده وارونگی دما، افزایش آلاینده‌ها در کلانشهرها و مناطق صنعتی استان به ویژه شهر مشهد رخ خواهد داد.

در این خصوص آمده است: بر اثر فعالیت این سامانه که طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری در خراسان رضوی جریان دارد، افزایش شدت وزش باد، گرد وخاک، احتمال بروز خسارت، کاهش میدان دید و انتقال ذرات گرد و غبار به دیگر نقاط از جمله نواحی مرکزی همراه با افزایش و انباشت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا قابل پیش‌بینی است.

به گزارش اطلاعیه هواشناسی خراسان رضوی، گسترش جریانات سرد شمالی موجب کاهش ۶ تا هشت درجه‌ای دما به ویژه در نیمه شمالی استان خواهد شد و دما در نواحی سردسیر به کمتر از پنج درجه زیر صفر خواهد رسید، منطقه اثر و فعالیت این سامانه شهرستانها و توابع سرخس، صالح‌آباد، تایباد و شهر مشهد پیش‌بینی شده است.

همچنین اثرات مخاطره آمیز بودن این سامانه همچون احتمال خسارت به سازه‌های موقت، اختلال در سیستم حمل و نقل، کاهش کیفیت هوا و کاهش میدان دید بیان شده است.

هواشناسی خراسان رضوی در این اطلاعیه ضمن تاکید جهت اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص جلوگیری از خسارات ناشی از شدت وزش باد و کاهش محسوس دما توصیه کرد: احتیاط در سفرهای برون شهری، خودداری از تردد و فعالیت‌های طولانی مدت خارج از منزل به ویژه برای سالمندان و افراد دارای بیماریهای قلبی و تنفسی مورد تاکید است.

هشدار زرد رنگ هواشناسی به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد و ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد رنگ دارد و در این نوع از هشدار پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. با صدور هشدار نارنجی دستگاههای مسوول برای مقابله با پدیده های خسارت‌زا به حالت آماده باش در می آینده

هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار هواشناسی است، با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود تا وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات ناشی از وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

منبع ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن